یک کارشناس بازا رمسکن در گفت و گو با مستقل آنلاین عنوان کرد

شناورسازی تسهیلات خرید مسکن بی فایده است

مستقل آنلاین/آزاده کاری- این کارها جواب نمی دهد زیرا نیازمند همکاری بانک هاست و از آن جا که بانک ها نیز فقط به دنبال منافع خودشان هستند به این قبیل طرح ها ورود پیدا نمی کنند.

شناورسازی تسهیلات خرید مسکن بی فایده است

شناورسازی تسهیلات خرید مسکن در اسفند ماه سال 97 به تصویب رسید و از ابتدای سال جاری نیز به تمام بانک‌های عامل ابلاغ شده و در حال اجرا است.بر این اساس با توجه به شرایط اقتصادی متقاضیان به آن ها تسهیلات داده می شود و بازپرداخت اقساط نیز بر همین اساس انجام می شود. اما این که شناورسازی قیمت تسهیلات مسکن تا چه اندازه می تواند بر خروج بازار مسکن از رکود تاثیر گذار باشد، سوالی است که احمدرضاسرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با مستقل آنلاین به آن پاسخ داد و گفت: این کارها جواب نمی دهد زیرا نیازمند همکاری بانک هاست و از آن جا که بانک ها نیز فقط به دنبال منافع خودشان هستند به این قبیل طرح ها ورود پیدا نمی کنند.

او ادامه داد:واقعیت این است که هیچ بانکی علاقه ندارد به افرادی که توانایی بازپرداخت وام هایشان را نداند ، وام بدهد.حتی بعد از وقوع سیل در بخش هایی از کشور که خرابی های فراوان به بار آورد و علی رغم تاکید چندین باره تمام مسوولان مبنی بر اعطای وام به ساکنان این مناطق اما بانک ها از اعطای وام به آن ها سر باز می زند. زیرا می دانند ساکنان این مناطق به این زودی توانایی بازپرداخت وام ها را ندارند.

او با تاکید بر این که دولت باید ثبات اقتصادی در کشور ایجاد کند، تصریح کرد: همچنین باید برای اقشار کم درآمد تسهیلات درنظر گرفته شود. برای اقشار متوسط به بالا اصلا مهم نیست که قیمت مسکن بالا باشد یا پایین زیرا آنها توانایی این را دارند که خودشان را با قیمت ها تطبیق دهند.

این کارشناس تاکید کرد: تا کنون راهکارهای گوناگونی برای حل معضل مسکن عنوان شده است، از قبیل لیزینگ مسکن، بردن آن به بورس و نظایر آن که فقط برای سرگرمی است و نتیجه ای برای بازار مسکن ندارد.

اواخر ماه گذشته وزیر راه و شهرسازی در برنامه ای از وجود حباب در قیمت مسکن خبر داد و گفت؛ در تلاشیم تا حباب قیمت مسکن را از بین ببریم. سرحدی ضمن تایید وجود حباب در بازار مسکن گفت: همان طور که در بازارهای موازی مسکن مانند ارز و طلا حباب وجود دارد ، بازار مسکن نیز از این موضوع مستثنی نیست .واقعیت این است که طی سال  های اخیر قیمت ها به شکل غیر متعارف افزایش یافته و اکنون بازار دچار رکود است .بالا بردن قیمت ها به نفع هیچ کس نیست الان آن چیزی که باید از بین برود،‌حباب نیست بلکه رکود بازار است که باید از بین برود تا بازار توان حرکت داشته باشد. در شرایط کنونی نه خریدار تمایلی به خرید دارد و نه فروشنده می خواهد دراین شرایط ملکش را بفروشد.این وضعیت با آن چه وزیر راه و مسکن در خصوص ترکاندن حباب بازار مسکن عنوان کرده است، سازگار نیست.

افزایش میزان تسهیلات مسکن  باعث تورم نمی شود

یکی از راه حل هایی که برخی کارشناسان ارایه می کنند افزایش تسهیلات مسکن است اما عده ای دیگر معتقدند این افزایش منجر به ایجاد تورم در بازار مسکن خواهد شد. سرحدی دراین باره گفت:هیچ جای دنیای متمدن امروزی رایج نیست که با پول نقد خانه بخرند.در همه دنیا خرید خانه با وام صورت می گیرد و وام ها حداقل 70 درصد قیمت خرید را پوشش می دهند.دربرخی کشورها نیز تا 90درصد قیمت خانه به خریدار وام تعلق می گیرد. اقساط هم به گونه ای است که پرداخت کننده وام توان بازپرداخت آن را دارد ودوم این که وام ها طولانی مدت اند و بازپرداخت آن سال ها طول می کشد.

سرحدی ادامه داد: 15 سال پیش این گونه بود که با افزایش میزان وام ،‌قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می کرد اما الان آنقدر قیمت مسکن بالا رفته که دیگر افزایش وام تاثیری بر روی قیمت ها ندارد.همچنین افزایش میزان تسهیلات کمک چندانی به شهروندان کلانشهرها نیز نمی کند.در واقع رکود بازارمسکن، اجازه افزایش قیمت را نمی دهد و هر ماه که می گذرد این رکود بیشتر می شود.

استفاده از توسعه گرها بی نتیجه است

این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی دولت وظیفه دارد به موضوع مسکن ورود پیدا کند و برای اقشار نیازمند که توانایی تهیه مسکن را ندارند، راهکارهایی در نظر گیرد.این کار را می توان با طرحی شبیه مسکن مهر اما بدون ایرادات اساسی آن انجام داد.این روشی که دولت اکنون در پیش گرفته و قصد دارد با استفاده از توسعه گرها ساخت و ساز را توسعه دهد بی نتیجه است زیرا انبوه سازان هیچ تعهدی نسبت به بازار و مردم ندارند و سازنده فقط به فکر سود خودش است .دولت می تواند به سازنده وام دهد یا زمین در اختیارشان بگذارد اگر این ها درست انجام نشود شرایط بازار مسکن نه تنها بهبود پیدا نمی کند بلکه بدتر نیز خواهد شد.

او با اشاره به این که اکنون کلانشهرها با معضل مسکن مواجه اند ، تصریح کرد: در شهرهای کوچک و روستاها مشکل مسکن وجود ندارد قطعا وام های 100 و 200 میلیونی گره ای از مشکلات باز نمی کند و با قیمت های فعلی حداقل میزان وام مسکن باید 500 میلیون تومان باشد که حتی اگر بانک ها حاضر به ارایه چنین وامی باشند ، اقساط بازپرداخت آن چندین برابر حقوق کارمندان و کارگرانی است که به دنبال گرفتن وام مسکن هستند. تنها کاری که می توان کرد این است تا حدودی نرخ سود را پایین بیاورند یا این که وام 15 ساله را به 30 سال افزایش دهند. این کارها را می توان انجام داد اما با توجه به بحران اقتصادی که وجود دارد و افراد نیازمند مسکن درآمدی ندارند که از پس بازپرداخت وام ها بر آیند بنابراین دولت باید آستین بالا بزند و زمین در اختیار تعاونی های خاص قرار دهد تا بتوان قشر متوسط به پایین را خانه دار کرد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها