واکسن مقابله با زیر سویه های کرونا به بازار می آید؟

شرکت‌های داروسازی فایزر و بیون‌تک می‌گویند که نتایج آزمایش‌ها روی واکسنی موثرتر برای مقابله با زیرسویه‌های امیکرون موفقیت‌آمیز بوده است.

واکسن مقابله با زیر سویه های کرونا به بازار می آید؟

در برخی کشورها از جمله آلمان موارد ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا، عامل بیماری کووید۱۹، بار دیگر رو به افزایش گذاشته و نگرانی از آغاز موج جدید پاندمی را افزایش داده است.

به نظر می رسد که سیستم دفاعی افراد واکسینه شده نیز از توانایی لازم به خصوص برای مقابله با زیرسویه‌های اومیکرون، برخوردار نیست.

شرکت داروسازی آلمانی بیون‌تک و همکار آمریکایی‌اش، شرکت فایزر روز گذشته (یکشنبه) در همین رابطه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تزریق دوز یادآور با واکسن جدیدتری که برای مقابله با زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 تطبیق داده شده، باعث عکس‌العمل قوی‌تر سیستم دفاعی بدن به نسبت واکسن اولیه شده است.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، این دو شرکت می‌گویند: داده‌های مربوط به دور اول آزمایش‌ها از نظر ایمنی، تاب‌آوری و اثربخشی واکسن جدید مثبت هستند.

آلبرت بورلا، مدیرعامل  شرکت فایزر در بیانیه مشترک تاکید کرد: ما بر این باوریم که با دو زیرسویه بسیار قدرتمند امیکرون سر و کار داریم.

واکسنی برای مقابله به زیرسویه‌های امیکرون

بورلا و اویگور شاهین، مدیرعامل شرکت بیون‌تک می‌گویند: نتایج آزمایش‌های انجام شده را در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌دهند تا بتوانند هرچه سریع‌تر یک واکسن تقویتی علیه زیرسویه‌های امیکرون را به بازار عرضه کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد فردا (سه‌شنبه) در رایزنی با کارشناسان مستقل درباره بهترین واکسن تقویتی (یادآور) برای فصل پائیز بحث و تبادل نظر کند.

بر پایه داده‌های کارآزمایی بالینی، واکسن یادآور تطبیق داده شده با زیرسویه BA.1 در دز ۳۰ میکروگرمی تعداد پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس را به میزان ۵/ ۱۳ برابر و در دز ۶۰ میکروگرمی ۶/ ۱۹ برابر افزایش می‌دهد.

این کارآزمایی با همکاری هزار و ۲۳۴ داوطلب بالای ۶۵ سال انجام شده و میزان تاب‌آوری داوطلبان در مقابل دریافت واکسن "خوب" ارزیابی شده است.

شرکت مدرنا، یک گام جلوتر

همچنین به نظر می رسد که شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا در زمینه عرضه واکسن تقویتی برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون از دو رقیب خود یک گام جلوتر است.

شرکت مدرنا داده‌های کارآزمایی بالینی واکسن جدید خود را برای ارائه به نهادهای نظارتی و کسب مجوز اضطراری آماده کرده و می‌گوید این واکسن سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با زیرسویه‌های جدید امیکرون تقویت و فعال می‌کند.

بنابر گزارش دویچه وله، در آلمان و بسیاری دیگر از کشورها پس از یک دوره آرامشی نسبی، شمار مبتلایان جدید به زیرسویه امیکرون و موارد مرگ در میان مبتلایان به شکل محسوسی رو به افزایش بوده و موارد ابتلا به زیرسویه‌های بسیار مسرتری ویروس روز به روز بیشتر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها