رویترز: پالایشگاه‌های چین واردات نفت ایران را به دلیل اختلاف بر سر قیمت کاهش دادند

چین حتی پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران در سال 2018 به خرید نفت خام ارزان‌تر از ایران ادامه داده است. اما اکنون بر اساس گزارش‌ها، ایران به دنبال تخفیف‌های کمتری نسبت به نفت برنت برای عرضه نفت خام خود به چین است، که منجر به "بن بست" بین ایران و مشتریان چینی آن شده است

رویترز: پالایشگاه‌های چین واردات نفت ایران را به دلیل اختلاف بر سر قیمت کاهش دادند

ایران به دنبال تخفیف‌های کمتری نسبت به نفت برنت برای عرضه نفت خام خود به چین است
 
 

 منابع تجاری آگاه به رویترز گفته‌اند که پالایشگاه‌های مستقل چین خرید نفت خام از ایران را برای ماه فوریه به تعویق می‌اندازند زیرا تهران اکنون خواستار قیمت‌های بالاتر و پرداخت‌های اولیه قبل از بارگیری محموله‌ها است. بن‌بست بین ایران و پالایشگاه‌های مستقل چینی، از اواسط دسامبر آغاز شد و بازار نفت ایران را با خریداران خصوصی چینی سرد کرد.

 رویترز در ابتدای ماه جاری به نقل از منابع تجاری و پالایشگاهی گزارش داد که ایران به دنبال قیمت‌های بالاتر برای نفت خام خود است که به مشتری اصلی خود، چین می‌رسد و بخشی از عرضه خود را متوقف کرده است.

 چین حتی پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران در سال 2018 به خرید نفت خام ارزان‌تر از ایران ادامه داده است. اما اکنون بر اساس گزارش‌ها، ایران به دنبال تخفیف‌های کمتری نسبت به نفت برنت برای عرضه نفت خام خود به چین است، که منجر به "بن بست" بین ایران و مشتریان چینی آن شده است.

 منابع تجاری که بازار نفت خام را کنترل می‌کنند به رویترز گفته‌اند که ایران به دنبال تخفیف 5 تا 6 دلار در هر بشکه برای نفت سبک خود در ماه‌های دسامبر و ژانویه در مقایسه با نفت برنت است. معاملات دسامبر و ژانویه در ماه نوامبر با قیمت‌های حدود 10 دلار در هر بشکه کمتر نسبت به برنت توافق شده است.

 یک خریدار چینی مستقر در شاندونگ در اوایل ژانویه به رویترز گفت: «خریداران هنوز برای یافتن راه‌حلی در تلاش هستند زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند. به گفته منابع معاملاتی که این هفته با رویترز صحبت کردند، به نظر می رسد این وضعیت در ماه ژانویه برای بارگیری‌های فوریه نیز ادامه داشته است.»

 به گفته این منابع، عرضه کنونی نفت خام ایران با قیمتی حدود 4.50 دلار در هر بشکه تخفیف به برنت بر مبنای تحویل خارج از کشتی است. یکی از این منابع به رویترز گفت: بازار نفت ایران اکنون سردتر از هوای بیرون است.

 شرکت کپلر تخمین می زند که در نتیجه اختلاف نظر با مشتری اصلی خود، کل صادرات نفت ایران به پایین‌ترین سطح از مارس 2023 رسیده است. 
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها