مستقل آنلاین به بررسی اهمیت امنیت اجتماعی در جامعه می‌پردازد

سلامت اجتماعی افراد تحت تاثیر امنیت روانی

امنیت همواره و در هر شرایطی یکی از نیازهای اصلی مردم به حساب می‌آید.

سلامت اجتماعی افراد تحت تاثیر امنیت روانی

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/ الهام صمدزاده

 

به گونه ای که به خطر افتادن آن می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات فردی یا اجتماعی شود. تا جایی که بنا به گفته کارشناسان به خطر افتادن امنیت در حوزه‌های مختلف مانند اجتماعی اقتصادی یا حتی سیاسی می تواند تبعات منفی گسترده ای را هم برای مردم و هم برای دولت به دنبال داشته باشد.

گفتنی است امنیت اجتماعی دارای دو وجه درونی و بیرونی است که وجه درونی آن شامل امنیت روحی و روانی و مسائل معنوی می باشد و در بعد بیرونی آن امید به آینده، امنیت اقتصادی و همچنین نبود تبعیض‌های اجتماعی را در بر می گیرد. با این اوصاف به راحتی می‌توان ادعا داشت که در شرایط موجود امنیت اجتماعی افراد به مخاطره افتاده است اتفاقی که می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی برای مردم جامعه شود چراکه انتشار اخبار ناخوشایند و همچنین بروز مشکلات اقتصادی خود می‌تواند باعث افزایش مشکلات روحی و روانی مردم شود.

افزایش خود اتکایی جامعه در سایه تامین امنیت

باید در نظر داشت که اگر در جامعه ای امنیت اجتماعی تحقق یابد به راحتی می‌توان شاهد خود اتکایی مردم جامعه بود به عبارت ساده تر در چنین جامعه ای مشکلات اجتماعی به طرز معناداری کاهش پیدا خواهد کرد و اهداف اجتماعی سیاسی یا حتی اقتصادی نیز به راحتی اجرایی خواهد شد. با این اوصاف می توان ادعا را داشت که امنیت اجتماعی ارتباط معناداری با سلامت اجتماعی دارد. هر چند باید یادآور شد که خانواده به عنوان مهمترین نهاد در تامین امنیت اجتماعی نقش پررنگی در تحقق این مساله حیاتی دارد. به عبارت ساده تر اگر در جامعه امنیت اجتماعی افراد به طور کامل تامین شود اما فرد در خانواده بنا به دلایل مختلف نتواند امنیت لازم را داشته باشد به یقین آثار منفی این عدم امنیت بر جامعه نیز تاثیرات منفی به نسبت گسترده‌ای را برجای خواهد گذاشت. از این رو رفتار شناسان معتقد هستند که برای دستیابی به امنیت اجتماعی باید در ابتدا از خانواده شروع کرد و آموزش های لازم را به والدین ارائه داد‌.

از سوی دیگر باید یادآور شد یکی دیگر از متغیرهای اصلی در تامین یا افزایش امنیت اجتماعی را می توان باورهای دینی و مذهبی عنوان کرد. باورهایی که متاسفانه طی چند سال اخیر در کشور ما رنگ باخته است.

بنابراین شاید یکی از دلایل کاهش امنیت اجتماعی را بتوان در این مسئله جستجو کرد. چرا که بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته هرگاه در جامعه باورهای دینی تقویت شود به طور حتم در آن جامعه می‌توان شاهد افزایش امنیت اجتماعی نیز بود. چرا که مسائل دینی و مذهبی می‌تواند باعث افزایش آرامش خاطر افراد شود. البته در این فرصت باید متذکر شد که جنسیت، تاهل و مواردی از این دست تاثیری در افزایش امنیت اجتماعی افراد بر جای نمی گذارد.

نقش سرمایه اجتماعی در افزایش امنیت اجتماعی

پر واضح است که یکی از مولفه های اصلی در افزایش امنیت اجتماعی را می توان سرمایه اجتماعی عنوان کرد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته هر بار در جامعه سرمایه اجتماعی افزایش یابد به طور حتم امنیت اجتماعی به طور کامل یا صحیح محقق خواهد شد. بنابراین در جوامعی که سرمایه اجتماعی بنا به هر دلیلی خط دار شود تحقق امنیت اجتماعی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها