در گفتگو با یک جامعه شناس مطرح شد

کاهش اعتراضات مدنی به دلیل پرداخت یارانه نیست

افزایش قیمت بدون اجازه مسؤولان صورت می‌گیرد

یک رفتار شناس درباره ناآرامی‌های اخیر گفت: در هفته جاری با ایجاد ناآرامی در برخی از شهرها به بهانه افزایش قیمت بنزین مواجه بودیم.

کاهش اعتراضات مدنی به دلیل پرداخت یارانه نیست

مجید ابهری در گفتگو با مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اذعان دشت:  افزایش قیمت بنزین علی رغم وعده های وزیر نفت و رئیس جمهور انجام شد، که این خود در بروز برخی از واکنش‌های به نسبت تند و اعترضات بسیار تاثیر گذار بود.

وی در ادامه افزود: عدم اعلام قبلی برای افزایش قیمت بنزین می‌تواند به دلیل بروز برخی از رفتارها باشد. چرا که متاسفانه برخی از افراد البته نه تمام مردم زمانی که با چنین اخباری روبه رو می شوند به جایگاه های بنزین هجوم می آورند و باک های خود را پر می کنند  یا اینکه درظروف مختلف بنزین را ذخیره می کنند. هر چند این مهم درباره تمام شهروندان صدق نمی کند.

ابهری گفت: شوک ناشی از این خبر زیان بیشتری از نظر رفتاری برای جامعه به دنبال داشت تا اینکه مردم به احتکار بنزین مشغول شوند.

وی افزایش یکباره قیمت بنزین را در افزایش بی اعتمادی اجتماعی مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: به طور حتم بروز این اتفاقات می‌تواند نقش تعیین کننده ای در بی اعتمادی اجتماعی داشته باشد، چرا که این حرکت از نظر رفتار شناسی منجر به کاهش اعتماد اجتماعی و از دست دادن سرمایه های اجتماعی می شود. به عبارت بهتر زمانی که یک وزیر و مدیر اجرایی عالی کشور مطلبی را عنوان می کند و برخلاف آن اتفاق می افتد مردم اعتماد خود را نسبت به این گونه مدیریت ها از دست می دهند. در این میان عده ای فرصت طلب در صفوف مردم مخلوط شده و دست به رفتارهایی زدند که نه در شان مردم ایران بود و نه درحرکت های مدنی جایگاهی داشت.

ابهری گفت: البته این حرکت ها به حساب مردم گذاشته نخواهد شد چرا که رسانه های بیگانه انگار ماموریتی برای دولت خود یافته بودند تا برنامه های خود را قطع کرده  وبخش قابل توجهی از برنامه های خود را اختصاص به ناآرامی های ایران دهند. نمی‌توان به ناآرامی های اخیر تظاهرات یا اغتشاش گفت بلکه آنها اعتراضات مدنی بود مبنی بر اینکه چرا مردم بی خبر ماندند و عوارض ناشی از افزایش قیمت بنزین گریبان گیر اقشار کم درآمد یعنی آن ۷۰ میلیون نفری که قرار است به آنها یارانه داده شود، خواهد شد.

وی در ادامه افزود: هرچند وزیر صنعت و معدن اعلام کرد که هیچ افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت و رئیس شورای شهر تهران نیز اظهار داشت که کرایه ها افزایش نمی یابد، اما می خواهم به این دو مسؤول عرض کنم که در کدام مقطع زمانی افراد برای افزایش قیمت کالا و خدمات خود از مسوولان اجازه می گیرند یا منتظر اجازه آنها می مانند؟ 

این جامعه شناس در ادامه اظهار داشت: از نگاه رفتار شناسی اجتماعی، زمانی که بدون اطلاع قبلی حرکت این چنینی اتفاق می افتد طبعا مردم دچار عصبانیت و هرمان اجتماعی می شوند و ممکن است دست به رفتارهای بزنند که گاهی ناخوشایند باشد اما در واقع مسؤولان دولتی می توانستند با بیان منطقی مسائل با مردم و در میان گذاشتن مشکلات، آنها را قانع کنند. حال هم برخی از مسؤولان تصور می کنند با پرداخت یارانه و طرح کمک معیشتی مردم گرانی را فراموش می کنند اما این طور نیست  چرا که این یارانه نیست که مردم را ساکت می کند، بلکه رفتارهای  برخی از شهروندان است که باعث ایجاد تنش در جامعه  شده، از این رو مردم برای امنیت جامعه خود سکوت اختیار کرده اند.

ابهری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه  ناآرامی های اخیر از نظر اجتماعی چه تبعات منفی دارد گفت: این ناآرامی ها را می توان به دو گروه ناآرامی های هدفمند یا چالشی که منجر به تخریب اموال عمومی شد و اعتراضات مدنی تقسیم کرد. این ناآرامی های جهت دار و دستوری  می باشند که مردم نگران این گروه از اعتراضات  هستند و به یقین می تواند از نظر اجتماعی نیز آثار منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها