اظهارات وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع نحوه واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم( صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس ETF) و آزاد سازی سهام عدالت:

از تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در موافقت با آزاد سازی سهام عدالت در اختیار مردم قدردانی می کنم

در اولین مرحله از واگذاری، بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحد های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می شود و میزان سهامی که به هر فرد تعلق می گیرد به میزان مشارکت آنان در این فراخوان بستگی خواهد داشت.

از تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در موافقت با آزاد سازی سهام عدالت در اختیار مردم قدردانی می کنم
وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با موضوع نحوه واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم( صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس ETF) و آزاد سازی سهام عدالت از تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در موافقت با آزاد سازی سهام عدالت در اختیار مردم قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه، دکتر فرهاد دژپسند در آستانه آغاز واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم( صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس ETF) گفت: در اولین مرحله از واگذاری، بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحد های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می شود و میزان سهامی که به هر فرد تعلق می گیرد به میزان مشارکت آنان در این فراخوان بستگی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در شرایط تحریم و تجربه بودجه بدون نفت به معنای واقعی و همزمان با مضایق ناشی از همه گیری کرونا و در شرایطی که نمی توانیم بودجه را رها کرده و از بانک مرکزی استقراض کنیم، واگذاری  سهام دولت در شرکت های بورسی، بهترین اقدام است که ضمن تامین مالی دولت، کوچک سازی دولت، مردمی کردن اقتصاد و ارتقای کارایی  را هم محقق می کند.
وزیر اقتصاد افزود: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه داد، در یک دوره مدت دار، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس را دولت بر عهده گیرد که هدف آن هم مشارکت دادن همزمان عامه مردم و فعالان  بازار بورس و هم کاهش ریسک برای خریداران است.
دژپسند با بیان اینکه دارایی های دولت، اموال دولت است و باید به آنها واگذار شود تاکید کرد: اولین برنامه من در حوزه خصوصی سازی، آسیب شناسی در روشهای واگذاری و روشهای قیمت گذاری بود.
وی با بیان اینکه بهترین نوع خصوصی سازی، خصوصی سازی است که  بر مبنای هدف اصلی تامین مالی نباشد، بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد است، خاطرنشان کرد: با این رویکرد دارایی های در اختیار دولت را به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می کنیم.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص آزاد سازی سهام عدالت نیز گفت: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا، آزاد سازی این سهام می تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص های بورس کشور، این موضوع می تواند موجب تعمیق و رونق هر چه بیشتر این بازار شود.
دژپسند همچنین از عملکرد خوب صدا و سیما در اطلاع رسانی اقدامات وزارت اقتصاد در زمینه واگذاری سهام دولت و همچنین آزاد سازی سهام عدالت قدردانی کرد.
وی در خصوص ظرفیت های بازار سرمایه برای جذب مردم گفت: در حال حاضر روزانه یکصد هزار نفر کد بورسی دریافت می کنند و این رقم طی دو هفته آینده با تقویت زیرساختها که در دست اجرا می باشد  به آمار یک میلیون کد بورسی در روز افزایش خواهد یافت.
وزیر اقتصاد در پایان گفت: در خصوص اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری نیز در حال تصمیم گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرش ها خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها