زیر 18 ساله ها هم باید دوز سوم واکسن کرونا را بزنند

این روزها با بازگشایی مدارس، نگرانی‌ها برای انتقال و چرخش بیماری بیشتر شده؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید راهکاری برای آن در نظر گرفت.

زیر 18 ساله ها هم باید دوز سوم واکسن کرونا را بزنند

با کاهش شدت بیماری امیکرون ، ساده انگاری و سهل‌انگاری در مورد بیماری هم بسیار بیشتر شده است. ممکن است شدت این بیماری کم شده  باشد، اما  توجه داشته باشیم اگر تعداد موارد افزایش داشته باشد، در نهایت تعداد موارد مرگ ثابت خواهد بود؛ یعنی تعداد مرگ تابعی از شدت بیماری و  تعداد افراد مبتلا  خواهد بود.

 بنابراین اگر بپذیریم سرایت‌پذیری سویه اُمیکرون بالاتر است، حتی با کمتر شدن تعداد مرگ و میر، تضمینی وجود ندارد که این روند همیشگی باشد. بنابراین  با شناسایی تعداد مبتلایان و پیشگیری از افزایش موارد باید واکسیناسیون هم جدی گرفته شود؛ به ویژه در مراکز آموزشی که تعداد افراد زیادی به مدت طولانی در فضاهای بسته قرار دارند و امکانات تهویه مناسبی هم وجودندارد.

ضرورت واکسیناسیون نوجوانان

دکترسیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی یو، عضو کمیته علمی کرونای کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ضرورت توجه به واکسیناسیون می‌گوید: «در حالی که ساب واریانت (یا زیرسویه) BA.۲ در دنیا در حال تبدیل به سویه غالب است، در کشورهای زیادی تزریق دوز بوستر (یا یادآور) برای افراد زیر ۱۸ سال در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی؛ در کشور ما نیز این اتفاق بیفتد.»

افزایش سطح ایمنی با تزریق واکسن  

 هاشمیان می‌گوید گزارش‌هایی  از تزریق  واکسن فایزر در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که تزریق دوز بوستر به کودکان ۵ الی ۱۱ سال موجب افزایش ۳۶ برابری سطح ایمنی در بدن می‌شود. بنابراین در کشور ما  نیز  تزریق دوز بوستر برای  افراد زیر ۱۸ سال باید انجام شود. ضمن آنکه بسیاری از افراد کمتر از  ۱۸ ساله نیز ما حدود ۶ ماه است که از تزریق دوز دوم‌شان می‌گذرد.

به گفته او  بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند ایمنی واکسن‌ها پس از گذشت مدت زمانی کاهش می‌یاید. بنابراین تزریق دوز بوستر می‌تواند این کاهش را جبران ‌کند و حتی میزان ایمنی را نیز بیش از پیش افزایش دهد.

به گفته هاشمیان، تزریق دوز سوم به کودکان ۵ الی ۱۱ سال به زودی در آمریکا تایید خواهد شد. این در حالی است که در کشور ما هنوز زیر ۱۸ ساله‌ها دوز بوستر را دریافت نکرده‌اند  .

نیاز به تکمیل مطالعات

 به نظر می‌رسد سیاست‌های بهداشتی کشورهای دنیا بر آن است که گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال تاحد امکان واکسینه شوند، البته با توجه به اینکه مطالعات در خصوص واکسیناسیون گروه‌های سنی زیر ۱۲ سال هنوز کامل نیست؛ همچنین  این گروه از لحاظ سیستم ایمنی حساس هستند، به همین دلیل برای تصمیم‌گیری بر پایه علم و مستندات باید به تکمیل نتایج تحقیقات و اطمینان از کارایی و عوارض واکسن‌ها دقت شود.

دانش آموزان؛ ناقلان موثر و خاموش

مطالعات زیادی حاکی از آن است که دانش‌آموزان ناقلان موثر کووید هستند که به راحتی می‌توانند ویروس را به داخل خانه‌ها بیاورند. ضمن‌آنکه در موارد زیادی هم خودشان ناقلان خاموش و بدون علامتی هستند که باعث ابتلای بزرگسالان و حتی بستری افرادی در خانواده و جامعه می‌شوند که با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد./ همشهری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها