آغاز مجدد اعتراضات سراسری در کشور؛

مردم خواهان کنار رفتن حکومت هستند

در حالی که طبق استانداردهای جهانی تعداد مبتلایان پایین است، اما تعداد مبتلایان در چین به ۴۰ هزار نفر مبتلای جدید رسیده است

مردم خواهان کنار رفتن حکومت هستند

به گزارش مستقل آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت:

صدها تظاهرکننده و پلیس یکشنبه شب در شانگهای درگیر شدند، زیرا اعتراضات به محدودیت‌های سختگیرانه کووید در چین برای سومین روز شعله‌ور شد و در پی آتش‌سوزی مرگبار در غرب این کشور به چندین شهر سرایت کرد.  

 موج نافرمانی مدنی در سرزمین چین از زمانی که رئیس جمهور شی جین پینگ یک دهه پیش قدرت را به دست گرفت، بی‌سابقه است، زیرا ناامیدی نسبت به سیاست او برای مقابله با کووید نزدیک به سه سال پس از شیوع بیماری همه‌گیر افزایش یافته است. همچنین محدودیت کرونایی تلفات سنگینی بر دومین اقتصاد بزرگ جهان وارد می کند.

 

یک معترض در مرکز مالی به نام Shaun Xiao گفت: 

 من اینجا هستم چون کشورم را دوست دارم، اما دولتم را دوست ندارم ...می‌خواهم آزادانه بیرون بروم، اما نمی‌توانم. سیاست کووید-19 ما یک بازی است و مبتنی بر علم یا واقعیت نیست.

 

 معترضان روز یکشنبه در حالی در شهرهای ووهان و چنگدو به خیابان‌ها ریختند که دانشجویان هم در محوطه‌های دانشگاهی متعدد در سراسر چین برای تظاهرات آخر هفته تجمع کردند.

 در ساعات اولیه روز دوشنبه در پکن، دو گروه از معترضان در مجموع حداقل 1000 نفر در امتداد جاده کمربندی پایتخت چین در نزدیکی رودخانه لیانگما تجمع کردند و از متفرق شدن خودداری کردند.

 یکی از این گروه‌ها شعار می‌داد: "ما ماسک نمی‌خواهیم، ​​ما آزادی می‌خواهیم. ما آزمایش کووید نمی‌خواهیم، ​​ما آزادی می‌خواهیم."

 آتش‌سوزی روز پنج‌شنبه در یک ساختمان بلند مسکونی در شهر ارومچی، مرکز منطقه سین‌کیانگ، پس از انتشار ویدئوهایی از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی که منجر به این اتهام شد که قرنطینه‌ها عاملی برای آتش‌سوزی بوده که منجر به کشته شدن 10 نفر شد، اعتراض‌ها را برانگیخت.

 

 مقامات ارومچی به طور ناگهانی در ساعات اولیه روز شنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا اقدامات کووید را رد کنند که مانع از فرار و تلاش‌های نجات شده است. 

بسیاری از 4 میلیون ساکن ارومچی تحت برخی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های این کشور به سر می‌برند و به مدت 100 روز از خروج از خانه‌های خود منع شده‌اند.

 روز یکشنبه در شانگهای، پلیس در جاده ولوموچی، که به نام ارومچی نامگذاری شده است، حضور پررنگی داشت، جایی که مراسم شمع افروختن روز قبل به تظاهرات تبدیل شد.

 یک معترض 26 ساله در شانگهای که از افشای هویت خود خودداری کرد، گفت: "ما فقط حقوق بشر اولیه خود را می‌خواهیم. نمی‌توانیم بدون انجام آزمایش خانه‌های خود را ترک کنیم. این حادثه در سین کیانگ بود که مردم را خیلی دور کرد." 

 تا عصر یکشنبه صدها نفر در این منطقه تجمع کردند. برخی از آن‌ها با پلیس درگیر شدند تا آن‌ها را متفرق کنند.  مردم برگه‌های سفیدی را به عنوان اعتراض در دست داشتند.

 یک شاهد رویترز مشاهده کرد که پلیس مردم را به داخل اتوبوسی اسکورت کرد که بعداً از میان جمعیت با چند ده سرنشین عبور کرد.

 روز شنبه، بیداری در شانگهای برای قربانیان آتش‌سوزی آپارتمان، به اعتراض علیه محدودیت‌های کووید تبدیل شد و جمعیت شعارهایی برای رفع قرنطینه سر می‌دادند.

 به گفته شاهدان و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یک گروه بزرگ در ساعات اولیه روز یکشنبه در اعتراض عمومی نادر علیه رهبری این کشور شعار می‌دادند: "مرگ بر حزب کمونیست چین، مرگ بر شی جین پینگ".

پس از آتش‌سوزی روز پنجشنبه در ارومچی، جمعیتی به خیابان آمدند و شعار «به قرنطینه پایان دهید» سر می‌دادند. 

 روز یکشنبه، جمعیت زیادی در کلان شهر چنگدو در جنوب غربی تجمع کردند، طبق ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، جایی که آن‌ها کاغذهای خالی را نیز در دست داشتند و شعار می‌دادند: "ما حاکمان مادام العمر نمی‌خواهیم. ما امپراتور نمی‌خواهیم."  اشاره‌ای به شی، که محدودیت‌های دوره ریاست جمهوری را لغو کرده است.

 در شهر مرکزی ووهان، جایی که همه‌گیری از سه سال پیش آغاز شد، ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که صدها نفر از ساکنان به خیابان‌ها می‌روند، موانع فلزی را شکستند، چادرهای آزمایش کووید را واژگون کردند و خواستار پایان قرنطینه شدند.

 پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی نشان داد شهرهای دیگری که شاهد مخالفت‌های عمومی بوده‌اند عبارتند از لانژو در شمال غربی، جایی که ساکنان آن روز شنبه چادرهای کارکنان COVID را واژگون کردند و غرفه‌های آزمایش را شکستند.  معترضان گفتند که حتی اگر آزمایش کسی مثبت نبود باز هم آن‌ها به قرنطینه می‌رفتند.

 بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، روز یکشنبه در دانشگاه معتبر تسینگهوا پکن، ده ها نفر اعتراض مسالمت آمیزی را علیه محدودیت‌های کووید برگزار کردند و طی آن سرود ملی را خواندند.

 با وجود اینکه بسیاری از کشورهای جهان اکثر محدودیت‌ها را لغو کرده‌اند، چین به سیاست صفر کوویدای شی پایبند بوده است. 

در حالی که طبق استانداردهای جهانی تعداد مبتلایان پایین است، اما تعداد مبتلایان در چین برای روزها به بالاترین ‌حد خود رسیده است.

نزدیک به 40000 مبتلای جدید در روز شنبه، که باعث قرنطینه بیشتر در شهرهای سراسر کشور شده است.

 پکن از این سیاست به عنوان نجات دهنده و اقدامی ضروری برای جلوگیری از غلبه بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی دفاع کرده است. مقامات قول داده اند که به آن ادامه دهند.

 این آخر هفته، دبیر حزب کمونیست سین کیانگ، Ma Xingrui، از مسئولان منطقه‌ای خواست تا امنیت را افزایش دهد و "رد خشونت آمیز غیرقانونی اقدامات پیشگیری از COVID" را مهار کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها