کبوتر ۱۴ میلیاردی در بازار ایران

از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، پرورش کبوتر‌ها میان مصری‌ها، رومی‌ها و یونانی‌ها رواج داشته است.

کبوتر ۱۴ میلیاردی در بازار ایران

«کبوتربازی» یا همان «کفتربازی» خودمان هر چند دارای تاریخچه قدیمی است، اما در دوران کنونی هم مخاطبان و علاقه‌مندانی دارد که حاضرند چندین میلیارد برای خرید یک کبوتر هزینه کنند! درست خواندید، چندین میلیارد. شاید باورتان نشود، اما به گزارش فرارو گران‌ترین کبوتر با نام «آرماندو» حدود ۱۴ میلیارد تومان در یک مزایده در کشور چین به یک شهروند چینی فروخته شد. هرچند خیلی‌ها هم از رفتار کبوترپران‌ها و حضورشان در پشت بام‌ها ناراحت اند، اما در ادامه در کنار نگاهی به تاریخچه پرورش کبوتر، به قیمت آن‌ها پرداخته ایم.

نگاهی به تاریخچه پرورش کبوتر

از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، پرورش کبوتر‌ها میان مصری‌ها، رومی‌ها و یونانی‌ها رواج داشته است. پس از آن ایرانیان، اعراب و ترک‌ها از این پرنده به‌عنوان وسیله ارتباطی، برای رساندن نامه و اطلاعات محرمانه به‌خصوص در زمان جنگ استفاده می‌کردند. برای نمونه آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم برای نقل و انتقال پیام و اخبار مهم جنگ و حتی جاسوسی با گرفتن عکس از کبوتران بهره برده‌اند. چند سال پس از جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا واحدی به‌عنوان کبوتر‌های نامه‌بر وجود داشته که نمونه‌هایی از کبوتر‌های جاسوسی آن دوران نیز به جا مانده است.

در کشور ما هم از گذشته‌های دور کبوتر مورد توجه بوده و کبوترداران کارخانه تولید کود مرغوب و طبیعی به حساب می‌آیند. کود کبوتر علاوه بر کشاورزی در مواردی برای دباغ خانه‌ها و کارخانه‌های ساخت باروت استفاده می‌شده است. با این حال مسلم است از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، کبوتر در مصر وجود داشته و فراعنه مصر به‌عنوان پِیک از آن استفاده می‌کردند و حتی آن را پرنده‌ای مقدس می‌دانستند. یونانی‌ها هم چندین هزار سال قبل از میلاد از کبوتر به‌عنوان قاصد استفاده می‌کردند و نام برندگان ورزش‌های المپیک را به پای آن‌ها می‌بستند و به وطن‌شان می‌فرستادند. پس از مصر؛ ایران، چین و روم نیز از قدیمی‌ترین مراکز پرورش و تربیت کبوتر در اعصار گذشته بوده‌اند. تاریخ نشان می‌دهد که کوروش کبیر برای ارسال اخبار محرمانه به نقاط مختلف کشور پهناور خود، کبوترانی در اختیار داشته است. دریانوردان، در هنگام سفر کبوتر‌ها را با خود می‌بردند و پس از رسیدن به مقصد، آن‌ها را با نامه‌هایی به محل سکونت خود می‌فرستادند، تا خانواده‌هایشان را از وضعیت و تاریخ بازگشت خود مطلع کنند.

قیمت و هزینه نگهداری

«محمدپور رحیمی» عضو «انجمن دوستداران کبوتر‌های مسافتی ایران» درباره قیمت کبوتر‌ها به فرارو می‌گوید: «جدا از مخارج غذا و نگهداری این پرنده، قیمت خود کبوتر‌ها با توجه به نژاد و اصالتشان فرق دارد.» به گفته او قیمت کبوتر‌ها در ایران از ۱۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان تفاوت دارد و البته شاید تعدادی هم کبوتر‌های اصیل و گران قیمت خارجی داشته باشند که قیمت‌شان بیشتر از این حرف‌هاست و شاید خیلی‌ها باور نکنند.» جدا از ارزش مادی، این حیوانات به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند. یک عضو دیگر انجمن دوستداران کبوتر درباره مخارج نگهداری کبوتر می‌گوید: «اگر در خانه ۵۰ عدد کبوتر داشته باشیم برای سیر کردن شکم آن‌ها در طول شبانه‌روز، نیازمند ۱۰۰ هزارتومان گندم هستیم، بنابراین هرچه تعداد کبوتر‌ها زیاد باشد، هزینه‌ها سنگین‌تر می‌شود و مراقبت از آن‌ها زمان و فرصت بیشتری می‌خواهد.»/روزنامه خراسان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها