اکونومیست هشدار داد؛ زوال اقتصادی چین

اکنون به نظر می‌رسد که اقتصاد چین در خطر است.

اکونومیست هشدار داد؛ زوال اقتصادی چین

 اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود به سیاست‌های اقتصادی چین پرداخت و در مورد احتمال زوال اقتصادی چین هشدار داد.

اکونومیست در این سرمقاله نوشت در ۲۰ سال گذشته، چین بزرگ‌ترین و قابل اعتمادترین منبع رشد در اقتصاد جهان بوده است. چین عهده‌دار یک‌چهارم افزایش تولید ناخالص داخلی جهان در این دوره بوده و در واقع در ۷۹ بخش از ۸۰ بخش رشدداشته است.

 

در دوره پس از مائو، حزب کمونیست رویکردی عملی برای ثروتمند کردن کشور اتخاذ کرده و اصلاحات بازار را با کنترل دولتی ترکیب کرده است. اما اکنون به نظر می‌رسد که اقتصاد چین در خطر است.

 

کمپین کووید صفر باعث رکود اقتصادی شده و ممکن است اقتصاد را به یک الگوی توقف-شروع محکوم کند. این اتفاق، یک مشکل بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند؛ مبارزه ایدئولوژیک شی جین پینگ برای بازسازی سرمایه‌داری دولتی. اگر وی در این مسیر باقی بماند، رشد چین کند می‌شود و پیش‌بینی اقتصاد چین سخت خواهد بود و عواقب سنگینی برای این کشور و جهان خواهد داشت.

 

پیش از این دولت چین بسته تشویقی ۵/۳ تریلیون دلاری به منظور بهبود وضعیت اقتصادی تصویب و اجرایی کرده بود. 

بسته تشویقی چین

 ارزش این بسته تقریبا یک سوم GDP چین بوده و در صورت کمبود، اضافه خواهد شد. بسته شامل 520.6 میلیارد یوان بازتوزیع وام بانک مرکزی، 930 میلیارد یوان آزادسازی منابع بانکی از طریق کاهش نسبت سپرده بانکها نزد بانک مرکزی، 17.4 میلیارد یوان وام برای کسب و کارهای کوچک، 72.8 میلیارد یوان برای صنایع سبز، 1.1 تریلیون یوان انتقال سود بانک مرکزی، 2.5 تریلیون دلار معافیت مالیاتی، 3.65 تریلیون یوان اوراق قرضه استانی و 26.7 تریلیون یوان افزایش هزینه کرد بودجه‌ای می‌باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها