پنج مقصد اصلی پناهندگان و پناهجویان ایرانی کدام کشورها هستند؟

۱۳۴ هزار و ۷۶۷ ایرانی در سال ۲۰۲۰ در وضعیت پناهندگی قرار گرفته‌اند که بیشترین تعداد آن‌ها یعنی ۴۴ هزار و ۹۶۵ نفر از سوی آلمان پذیرش شده‌اند. بریتانیا دومین کشوری که بیشترین پناهندگی را به ایرانی‌ها اعطا کرده، پس از آن استرالیا، سوئد و اتریش قرار دارند، در انتها نیز ایالات متحده است.

پنج مقصد اصلی پناهندگان و پناهجویان ایرانی کدام کشورها هستند؟

پنج مقصد اصلی پناهندگان و پناهجویان ایرانی کدام کشورها هستند؟

 

یورونیوز نوشت: تعداد ایرانیانی که در سال ۲۰۲۰ درخواست پناهندگی آن‌ها از سوی یک کشور خارجی پذیرفته شده در مقایسه با سال ۱۹۹۰، ۷۷.۵ درصد افزایش یافته ولی همزمان شمار ایرانیانی که در سال ۲۰۲۰ در وضعیت پناهجویی باقیمانده‌اند به ۷۷ هزار و۲۱۷ نفر رسیده که ۲۷۴.۴ درصد بیش از سال ۲۰۰۰ میلادی است.

مهاجرت

 

بر پایه محتوای مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۰ که از سوی رصدخانه مهاجرت ایران تدوین و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران منتشر شده، داده‌های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد در پایان سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که در مجموع ۱۳۴ هزار و ۷۶۷ ایرانی در این سال در وضعیت پناهندگی قرار گرفته‌اند که بیشترین تعداد آنها یعنی ۴۴ هزار و ۹۶۵ نفر از سوی آلمان پذیرش شده‌اند.

بریتانیا به عنوان دومین کشوری که بیشترین پناهندگی را به ایرانی‌ها اعطا کرده، در کل، ۲۰ هزار و ۴۳۳ نفر را پذیرش کرده که کمتر از نیمی از جمعیت ایرانیان پناهنده به آلمان است.

پس از این دو کشور، به ترتیب استرالیا (۱۲ هزار و ۶۰۶ نفر)، سوئد (۷ هزار و ۵۰۷ نفر) و اتریش (۶ هزار و ۸۷۸ نفر) قرار دارند.

ایالات متحده که طی دهه‌های اخیر همواره جزء پنج کشور میزبان پناهندگان ایرانی بوده، در سـال ۲۰۲۰ از رتبه پنجم به ششم تنزل کرده است. آمریکا در مجموع طی سال ۲۰۲۰ میزبانی پنـج هـزار و ۵۸۲ پناهنـده ایرانـی را پذیرفته است

این گزارش حاکیست که در طول سال ۲۰۲۰ در کل ۷۷ هزار و ۲۱۷ ایرانی در سراسر جهان در وضعیت پناهجویی قرار گرفته‌اند که بیشترین تعداد آنها یعنی ۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ترکیه به سر می‌برند.

پس از ترکیه به ترتیب آلمان، بریتانیا، عراق و استرالیا میزبان بیشترین تعداد ایرانیان پناهجو در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند. ترکیه و آلمان همواره طی دهه‌های اخیر در زمره پنج مقصد اصلی پناهجویان ایرانی قرار داشته‌اند

بر پایه این گزارش، شمار ایرانیانی که شرایط پناهندگی در یک کشور دیگر را به دست آورده‌اند، از ۷۵ هزار و ۸۹۹ نفر در سال ۱۹۹۰ به ۱۳۴ هزار و ۷۶۷ نفر در پایان سال ۲۰۲۰ جهش کرده است. البته این تعداد در سال ۲۰۱۰ به ۶۸ هزار و ۷۸۶ نفر کاهش یافته بود

همچنین تعداد ایرانیانی که در وضعیت پناهجویی قرار گرفته‌اند در سال ۲۰۰۰، ۲۰ هزار و ۶۲۲ نفر بوده که با وجود افت به ۱۶ هزار و ۵۵ نفر در سال ۲۰۱۰، به ۷۷ هزار و ۲۱۷ نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها