یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با «مستقل آنلاین»

ضرورت ساماندهی حساب‌های بانکی برای شفافیت اقتصادی

عدم ارایه اطلاعات دقیق و شفاف درآمدی، همواره یک عادت طولانی مدت بوده و این روال امروز نیز ادامه دارد. در سال‌های گذشته، بانک مرکزی بارها از لزوم ثبت اطلاعات دقیق حساب‌های بانکی گفته و حتی از بانک‌ها خواسته تکلیف حساب‌های بانکی متروکه را روشن کنند، اما در عرصه عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ضرورت ساماندهی حساب‌های بانکی برای شفافیت اقتصادی

 مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: یک سالی می‌شود که دستور ساماندهی حساب‌های بانکی بی هویت از سوی رئیس کل بانک مرکزی صادر شده است. پس از گسترش حساب‌های بانکی و استفاده روزافزون مردم از کارت‌های بانکی برای انجام معاملات، تشخیص هویت صاحبان حساب‌ها موردتوجه قرار گرفته است که در همین راستا، از اواخر سال 95 تحلیل، تولید و توسعه سامانه نهاب (نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی) در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. 

در واقع، این سامانه با اتصال به داده‌های سازمان ثبت ‌احوال، ثبت اسناد و اطلاعات بانک‌های تجاری امکان اعتبار سنجی مشتریان را فراهم می‌کند. در ادامه این فرآیند، بانک مرکزی وظیفه بروز رسانی این سامانه به‌صورت مدام را در آذر 97 به بانک‌ها و مؤسسات غیر بانکی ابلاغ کرده و در نهایت، پایان فرصت بانک‌ها برای این بروز رسانی اردیبهشت 97 اعلام شد و بانک مرکزی در این ماه بخش‌نامه مسدود کردن حساب‌های فاقد اطلاعات هویتی کامل را صادر می‌کند. 

آغاز فرآیند پالایش حساب‌های بانکی 

در همین حال روزهای پایانی مردادماه سال جاری بود که هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه  ۵۰۰ میلیون فقره حساب بانکی در کشور وجود دارد، گفت: مشخص نیست این حساب های بانکی با چه هدفی و توسط چه افرادی استفاده می شود. وی در پاسخ به اقدامات انجام شده درخصوص ساماندهی ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور گفت: در حال رایزنی هستیم تا اعتبارسنجی صاحبان حساب توسط بانک ها انجام شود. براساس مقرراتی که درخصوص اعتبارسنجی در کشور داریم این موضوع پیگیری خواهد شد. بانک مرکزی سامانه ای برای این موضوع راه اندازی کرده و صاحبان حساب متناسب با نوع فعالیت شان اعتبارسنجی شده و متناسب با آن حساب شان رصد می شود. بر این اساس اگر این حساب ها خارج از اعتبار لحاظ شده، گردش مالی داشته باشند جزو دسته با ریسک بالای پولشویی یا فرار مالیاتی قرار می گیرند. وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تعداد حساب‌های بانکی اجاره‌ای کم نباشد و تلاش می‌کنیم با دسترسی به ریز داده‌ها با کمک بانک مرکزی این موضوع را به دقت رصد کنیم و موارد تخلف به قوه قضاییه ارایه شود. 

اهمیت ساماندهی حساب‌های بانکی برای اقتصاد 

آلبرت بغزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» درباره اهمیت و اولویت‌های ساماندهی حساب‌های بانکی می‌گوید: عدم ارایه اطلاعات دقیق و شفاف درآمدی، همواره یک عادت طولانی مدت بوده و این روال امروز نیز ادامه دارد. در سال‌های گذشته، بانک مرکزی بارها از لزوم ثبت اطلاعات دقیق حساب‌های بانکی گفته و حتی از بانک‌ها خواسته تکلیف حساب‌های بانکی متروکه را روشن کنند، اما در عرصه عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی برای مدتی طولانی حساب‌ها پالایش نشود، یعنی تعداد زیادی از حساب‌های بانکی مربوط به متوفی یا حساب‌هایی که سال‌هاست کسی به آنها سر نزده هنوز جزو آمار به حساب می‌آیند و بخشی از این آمار عجیب به دلیل پالایش نشدن اطلاعات حساب‌هاست. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: هیچ محدودیتی برای باز کردن حساب‌های جدید برای افراد وجود ندارد و در بسیاری از مواقع دریافت یک مبلغ، گرفتن تسهیلات یا بسیاری از مسائل کوتاه مدت دلیلی برای گشایش حساب شده و وقتی علت ابتدایی باز کردن حساب از بین رفته، عملا این حساب‌ها کارایی خاصی نداشته‌اند. همچنین رواج برخی پنهان‌کاری‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، می‌تواند عاملی برای افزایش تعداد حساب‌ها باشد. 

بغزیان درباره راهکار از میان بردن یا نظم دهی به شرایط موجود، خاطرنشان کرد: جایی که شفافیت نباشد، قطعا آمارهای متناقض، دور زدن قانون یا فرار مالیاتی نیز به چشم خواهد خورد. در فضای شفاف اگر فردی مشخص کند از کجا درآمد دارد، مشخص می‌شود که چه کسی درآمد سالم دارد و چه کسی راه خلاف رفته است. جز مشکلات کوتاه مدتی که می‌توان آنها را با چند طرح اجرایی مدون حل کرد، برای برطرف کردن سایر مشکلات، راهی جز حرکت به سمت شفافیت نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها