تورم در شهرهای بزرگ به 107 درصد رسید

بر اساس آمارها،میزان تورم در بزرگترین شهر کشور به 107 درصد یعنی بالاترین رقم در 20 سال اخیر رسید.

تورم در شهرهای بزرگ به 107 درصد رسید

به گزارش مستقل آنلاین،فاینشنال تایمز نوشت:

نرخ تورم رسمی ترکیه ماه گذشته به بالاترین حد خود در 24 سال اخیر رسید، زیرا این کشور از سیاست اقتصادی غیرمتعارف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه منحرف شد.

 بر اساس داده های موسسه آمار ترکیه، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر 83.45 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از جولای 1998 و از 80.21 درصد در ماه قبل است.

 اردوغان اجماع اقتصادی ثابت شده مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره به مهار تورم کمک می کند را رد می کند.

  او به بانک مرکزی دستور داده است که در دو ماه گذشته دو بار هزینه های استقراض را کاهش دهد و نرخ بهره را به 12 درصد کاهش دهد.

هفته گذشته او گفت که می‌خواهد نرخ اصلی تا پایان سال تک رقمی شود زیرا او برای رشد پیش از انتخابات حساسی که قرار است در ژوئن 2023 برگزار شود، تلاش می‌کند.

«اردوغان در اظهارات تلویزیونی گفت بزرگترین دشمن من منافع است.  ما اکنون نرخ بهره را به 12 درصد کاهش داده ایم.  آیا این کافی است؟  کافی نیست.  این باید بیشتر کاهش یابد.»

 اردوغان تاکید کرده است که کاهش نرخ‌ها - حتی در زمانی که سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان هزینه‌های استقراض را افزایش داده‌اند - لیر را تقویت کرده و با افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل، با تورم مقابله می‌کند.

 با این حال، تحلیلگران هشدار می دهند که چرخه کاهش یکی از دلایل اصلی فشار شدید بر ارز ترکیه است که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 27 درصد در برابر دلار کاهش یافته است.  همچنین باعث تورم افسارگسیخته و نگرانی در مورد ثبات اقتصادی شده است که به شدت به منابع مالی خارجی وابسته است و 182 میلیارد دلار بدهی خارجی در 12 ماه آینده سررسید می شود.

 روز جمعه، آژانس رتبه بندی S&P رتبه بدهی دولت ترکیه را از B+ به B کاهش داد و آن را اقتصاد «هترودوکس» این کشور خواند.) نگرشی دگراندیشانه و متفاوت با جریان اصلی(

 S&P گفت که "تنظیمات سیاست پولی و مالی ضعیف و سطوح پایین خالص ذخایر ارز خارجی" آسیب پذیری لیر را با خطراتی برای ثبات مالی و سلامت مالی عمومی نشان می دهد.

 این سازمان هشدار داد که خطرات احتمالی در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری سال آینده افزایش می‌یابد که قرار است سخت‌ترین کمپین اردوغان در 20 سال ریاست جمهوری خود باشد.

 رئیس‌جمهور قبلاً اشاره کرده است که تلاش خواهد کرد تا دردی را که تورم بر خانوارهای ترک تحمیل می‌کند با رگبار اعطای رأی‌دهندگان و گام‌هایی با هدف تقویت رشد جبران کند.

در حالی که داده های سپتامبر نشان دهنده بدترین سطح افزایش قیمت است که ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب حاکم اردوغان در 20 سال پیش شاهد بوده است، احزاب مخالف و برخی تحلیلگران مستقل می گویند که نرخ تورم واقعی حتی بالاتر است، آنها موسسه آمار ترکیه را به دستکاری در داده ها متهم می کنند.

 شاخص جداگانه‌ای که تورم استانبول را اندازه‌گیری می‌کند و توسط اتاق بازرگانی این شهر تهیه شده است، نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ماه گذشته در بزرگترین شهر ترکیه سالانه 107 درصد افزایش یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها