۵۰ درصد علت ناشنوایی ژنتیکی است

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ناشنوایی علت ژنتیکی دارد و ۲۵ درصد مابقی بیماری‌های مادر، حین تولد و یا بعد از تولد است، گفت: ۲۵ درصد از دلایل ناشنوایی هنوز ناشناخته است.

۵۰ درصد علت ناشنوایی ژنتیکی است

 

محمد نفریه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روز هشتم مهرماه روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است، درباره خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت ناشنوایی اظهار کرد: معلولیت ناشنوایی یک معلولیت پنهان است که تاثیرات گسترده‌ای در جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده دارد. شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه معلویت ناشنوایی شایع‌ترین معلولیتی به شمار می‌رود که یک نوزاد به دنیا می‌آید، افزود: باید این معلولیت هر چه زودتر شناسایی شود و به فرد ناشنوا خدماتی ارائه شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره فرایند شناسایی معلولیت کم‌شنوایی و ناشنوایی گفت: اگر این معلولیت قبل از 3 ماهگی شناسایی شود و قبل از  6 ماهگی خدمات توانبخشی آموزشی ارائه شود این کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد. همچنین 25 درصد از دلایل ناشنوایی هنوز ناشناخته است و 50 درصد هم علت ژنتیکی دارد و 25 درصد مابقی بیماری‌های مادر و یا حین تولد و یا بعد از تولد مثل ضربه‌دیدگی در بر می‌گیرد.

نفریه اضافه کرد: مداخلات توانبخشی  نظیر سمعک، تجهیزات مورد نیاز، گفتار درمانی و کاشت حلزون است. در حال حاضر بیش از 222 هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. بهزیستی به اولویت‌ دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع و توانبخشی گفتاری و شنوایی در مراکز خانواده و کودک مبتلا توجه دارد. همچنین  ارائه تجهیزات توانبخشی نظیر سمعک و وسایل جانبی و ارائه کمک هزینه کاشت حلزون و تغییر قطعات پروتز کاشت حلزونی شنوایی و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و یا مدرسه از اقداماتی است که برای این افراد انجام می‌شود.

وی گفت: معلولیت ناشنوایی شایع‌ترین معلولیتی است که کودکان با آن به دنیا می‌آیند و به همین دلیل از سال 1384 سازمان بهزیستی طرح و برنامه‌ای را تحت عنوان غربالگری کودکان در همان ماه‌های ابتدایی و بدو تولد در دستور کاری خود قرار داد. در حال حاضر 630 واحد غربالگری در کل کشور فعالیت می‌کنند و در این ایام بیش از 11 میلیون و 800 هزار کودک غربالگری شدند و از این تعداد 35 هزار نفر کودک ناشنوا و کم‌شنوا شناسایی شدند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر میزان غربالگری کودکان تازه متولد شده در کشور به بالغ بر 92 درصد رسیده و سازمان در تلاش است که میزان غربالگری را افزایش دهد.

نفریه  با اشاره به ارائه خدمات افراد دارای معلولیت ناشنوایی افزود: شناسایی و غربالگری کودکان ناشنوا منجر می‌شود که خدمات از همان بدو تولد ارائه شود و بزرگ‌ترین خدمتی که ارائه می‌شود کاشت حلزون شنوایی است. در همین ارتباط سازمان از  سال 86  به سمت کاشت حلزون رفت و در سال 1399 بیش از 3430 نفر با کمک هزینه کاشت حلزون و یا کمک هزینه پروتز و وسایل مربوط به کاشت حلزون شنوایی را دریافت کردند.

نفریه با اشاره به امضای تفاهمنامه با بنیاد بخشش و هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی و کمیته امداد گفت: در صورت نیاز کودک به کاشت حلزون کمک‌هایی انجام خواهد شد تا شرایطی فراهم شود تا تمام این کودکان از این خدمات استفاده کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: مراکزی تحت عنوان مراکز آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات ناشنوایی راه‌اندازی شده است و در 88 مرکز فعال در سطح کشور بیش از 4 هزار و 400 کودک خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در مراکز ذکر شده اظهار کرد: بیش از 90 درصد از کودکان در این مراکز، ادامه تحصیل خود را در مدارس عادی طی می‌کنند و کمتر از 10 درصد در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند. همچنین  از دیگر مراکزی که به افراد کم‌شنوا و ناشنوا خدمات ارائه می‌کنند می‌توان به واحدهای شنوایی شناسایی اشاره کرد که در 60 واحد  66 کارشناس فعالیت می‌کنند و در سال 99 تعداد 26 هزار و 500 نفر از خدمات این مراکز استفاده کردند که خدمات ارائه شده در زمینه‌ غربالگری شنوایی، مداخله و توانبخشی پس از تشخیص و تأمین تجهیزات مورد نیاز از جمله سمعک بوده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین تعداد 69 واحد گفتار درمانی با 82 کارشناس در سطح کشور فعال هستند و در سال 99، 5 هزار و 124 فرد ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش واحدهای گفتار درمانی قرار گرفتند. از دیگر خدمات سازمان بهزیستی تامین وسایل کمک توانبخشی بوده که 20 درصد اعتبارات حوزه توانبخشی صرف در حوزه معلولیت ناشنوایی و کم‌شنوایی است که این رقم در سال گذشته بیش از 31 میلیارد تومان است.

نفریه تصریح کرد: در سال گذشته 273 هزار نفر از وسایل کمک توانبخشی از جمله سمعک و سایر وسایل کمک توانبخشی استفاده کردند. همچنین سال گذشته 20 هزار سمعک و 252 هزار باتری سمعک تأمین و در اختیار این افراد قرار داده شد. علاوه بر اینکه در سال گذشته 47 هزار نفر با سرانه 240 هزار تومان سالانه کمک هزینه تأمین باتری سمعک دریافت کردند و از جمله خدمات دیگر به افراد کم‌شنوا و ناشنوا خدمات حمایتی است که در حال حاضر بیش از 101 هزار کم‌شنوا و ناشنوا مستمری دریافت می‌کنند و یک هزار و 116 نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند که رقم آن در سال جاری به یک میلیون تومان افزایش یافته است و 22 هزار 720 نفر تحت پوشش کمک هزینه معیشت ماده 27 قرار دارند که ماهانه حدود 160 هزار تومان دریافت می‌کنند./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها