رئیس انجمن علمى مددکاران اجتماعى ایران در گفتگو با مستقل آنلاین بررسی کرد

شهر تهران برای معلولان مناسب نیست

مستقل آنلاین / صباعرب زاده- مسئله معلولان نیاز به بررسی مجدد دارد و همان طور که رهبری به ریاست جمهوری نیز تاکید کردند باید پاسخ گویی وجود داشته باشد.

شهر تهران برای معلولان مناسب نیست

 در خبرهای چند روز پیش این خبر به چشم می خورد و از کمک هزینه بهزیستی به معلولان خبر می داد، امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک هزینه ۵ میلیونی مناسب سازی خودرو و مسکن به معلولان خبر داد.

 محمد نفریه با اشاره به کمک‌های بهزیستی برای مناسب سازی خودرو و مسکن معلولان گفت: این کمک هزینه تا سقف ۵ میلیون تومان برای مناسب سازی مسکن و خودرو به معلولان پرداخت می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: معلولانی که نیازمند مناسب سازی مسکن و خودرو خود هستند، بعد از بررسی درخواست آنها از سوی سازمان بهزیستی، این کمک هزینه را دریافت می‌کنند. متقاضیان دریافت کمک هزینه مذکور باید به اداره کل بهزیستی استان یا شهرستان خود مراجعه کنند و بعد از بررسی پرونده آنها، این کمک هزینه به آنها پرداخت می‌شود.

با شنیدن این خبر به یاد یکی از دوستانم افتادم که روشندل است و به خاطرم آمد که چقدر با مشکلات متفاوت دست به گریبان بود، به این فکر افتادم که آیا این کمک هزینه می تواند جوابگوی آنهمه مشکل باشد!دختری که با وجود تمام مشکل جسمی که داشت به تحصیلش ادامه می داد. اما سختی های فراوانی را متحمل می شد. خانه این دختر پیروزی بود و مواقعی که باید برای تحقیق و مطالعه به کتابخانه می آمد باید از هفت خان رستم عبور می کرد. یک اعصای سفید داشت و خودش، با مترو می آمد اما از دم مترو تا کتابخانه و سوار شدن به ون برایش مصیبتی بود. به هر جان کندنی بود خودش را به کتابخانه می رساند اما از آنجا به بعد حتما به کمک یک فرد بینا نیاز داشت، اینجا هم یکسری کمک های خودجوش مردمی بود که به داد این دوست روشندل  می رسید. اعضا  کتابخانه برای افراد روشندل یک گروه داشت دختران و پسران جوانی که به صورت داوطلبانه به کمک روشندلان می آمدند. پایان نامه ها و کتاب ها را برای شان می خواندند و به هر صورت که بود تا به آنجا که از دستشان بر می آمد کمک شان می کردند. اما یک وقت هایی هیچکدام از بچه ها پیدایشان نبود. مسئله اینجا بود که خود کتابخانه هیچ گونه تسهیلاتی برای چنین افرادی در نظر نگرفته بود! حتی تسهیلاتی که این افراد بتوانند برای مثال از حمل و نقل ویژه استفاده کنند.

دوست روشندل من در دانشگاه آزاد در مقطع دکتری پذیرفته شده بود با حجب و حیا  از من تقاضا کرد تا برای ثبت نام او را همراهی کنم چرا که دسترسی به آن نقطه از تهران یعنی دانشگاه علوم تحقیقات که بر سر قله کوه قرار داشت برای او بسیار مشکل بود! به یاد اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات افتادم و شرایط نا به سامان آنجا که حتی افراد سالم را به کشتن داده بود چه برسد به یک دختر روشندل!

تهران به دلیل موقعیت کوهپایه ای که دارد شیب تندی دارد و این شیب تند  عبور و مرور افراد معلول را سخت تر می کند.شهر تهران با توجه به نحوه معماری و فضاسازی آن برای معلولان مناسب نیست. در صورتی که در صورت مسطح بودن پیاده‌روها مشکلات کمتری برای تردد آنها ایجاد می‌شد. وجود مانع بین پیاده‌رو و سواره‌رو و عدم وجود پل، نامناسب بودن پل، عدم وجود خط‌کشی عابر‌پیاده، پیوستگی جدول به پیاه‌رو و جوی آب، نداشتن مشخصه حسی برای نابینایان از جمله مشکلات معلولان در استفاده از پل‌های ارتباطی است.پله‌ها معضل دیگری در بحث اصلاح مسیرهای عبوری هستند. افراد معلول امکان تردد از طریق پله‌ها را ندارند.

دوست روشندل من دختر شادی است و خوشبختانه مشکلات ساختاری و محیطی نتوانسته او را خانه نشین کند. از دوستانش کمک می گیرد، از دختر خاله هایش و به هر جان کندنی که هست می رود و می آید، یک وقتی یادم است که با من درد دل کرد و گفت خیلی دلش می خواهد به سفر برود یا حتی شده یکبار کوهنوردی با دوستانش را تجربه کند. دلش می خواست سر کار برود و در هزینه کمرشکن دانشگاه آزاد به خانواده اش کمک کند. اما متاسفانه شرایط برایش به شدت سخت بود. نه توانسته بود کاری برای خودش دست و پا کند و نه بدون  کمک دیگران حتی به دانشگاه رفت وآمد کند چه برسد به سفر کردن!

در میان کشورهای جهان شاخصی وجود دارد که به شاخص کشورهای دوستدار معلولان شهرت دارد. در این کشورها به فضای شهر برای تردد معلولان اهمیت داده می شود، برای استخدام معلولان در ادارات درصدی در نظر گرفته می شود  و به آن عمل می شود. همچنین امکانات تفریحی برای استفاده این قشر فراهم می شود.بهترین کشور دوستدار معلولان آلمان است، اما ایران در چه رتبه ای  قرار دارد!

جایگاه ایران در خصوص توجه به معلولین و تامین نیازهای مادی و عاطفی آنها در حد صفر است

ریئس انجمن علمی مددکاران ایران در خصوص این کمک بهزیستی به معلولان به خبرنگار مستقل آنلاین گفت: این کمک ها دردی از معلولان ما رفع نمی کند. شهرداری و بهزیستی در این زمینه مشارکت های لازم را ندارند. بهزیستی می توانست به جای این پنج میلیون، ولیچرهای برقی برای معلولان تهیه کند و شهرداری هم وقتی می دید که به واسطه ویلچر های برقی حضور معلولان و ترددشان در شهر زیاد شده آنوقت خودش اندک اندک معابر را هم برای حضور و ترددشان درست می کرد. مشکل ما در این زمینه ها برمی گردد به ضعف مدیریتی، مصطفی اقلیما با گلایه از مسئوولان به بیان این مطلب پرداخت که جایگاه ایران در خصوص توجه به معلولین و تامین نیازهای مادی و عاطفی آنها در حد صفر است، اقلیما همچنین  در خصوص استخدام افراد معلول در ادارات بیان کرد: در کشور ما تحصیل کردگان دکتری  نود درصد بیکار هستند یک جوان معلول که مدرک دکتری هم دارد در این خیل عظیم بیکاران معلوم است که نمی تواند شاغل شود.

 بر اساس قانون ادارات موظف هستند 3 درصد از معلولان را استخدام کنند 

 این استاد دانشگاه به این مطلب اشاره کرد که بر اساس قانون ادارات موظف هستند 3درصد از معلولان را استخدام کنند اما  بعد تبصره داریم که اگر این 3 را جذب نکردند باید پولی را به صندوق رفاه واریز کنند! این هیچ دردی از جوان معلول جویای کار حل نمی کند. البته  جامعه ما 90 درصد جوان بیکار تحصیلکرده در مقطع دکتری دارد این طبیعی است که معلولان هم جایگاهی نخواهند داشت!

روشندلان تحصلیکرده مقطع دکتری را به عنوان تلفن چی استخدام می کردند

این پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: جوان نیاز دارد کار کند پول در بیاورد و حس کند می تواند روی پای خودش بایستد یک جوان معلول بیکار تحصیل کرده وقتی خانه نشین باشد افسرده نیر می شود. سابق بر این روشندلان تحصلیکرده مقطع دکتری را به عنوان تلفن چی استخدام می کردند که دیگر آنهم اتوماتیک شده است و نیاز به تلفن چی هم ندارند. مسئله معلولان نیاز به بررسی مجدد دارد و همان طور که رهبری به ریاست جمهوری نیز تاکید کردند باید پاسخ گویی وجود داشته باشد. مسئوولان باید بیایند و در خصوص ضعف های مدیریتی پاسخ گو باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها