تابستان طلایی پیش‌روی طلاست! فلز زرد به رکوردزنی ادامه خواهد داد؟

​طلا را می‌توان قدیمی‌ترین کالای با ارزش در جهان نیز توصیف کرد که یک گزینه سرمایه گذاری قوی در دوران رکود است؛ قیمت این فلز زرد در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و این هفته برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۰۰۰ دلار در هر اونس عبور کرده‌است.

تابستان طلایی پیش‌روی طلاست! فلز زرد به رکوردزنی ادامه خواهد داد؟

به گزارش مستقل آنلاین؛ در کشاکش عدم اطمینان اقتصادی، کاهش ارزش دلار و رکوردزنی‌های تورم در کشورهای سراسر دنیا؛ فلز زرد به رکوردهای تاریخی خود نزدیک می‌شود.

خبرآنلاین نوشت: طلا یکی از دارایی‌های امنی‌ است که به وقایع کلان اقتصادی بسیار حساس است و در نتیحه ممکن است قیمت آن در آینده دور کاهش یابد اما تاکنون و در یک سال گذشته این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاران خود را ناامید نکرده‌است و بازدهی مناسبی را به ثبت رسانده‌است.

طلا را می‌توان قدیمی‌ترین کالای با ارزش در جهان نیز توصیف کرد که یک گزینه سرمایه گذاری قوی در دوران رکود است؛ قیمت این فلز زرد در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و این هفته برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۰۰۰ دلار در هر اونس عبور کرده‌است.

قیمت این دارایی امن تحت تاثیر عواملی قرار گرفته‌است که تمام آن‌ها به نفع طل است؛ برخی کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که رکوردزنی طلا در ۲۰۲۳ ادامه‌دار خواهد بود.

پس از رسیدن به بالاترین سطح ۲۰۷۵ دلاری در سال ۲۰۲۰، طلا در چند سال گذشته عملکرد ضعیفی داشته‌است و در سپتامبر ۲۰۲۲ به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۶۱۵ دلار در هر اونس رسید.

از ماه آوریل ورق در بازار طلا برگشت و این فلز زرد اکنون دوباره قیمت ۲۰۰۰ دلار در هر اونس را شکسته‌است و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا در آینده رکورد تاریخی خود را خواهد شکست؛ بالاترین رکورد در این دهه در حال حاضر ۲۰۶۹.۴۰ دلار در سال ۲۰۲۰ است، آن دسته از سرمایه‌گذارانی که بازار طلا را از نزدیک رصد می‌کنند، بر این باورند که طلا در آینده‌ای نزدیک رکورد قیمتی ۲ هزار و ۱۰۰ دلار را خواهد شکست.

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

چند عامل بر قیمت طلا تاثیرگذاراند؛ زمانی که رکود اقتصادی رخ می‌دهد، ریسک پذیری سرمایه گذاران کاهش می یابد و مردم گزینه امن تری برای سرمایه‌گذاری می‌خواهند و این احساسات به نوبه خود باعث افزایش تقاضا برای فلز زرد و در نهایت افزایش قیمت طلا می‌شود.

از طرفی بازده اوراق قرضه رابطه متضادی با طلا دارد. اگر بازده شروع به کاهش کند، قیمت طلا معمولاً افزایش می یابد زیرا بازدهی بهتری دارد. به همین ترتیب اگر بازده شروع به افزایش کند، قیمت طلا کاهش می یابد. بازدهی دو ساله خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر ۳.۸۷۵ درصد است، نسبت به اوج خود ۵.۱ درصد، در حالی که بازده ده ساله برای مدت کوتاهی از ۱.۷۲ درصد در مارس به زیر ۱.۱۰ درصد کاهش یافته است. و در نهایت، موضوع ارزش دلار به عنوان ارز ذخیره جهان نیز مطرح می شود؛ رابطه ارزش دلار و طلا معکوس است.

در حال حاضر هر سه عامل منجر به جهش قیمت طلا شده‌اند و در صورتی که این تثلیث ادامه پیدا کند، طلا به رکوردشکنی ادامه خواهد داد و سرمایه‌گذاران بیشتری به این بازار هجوم خواهند آورد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها