دبیر کل سازمان ملل:

فروپاشی نزدیک است

دبیرکل سازمان ملل با هشدار نسبت به وقوع قحطی اعلام کرد خطر فروپاشی سیستم غذایی جهانی نردیک است.

فروپاشی نزدیک است

به گزارش مستقل آنلاین فرانس 24 نوشت:

سه هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، جنگ نه تنها در زمین، بلکه در بسیاری از کشورهایی که به تولید مهم گندم اوکراین متکی هستند، تأثیرات مخربی گذاشته است. سازمان ملل در مورد یک "طوفان گرسنگی" هشدار داده است که در حال حاضر در شمال آفریقا احساس می شود.

در 14 مارس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، هشداری جدی درباره تهدیدات گسترده‌ گرسنگی در جهان بر اثر جنگ در اوکراین صادر کرد، او گفت: «ما باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از طوفان گرسنگی و فروپاشی سیستم غذایی جهانی انجام دهیم.»

این اظهار نظر همان نگرانی مشابهی را که دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا، چند روز قبل ابراز کرده بود، منعکس می‌کند او چندی پیش مدعی گفت: «گلوله‌ها و بمب‌ها در اوکراین می‌تواند بحران گرسنگی جهانی را به سطوح فاجعه‌باری برساند و زنجیره تامین و قیمت مواد غذایی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.»

اوکراین، همراه با جنوب غربی روسیه، از دیرباز به دلیل خاک تیره و غنی منطقه، چرنوزم، که در میان حاصلخیزترین خاک های جهان است، به عنوان «سبد نان اروپا» شناخته می شود. سباستین ابیس، محقق انستیتوی فرانسوی امور بین‌المللی و استراتژیک (IRIS) و مدیر اندیشکده Deemeter Club، به FRANCE 24 گفت که که این منطقه حدود 15 درصد از تولید گندم جهان و نزدیک به 30 درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.

ابیس گفت: «اما این فقط گندم نیست، این دو کشور 80 درصد از تولید روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص می دهند و اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است.»

با ادامه جنگ در اوکراین و تشدید تهاجم روسیه در امتداد خط ساحلی دریای سیاه، ارتباط این تولیدکنندگان مهم محصولات زراعی اکنون با جهان قطع شده است. ابیس توضیح داد: «دیگر چیزی از بنادر اوکراین خارج نمی‌شود و نمی‌توان پیش بینی کرد که کشورهای جهان در ماه‌های آینده چه چیزی تولید و برداشت خواهند کرد.»

او گفت که این درگیری قبلاً عواقب چشمگیری برای اوکراینی‌هایی داشته است که «در میان گلوله‌ها برای یافتن غذا تلاش می‌کنند». اما این امر همچنین باعث نگرانی بسیاری از کشورهایی است که به گندم اوکراین وابسته هستند و به طور فزاینده ای نگران هستند که به زودی نتوانند به مردم خود غذا بدهند.

مصر، تونس و الجزایر در حال حاضر متوجه کمبود گندم شده اند. ابیس گفت: «کشورهای خاورمیانه به شدت به گندم اوکراین وابسته هستند. و امسال این وابستگی بسیار بیشتر است زیرا آنها دچار خشکسالی بزرگی شده اند که نیاز به واردات خارجی را افزایش داده است. برای مصر، این یک فاجعه است.»

 مصر بزرگترین واردکننده گندم در جهان است و 60 درصد واردات خود را از روسیه و 40 درصد از اوکراین تامین می کند.

وی توضیح داد که در همان روزهای اول تهاجم روسیه، بازارهای کشاورزی [در منطقه] بیش از حد واکنش نشان دادند و مشکلات عرضه گندم را پیش‌بینی کردند که منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

در تونس، که در حال حاضر بحران مالی و نرخ تورم بیش از 6 درصد وجود دارد، مردم با کمبود بلغور و آرد که توسط دولت یارانه پرداخت می شود، زندگی می کنند. در مواجهه با افزایش قیمت ها، بسیاری از تونسی ها برای زنده ماندن بدون این محصولات یارانه ای که به طور فزاینده ای به سختی به دست می آیند، مبارزه می کنند. اکنون فقط در بازار سیاه یافت می شوند، جایی که با قیمت های گزاف فروخته می شوند.

وی در هشداری تاکید کرد: گندم بیش از هر زمان دیگری در حال تبدیل شدن به یک موضوع ژئوپلیتیک است. "زیرا پشت همه اینها، این سوال نیز وجود دارد که کشورها چگونه خود را در رابطه با بازار روسیه قرار خواهند داد. آیا صادرات غلات روسیه ادامه خواهد داشت؟ با توجه به نیازهای برخی کشورها، مسکو به طور قطع به ایفای نقش مهمی در بازار بین المللی ادامه خواهد داد."

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها