عضو کمیسیون توسعه صادرات در گفتگو با «اقتصادآنلاین»

بازارهای صادراتی، هدف تولید برخی محصولات باشد / رقابتی شدن بازار، تولید را صادرات محور می کند

مستقل آنلاین - گروه اقتصادی: کارشناسان معتقدند در روزهایی که صنعت نفت کشور درگیر محدودیت است، توسعه صادرات غیرنفتی می تواند یکی از راه های اصلی کم اثر کردن تحریم ها باشد.

بازارهای صادراتی، هدف تولید برخی محصولات باشد / رقابتی شدن بازار، تولید را صادرات محور می کند

حضور کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی قبل از هر عاملی نیازمند تولید محصولی رقابتی است. سال هاست که مسئولان وزارت صمت و بخش خصوصی هم صدا باهم از لزوم حضور در محصولات ایرانی در بازار سایر کشورهای جهان صحبت می کنند.

با افزایش صادرات، توان اقتصادی کشور تقویت می شود. به واقع افزایش توان تولیدی کشور، علاوه بر اینکه پیش نیاز توسعه صادراتی است، به مرور باعث ارتقای هرچه بیشتر توان تولیدی می شود. کالای تولید داخلی به لحاظ کیفیت و قیمت باید به نحوی باشد که بتواند با کالای مشابه در بازارهای بین المللی رقابت کند. کارشناسان می گویند که برای تحقق رونق تولید باید سیاست درهای باز به سمت بیرون باشد و متاسفانه اکنون سیاست درهای باز به سمت داخل کشور بوده و این رویکرد به معنای واقعی کلمه محقق نشده است. در چنین شرایطی امیر عابدی، عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی در گفتگو با «مستقل آنلاین» می گوید: در تولید برخی محصولات باید به این سمت حرکت کنیم که بخشی از محصولات را برای صادرات تولید کنیم نه اینکه مازاد تولیدات خود را به بازارهای هدف صادر کنیم.

عضو اتاق بازرگانی استان گلستان با بیان اینکه برای بالا بردن قدرت رقابتی باید قیمت و بهای کالا در کشور کاهش پیدا کند، ادامه داد: کاهش قیمت بهای تمام شده و ارتقای کیفیت کالا مهمترین و اساسی‌ترین اقدام برای توسعه صادرات در کشور است و حضور در بازارهای بین المللی باید مبتنی بازارشناسی و تحقیقات دقیق توسط تولیدکنندگان باشد.

عابدی اضافه کرد: شرایط ورود به بازارها امروز با توجه به نوع کالا و تولیدات بسیار متفاوت است و هرکشوری به اقتضای توان صادراتی، تولید و قدرت رقابتی باید استراتژی بازارخاص خود را طراحی کند. توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای صنعتی و تجاری دنیا به توسعه صادرات بستگی دارد.

صادرات، محور برخی تولیدات باشد

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گفت: تولیدکنندگان باید در جاده صادرات غیرنفتی و تولید کالا با ارزش افزوده بالا به سمت جلو گام بردارد. امروز در تولید برخی محصولات باید به این سمت حرکت کنیم که بخشی از محصولات صرفا برای صادرات تولید شوند و به بازارهای هدف برسند نه اینکه مازاد تولیدات به بازارهای صادراتی برسد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حضور محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی نیازمند کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت و رعایت استانداردهای بین المللی در بازارهای هدف است. در شرایط فعلی اقتصاد کشور، فقط رقابتی شدن بازار می توانیم هزینه های تولید را کاهش داده و شاهد محصولاتی باکیفیت و صادراتی باشیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها