در گفتگو با مستقل آنلاین مطرح شد

دستیابی به اشتغال پایدار روستایی در سایه حفظ بناهای تاریخی

برچیده شدن بساط عتیقه فروشان با اعمال قوانین سخت

تدوین جدی قوانین مبارزه با متخلفین تخریب آثار باستانی و فرهنگی و آموزش جامعه میزبان در حفظ این آثار موجود، باعث تقویت بازار گردشگران میهمان به نقاط بکر و دست نخورده و عمارت‌های قدیم و احیای اقتصاد شکوفای محلی خواهد شد.

دستیابی به اشتغال پایدار روستایی در سایه حفظ بناهای تاریخی

گروه اجتماعی مستقل آنلاین/الهام صمدزاده

 

یک کارشناس ارشد گردشگری در خصوص حفظ بناهای تاریخی و نقش آن  در رونق گردشگری گفت: بناهای تاریخی همواره می تواند نقش بسزایی در افزایش آمار گردشگری داشته باشد از این رو حفظ آنها عاملی تاثیرگذار برای رونق و توسعه صنعت گردشگری است.

مرتضی خاکسار در گفتگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: پدیده  سرقت کاشی های سر درب های امارت های قدیمی و سرقت لوایح سنگی و دست نوشته های قدیم و سر ستونهای تاریخی عمارت ها برای فروش در بازار سیاه سوداگران اشیای عتیقه به صورت شغلی کاذب و غیر عرف در طول زمان  باعث تخریب بازار جاذب  گردشگری شده و همچنین عاملی برای کاهش اشتیاق گردشگران نیز به حساب می آید.

وی نبود قوانین بازدارنده برای تخریب آثار باستانی را در افزایش این روند تاثیرگذار دانست و ادامه داد:  به طور کلی باید در نظر داشت که نبود قوانین بازدارنده و همچنین عدم آموزش جامعه میزبان در گردشگری باعث عدم رونق گردشگری وعدم احیای اقتصادی در بازار مقصد رابه دنبال دارد. به گونه ای که این روند صنعت  پر رونق گردشگری را  بی تاثیر می کند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: تدوین جدی قوانین مبارزه با متخلفین تخریب آثار باستانی و فرهنگی و قاچاقچیان و متخلفان و آموزش جامعه میزبان در حفظ، این آثار موجود باعث تقویت بازار گردشگران میهمان به نقاط بکر و دست نخورده و عمارت های قدیم و احیای اقتصاد شکوفای محلی  خواهد شد. به گونه ای که انتظار می رود در سایه تحقق این مهم شاهد دستیابی به  اشتغال پایدار و افزایش آمار گردشگران باشیم.

وی افزود: یکی از کشورهای پیشرو در حفظ آثار باستانی و گردشگری  کشور چین است چراکه این کشور برای حفظ و نگهداری دیوار تاریخی چین به عنوان یک نماد تاریخی سالیانه مبلغ چشمگیری را هزینه می کند تا از جذابیت های مشهور کشورش دربین رقبا کاستی برنامه ای نداشته و در بازار پررونق گردشگری سهم  چشمگیر خود را از دست ندهد.  

خاکسار تخصیص بودجه برای حفظ بناهای تاریخی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تخصیص بودجه می‌تواند در حفظ ، مرمت و احیای آثار تاریخی بسیار موثر باشد. چرا که امروزه متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی کشور تنها به دلیل نبود بودجه مناسب از بین می رود و چندان مورد توجه مسئولان هم قرار نمی گیرد که این خود جای بسی تأمل دارد.

وی ادامه داد: امروزه  بسیاری از نقاط کشور دارای آثار باستانی و گردشگری مهم و ارزشمندی است که تنها به دلیل نبود امکانات مناسب و همچنین عدم معرفی مهجور مانده اند اما این در حالی است که با توجه به پرسود بودن صنعت سبز گردشگری انتظار می رود در شرایط موجود شرایط لازم برای حضور مناسب گردشگران در این اماکن فراهم شود چرا که در این صورت اقتصاد روستایی بیش از هر زمان دیگری پویا خواهد شد. اتفاقی که خود برکات بسیاری را از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مهمترین راهکار برای جلوگیری از تخریب و حفظ آثار تاریخی چیست، گفت: امروزه برای جلوگیری از تخریب و حفظ آثار تاریخی نیازمند همکاری و الگوبرداری از کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری هستیم همچنین انجام اقدامات کارشناسی شده در این حوزه می تواند بسیار مفید باشد.

خاکسار در پایان خاطر نشان کرد: تصویب قوانین مناسب برای عدم خرید و فروش آثار باستانی و و اعمال محکومیتهای به نسبت سنگی می‌تواند  بازار سیاه خرید و فروش عتیقه را تا حد زیادی بر چیند که این مسئله می‌تواند در حفظ بناهای تاریخی و آثار باستانی بسیار موثر واقع شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها