مستقل آنلاین گزارش می‌دهد

افزایش آمار دستفروشان در سایه گسترش فقر

ساماندهی دستفروشان شدنی نیست؟!

به هنگام عبور از خیابان‌های سطح شهر شاهد افزایش دست‌فروشان هستیم. دستفروشانی متاسفانه به دلیل نبود شغل مناسب یا از دست دادن شغل خود برای تامین مخارج زندگی مجبور به دستفروشی در تمام فصول سال در کنار خیابان‌ها هستند.

افزایش آمار دستفروشان در سایه گسترش فقر

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی/الهام صمدزاده

گفتنی است که دستفروشی تنها در ایران به چشم نمی خورد بلکه در کشورهای دیگر نیز به وفور با آن مواجه هستیم. اما این در حالی است که طبق گفته کارشناسان دستفروشی رابطه مستقیمی با وضعیت معیشتی مردم دارد. بنابراین در جوامعی که فقر بیداد می کند افزایش آمار دستفروشان امری بدیهی به نظر می رسد.

برخوردهای نامناسب ماموران شهرداری با دستفروشان

پر واضح است که یکی از بارزترین مشکلات دستفروشان را می توان برخوردهای نامناسب ماموران شهرداری عنوان کرد، برخوردهایی که بیشتر به مثابه تسویه حساب های شخصی می ماند. چراکه بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، به راحتی می توان به این مهم دست یافت که طی سال‌های آتی ماموران شهرداری برخورد های بسیار نامناسبی با برخی از دستفروشان داشته اند که این خود موجب ناراحتی دستفروشان و در نهایت مردم شده است.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که افزایش آمار دستفروشان خود می تواند عاملی برای کاهش امنیت شهروندان باشد، چرا که طبق گفته پلیس آگاهی تهران در خیابان هایی که دست فروشی زیاد است آمار کیف قاپی و دزدیدن موبایل به طرز عجیبی افزایش پیدا می کند. بنابراین یکی از مهمترین دلایل مقابله با دستفروشان را می‌توان افزایش امنیت شهروندان دانست. از این رو انتظار می‌رود با در نظر گرفتن مکانی مناسب و مشخص برای اسکان دستفروشان، شاهد کاهش برخوردهای نامناسب با آنها بود چرا که در شرایط موجود اقتصادی بسیاری از افراد تنها از این طریق به امرار معاش می پردازند. بنابراین نمی توان با پاک کردن صورت مسئله مشکل را حل کرد.

اجاره‌های میلیونی برای دستفروشی

یکی از نکات بسیار جالب برخی از دستفروشان را می توان اجاره های بسیار بالای خیابان های شهر  عنوان کرد. به گونه‌ای که طبق اطلاعات به دست آمده هر فردی به راحتی نمی تواند در خیابان‌های پرتردد پایتخت اقدام به دست فروشی یا پهن کردن بساط کند چراکه این خیابان ها به افراد با مبالغ بسیار بالا اجاره داده می شود که این خود نشان از درآمد بالای برخی از دستفروشان دارد‌. البته در برخی از اوقات اجناسی که توسط دست فروشان به فروش می رسد از کیفیت چندانی برخوردار نیستند اما به دلیل قیمت مناسب با استقبال بسیار بالایی مواجه می شوند به گونه ای که امروزه برخی از مغازه داران نیز برای فروش اجناس خود به دستفروشی روی می آورند .هر چند در این مجال باید یادآور شد که متاسفانه برخی از افراد در قالب دست فروشی اقدام به فروش مواد مخدر یا برخی از کارهای خلاف می کنند. از این رو مقابله با دستفروشان می تواند نقش تعیین کننده ای در افزایش امنیت و تحقق حقوق شهروندی داشته باشد.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان

همانگونه که می دانیم تا به امروز بسیاری از مسئولان طرح های مختلفی برای ساماندهی دستفروشان ارائه داده اند اما متاسفانه هیچ کس از این طرح‌ها به طور کامل عملیاتی نشده است چراکه در درجه اول محل هایی که برای اسکان دستفروشان در نظر گرفته‌اند محل عبور و مرور شهروندان نیست و در مرحله بعدی نیز به دلیل دریافت مبالغ بسیار بالا از سوی شهرداری، بسیاری از دستفروشان حاضر به پهن کردن بساط در این اماکن نیستند که این خود می تواند نقش تعیین کننده ای در بی تاثیر بودن طرح های ساماندهی دستفروشان داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها