تاکنون کسی را نداشتیم، سر زنش را ببرد و در ملأ عام به گردش در بیاورد

وکیل شاخص کیفری در مورد قتل مونا حیدری گفت: تا به حال کسی را نداشتیم که سر زنش را ببرد و در ملأ عام به گردش در بیاورد و این موضوع یک شوک بسیار شدید به روح و روان شهروندان وارد کرد.

تاکنون کسی را نداشتیم، سر زنش را ببرد و در ملأ عام به گردش در بیاورد

عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با خبرفوری گفت: قتل مونا حیدری باعث می‌شود چرخه خشونت دور بیشتری بگیرد و ما در ۲ سال اخیر شاهد قتل رومینا، ریحانه، مهسا و دختران جوان دیگری بودیم که توسط پدران یا برادران خود به قتل رسیدند.

خرمشاهی افزود: دیه مرد ۲ برابر زن است بنابراین مردی که مرتکب قتل زنی شود باید خانواده آن زن، تفاضل دیه را پرداخت کنند تا قاتل اعدام شود، اما اگر مرد همجنس خودش را کشت یا زن هم همینطور لازم نیست چیزی پرداخته شود.

چالش‌ حقوقی ماده ۳۰۱؛ چرا پدر برای قتل فرزند قصاص نمی‌شود؟

وکیل شاخص کیفری بیان داشت: ماده ۳۰۱ بیانگر قصاص نشدن پدرانی است که فرزندشان را به قتل می‌رسانند و این ماده محل چالش برای حقوقدانان بوده است.

وی افزود: بزرگ‌ترین استدلال فقهی این ماده این است که معمولا پدر خیر و صلاح فرزندش را می‌خواهد و فرزند به پدر تعلق دارد بنابراین اعدام پدر درست نیست.

خرمشاهی اظهار داشت: براساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی دفاع مشروع جزء علل موجهه است.

وی تاکید کرد: در همه سیستم‌های دادرسی جهان اگر فردی مورد حمله و تهاجم قرار گرفت حق دارد بلکه مکلف است از خودش دفاع کند.

این وکیل گفت: اولین بار موضوع دفاع مشروع با پرونده افسانه نوروزی مطرح شد که انعکاس زیادی در رسانه و مطبوعات داشت و حتی قضیه افسانه بازتاب جهانی پیدا کرد و از حکم قصاص نجات یافت و از آنجا به بعد بحث دفاع مشروع در ایران جان گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها