سنگ لوزه چیست؟ / چگونه متوجه شویم سنگ لوزه داریم؟

حتی اگر این مشکلی نیست که دنبال آن هستید، مطلب زیر را بخوانید تا متوجه شوید چگونه باید سنگ لوزه را شناسایی کرده و با چه راهکارهای خانگی می‌توانید از شرشان خلاص شوید.

سنگ لوزه چیست؟ /  چگونه متوجه شویم سنگ لوزه داریم؟

حتی اگر این مشکلی نیست که دنبال آن هستید، مطلب زیر را بخوانید تا متوجه شوید چگونه باید سنگ لوزه را شناسایی کرده و با چه راهکارهای خانگی می‌توانید از شرشان خلاص شوید. در برخی موارد، سنگ لوزه می‌تواند نتیجه‌ی فارنژیت حاد باشد. در این موارد، گلو چرکی شده و می‌تواند همراه با ناراحتی‌های گوناگونی باشد مانند تب، مشکل در بلع، گلودرد و ... . شما باید برای ارزیابی و تشخیص دقیق با پزشک مشورت کنید. سپس وقتی معلوم شد مناسب‌ترین درمان برای شما چیست، باید آن را ادامه دهید و همزمان عادت‌های روزانه‌تان را اصلاح کنید. این تنها راه رها شدن از سنگ‌های لوزه است.

 

علت تشکیل سنگ لوزه چیست؟

چندین عامل می‌توانند منجر به تشکیل سنگ لوزه شوند:

. موادی مانند غذا، سلول‌های مرده، موکوس و باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌های ریز و گوشه و کنار لوزه گیر بیفتند.

. سیستم ایمنی بدن که این ذرات را به عنوان مهاجمان خارجی می‌بیند، گلبول‌های سفید را به این قسمت می‌فرستد تا با عفونت مبارزه کنند. وقتی گلبول‌های سفید کارشان را انجام دادند، کلسیفیکاسیون‌های ریزی از خود به جا می‌گذارند.

. معمولاً این سنگ‌های ریز بلعیده می‌شوند؛ اما گاهی در خلل و فرج روی لوزه گیر می‌افتند و بزرگ‌تر می‌شوند. سنگ‌های ریز لوزه شایع‌ترند و انواع بزرگ‌تر آن کمتر دیده می‌شوند.

 

چگونه وجود سنگ لوزه را در گلویتان تشخیص دهید؟

اجازه دهید ببینیم علائم معمول وجود سنگ لوزه در گلو چیست.

 

درد و مشکل در بلع

این درد می‌تواند شدید بوده و وقتی غذا را می‌بلعید، در بدترین حالت خود شما را بیازارد. این درد معمولاً با کمی خارش شروع می‌شود که تشدید می‌شود تا کارهایی مانند خوردن، آشامیدن و یا حتی قورت دادن آب دهان برایتان سخت شود.

اگر یک عفونت باکتریایی باشد، سنگ لوزه گسترده بوده و درد آن می‌تواند بسیار تیز و ناراحت‌کننده باشد. در این حالت، مهم است که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک طبق تجویز پزشک قرار بگیرید.

 

گوش‌درد ناشی از سنگ لوزه

در مورد یک عفونت ویروسی، شاید در سر و آرواره‌ی خود درد احساس کنید زیرا عصب همبند دچار التهاب شده است. آنتی‌بیوتیک‌ها در این مورد درمان مناسبی نمی‌باشند، بنابراین خوددرمانی نکنید. در عوض، به پزشک مراجعه کنید تا او مناسب‌ترین دارو را برای شما تجویز نماید.

 

بد بو شدن دهان

بد بو شدن دهان نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود سنگ لوزه در گلویتان باشد. البته یادتان باشد که در همه‌ی موارد سنگ لوزه سبب بد بو شدن دهان نمی‌شود؛ اما معمولاً در مواردی که عفونت استرپتوکوکی وجود داشته باشد، بد بو شدن دهان نیز روی خواهد داد.

 

گره‌های لنفاوی گردن خود را چک کنید

گره‌های لنفاوی، جرم‌های موجود در گلو را تخریب کرده و گیر می‌اندازند؛ اما وقتی که به دلیل التهاب دچار گلودرد می‌شوید، گره‌های لنفاوی دردناک می‌شوند. از نوک انگشتان خود برای معاینه‌ی ناحیه‌ی جلوی گوشتان استفاده کرده و انگشتان خود را با حرکات دورانی در پشت گوش حرکت دهید. گردن و زیر چانه‌تان را بررسی کنید، زیرا این گره‌های لنفاوی معمولاً در این قسمت‌ها متورم می‌شوند. همچنین، زیر آرواره‌تان را چک کنید؛ یعنی بین چانه و گوش‌هایتان را. انگشتان را از مرکز گردن به سمت عقب و به سمت گوش حرکت بدهید. تمام نواحی گره‌های لنفاوی می‌توانند به دلیل عفونت و سنگ لوزه متورم شوند.

 

زبان خود را چک کنید تا ببینید سنگ لوزه دارید یا نه

افرادی که گلودرد دارند اغلب روی زبانشان نزدیک به گلو پوششی دانه‌دانه از لکه‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود. این نقطه‌ها ممکن است به رنگ قرمز روشن و یا تیره بوده و حتی تورم داشته باشند.

 

دانه‌هایی روی لوزه‌ها

به طور کلی، التهاب سبب تورم لوزه‌ها می‌شود. لوزه‌ها معمولاً به رنگ قرمز روشن درمی‌آیند و بزرگ‌تر از حد نرمال می‌شوند. لوزه‌ها ممکن است پوششی از لکه‌های سفیدرنگ یا زردرنگ داشته باشند.

سنگ لوزه می‌تواند ویروسی باشد. اگر دلیل سنگ لوزه، آنفلوانزای فصلی باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها اثری روی آن نخواهد داشت. در چنین مواردی، بهترین کار این است که راهکارهای خانگی را به کار ببرید یا از هموپاتی کمک بگیرید.

سنگ لوزه می‌تواند گلویتان را تحریک کرده و باعث سرفه‌تان شود.

 

در رابطه با سنگ‌های لوزه چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

علاوه بر عمل کردن به توصیه‌های پزشکتان، باید عادت‌های روزانه‌ی خود را اصلاح کنید تا از سنگ لوزه خلاص شوید:

. بهداشت دهان را رعایت کنید

. از دهان‌شویه و غرغره با آب‌نمک کمک بگیرید تا احساس ناراحتی‌تان کمتر شود

. از لوازم شخصی خود استفاده کنید، مثلاً لیوان و قاشق و چنگال خود را از بقیه جدا کنید

. هر روز دست‌کم ده دقیقه هوای خانه را تهویه کنید

. از راهکارهای خانگی استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد

به طور کلی توصیه نمی‌شود خودتان در خانه سنگ لوزه را خارج کنید. لوزه‌ها بافت‌هایی حساس هستند و خارج کردن سنگ لوزه با دست و در خانه می‌تواند منجر به خونریزی و عفونت شود. اما با روش‌های زیر شاید بتوانید به شل شدن و احتمالاً خارج شدن سنگ لوزه کمک کنید:

. غرغره با آب‌نمک: این کار کمک می‌کند سنگ‌ها از جای خود کنده شوند

. سرفه کردن: سنگ‌های لوزه معمولاً ناخواسته با سرفه از جای خود کنده می‌شوند. در برخی موارد، یک سرفه‌ی محکم می‌تواند به کنده شدن سنگ‌ها از جای خود کمک کند. 

 

راه‌های جلوگیری از تشکیل سنگ لوزه : 

. بیشتر آب بنوشید

. سیگار نکشید

. الکل ممنوع

. مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید

. عفونت‌های سینوسی یا علائم آلرژی را زودتر درمان کنید

. کمتر لبنیات مصرف نمایید

 

سنگ لوزه معمولاً چه مدت باقی می‌ماند؟

طول مدتی که سنگ لوزه در گلو باقی می‌ماند متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. سنگ لوزه ممکن است خودبه‌خود در عرض مدت کوتاهی حل شده و برطرف شود. سنگ لوزه در صورتی که باکتری‌ها به رشد خود روی لوزه ادامه دهند، به دلیل عمیق شدن جای سنگ‌ها در لوزه ممکن است تا هفته‌ها باقی بمانند.

اگر سنگ لوزه را نادیده بگیرید و اجازه دهید بدون تغییری در سبک زندگی‌تان این سنگ‌ها در جای خود باقی بمانند، ممکن است تا سال‌ها جا خوش کنند. تنها راه مطمئن و سالم درمان سنگ لوزه و جلوگیری از تشکیل مجدد آن این است که لوزه‌ها برداشته شوند.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها