مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین خبر داد:

راه اندازی شرکت حفاری در راستای کمک به اکتشافات عمیق و نیمه عمیق مواد معدنی کشور

سلیمانی گفت: راه اندازی شرکت حفاری در راستای کمک به اکتشافات عمیق و نیمه عمیق مواد معدنی کشور، تکمیل زنجیره فعالیت های هلدینگ و ایجاد ارزش افزوده بالا به دلیل دستیابی مطمئن تر به ذخایر جدید معدنی در دستور کار قرار گرفت.

راه اندازی شرکت حفاری در راستای کمک به اکتشافات عمیق و نیمه عمیق مواد معدنی کشور

غلام رضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین گفت: در کشور ما آنچه که در طول تاریخ اکتشافات رخ داده ۳ تا ۴ میلیون متر حفاری برای رسیدن به ذخایر معدنی بوده است اما در کشورهای پیشرفته معدنی همچون کانادا و استرالیا سالانه ۴میلیون متر حفاری انجام می شود و از این مقایسه ساده می توان متوجه شد که اکتشاف در ایران با این تنوع معادن و شرایط کانی سازی چه میزان مغفول مانده و باید برای کشف و استخراج آن اقدام جدی صورت گیرد. 

وی افزود: یکی از مهمترین بخش های پروژه اکتشاف، انجام حفاری اکتشافی است براین اساس با توجه به تخصصی بودن هلدینگ صدر تامین از شرکت های زیر مجموعه شستا در بخش فعالیت های معدنی و ماموریت آن که "خلق ارزش پایدار در زنجیره معدن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری های بهینه و نوین به منظور حداکثرسازی ثروت و منافع سهامداران و ذینفعان" است، همکاران ما اقدام به بررسی حلقه مفقوده و نیازهای ضروری در حوزه حفاری اکتشافی کردند و نهایتا براساس گزارش تحقیقاتی آنان، ‌نبود ماشین آلات و تجهیزات حفاری، کمبود اپراتورهای حرفه ای و عدم برنامه ریزی صحیح از اصلی ترین موانع در این حوزه معرفی شده اند. 

سلیمانی با اعلام خبر راه اندازی "شرکت حفاری" در مجموعه صدر تامین ادامه داد:

اکتشافات معادن به صورت عمیق، نیاز به موضوع حفاری مغزه گیری و RCدر عمق دارد که امیدواریم با راه اندازی شرکت حفاری، زنجیره اکتشافات معدنی در شرکت های تابعه هلدینگ صدر تامین و سایر شرکت ها و معادن کشور تکمیل شود.

وی گفت: مشخصات اصلی خدمات شرکت حفاری شامل حفر گمانه از عمق ۵۰ الی ۲۵۰۰ متر و از قطر ۷۵ میلیمتر الی 122 میلیمتر به همراه مغزه سنگ، جهت شناسائی نمونه گیری در کشور است و بر اساس ظرفیت، برای 4 سال ابتدایی سالانه حدود ۳۰۰۰۰ متر طول حفاری در نظر گرفته شده است که این حجم از حفاری با درنظر گرفتن محدوده خارستان (استان سیستان و بلوچستان) و نوع ساختار و برآورد حجم حفاری این محدوده در نظر گرفته شده است و به طور حتم با استفاده از دانش فنی کارشناسان و صاحبنظران این حجم از حفاری برای سال های دوم به بعد قابل افزایش خواهد بود. علی القاعده با تغییر محدوده اکتشافی و نوع ماده معدنی در دیگر معادن، راندمان تا ۴ برابر قابل افزایش خواهد بود و حجم حفاری قابل انجام به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 سلیمانی اظهارداشت: ایجاد واحدهای علمی به روز جهت آموزش اپراتورهای و تعمیرات دستگاه حفاری با مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی و فنی حرفه ای و همچنین بومی سازی ماشین آلات و تجهیزات با تکیه به توان داخلی از جمله دیگر اقداماتی است که هلدینگ برای شرکت حفاری ترسیم کرده است. 

وی در خصوص موقعیت جغرافیایی فعالیت شرکت حفاری در کشور نیز گفت:

با عنایت به وجود طرح ها و پروژه های متعدد اکتشافی در مجموعه شستا و سایر محدوده های کشور، موقعیت جغرافیائی مناسب و بالفعل می تواند شامل مناطقی همچون سیستان و بلوچستان ،‌کرمان، خراسان جنوبی، یزد و در صورت وجود ذخایر عظیم در هر استان دیگری نیز باشد. لیکن شروع فعالیت شرکت حفاری با توجه به حجم بالای اکتشافات در دست اقدام هلدینگ و کمک به ایجاد اشتغال و توسعه فعالیت های معدنی از استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

مدیرعامل تاصیکو بیان داشت: انجام سریع و بادقت حفاری در عمق زمین، ایجاد ارزش افزوده بالا به دلیل دستیابی مطمئن تر به ذخایر جدید، حجم سرمایه گذاری مناسب با درآمد پایدار و نزدیک شدن به پارامترهای بین المللی در حوزه حفاری و ارزش آفرینی برای سهامداران از جمله دلایلی است که صدرتامین راه اندازی چنین شرکتی را در دستور کار قرار داد.  

بنا به گفته سلیمانی، درست است که شرکتهای بزرگ فعال در بخش معدن در حال خرید تجهیزات جهت ورود به این عرصه شده اند اما شرکت حفاری صدرتامین تنها شرکتی خواهد بود که به طور تخصصی و با در اختیار داشتن تجهیزات حفاری کامل وارد میدان خواهد شد و معتقدیم با هدف گذاری موثر و حفاری مغزه گیری تا ۱۵۰۰ متر و مغزه گیری تا عمق ۲۵۰۰ متری شاهد اقدامات کلیدی در حوزه حفاری باشیم.

وی اعلام کرد: در فاز اول شروع به کار شرکت حفاری 62 نفر مستقیم مشغول به فعالیت خواهند شد و در ادامه نیروی انسانی شرکت به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

گفتنی است؛ در حال حاضر سالیانه حدود ۳۰۰ هزار متر انواع حفاری اکتشافی شامل مغزه گیری و RCمجموعا توسط کلیه شرکتهای دولتی و بخش خصوصی در ایران و در پروژه های اکتشافی معدنی که عمدتا هم کانی فلزی است، صورت می گیرد که عمده این حفاری ها (حدود ۸۰ درصد) توسط شرکتهای دولتی و نیمه دولتی و ۲۰ درصد نیز توسط بخش خصوصی انجام می شوند. قابل ذکر است بیشتر این حفریات در عمق حدود ۵۰ تا ۱۵۰ متر انجام می شود و به ندرت عمق حفریات به بیش از ۶۰۰ متر می رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها