نهادهای متولی قادر به محو تکدی‌گری نیستند:

به متکدیان کمک نکنید

سمن‌های مردمی برای حمایت از آسیب‌‌دیدگان ایجاد شده‌اند

امروزه متاسفانه تکدی‌گری برای برخی از افراد شغل محسوب می‌شود و این خود نشان از بی‌تاثیر بودن برنامه‌های مسئولان برای جمع‌آوری آن‌ها دارد.

به متکدیان کمک نکنید

 

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی؛ الهام صمدزاده/ متکدیان یکی از مشکلات اجتماعی کلان شهرها به خصوص پایتخت محسوب می‌شوند. به گونه‌ای که تا به امروز هیچ یک از راهکارهای ارائه شده از سوی مسئولان نتوانسته باعث برچیده شدن بساط متکدیان باشد چرا که یکی از مهمترین دلایل افزایش روز افزون متکدیان را می‌توان مردم و کمک‌های آن‌ها عنوان کرد.

گفتنی است متکدیان با ترفندهای مختلفی از مردم تقاضای کمک می‌کنند به گونه‌ای که دیگر امروزه نحوه کار متکدیان با گذشته تفاوتی بسیار پیدا کرده است که این مهم می‌تواند نشان از سوءاستفاده از احساسات مردم داشته باشد. چرا که با نگاهی گذرا به نحوه فعالیت متکدیان طی چند سال گذشته به راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که آن‌ها پس از گذشت مدت زمانی به راحتی نحوه فعالیت خود را تغییر می‌دهند به گونه‌ای که دیگر امروزه از ظاهر ژولیده و یا لباس‌های مندرس متکدیان خبری نیست و بیشتر آن‌ها با ظاهری به نسبت مناسب و متاسفانه با استفاده از افرادی تحت عنوان همسر و فرزند اقدام به تکدی‌گری می‌کنند که این نکته نیازمند توجه و تامل بیشتر. از سوی مخاطبان متکدیان است.

تکدی‌گری عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی

آنچه مسلم است بسیاری از افرادی که اقدام به تکدی گری می‌کنند از نظر مالی چندان در مضیقه نیستند بلکه در مقابل بسیاری از آن‌ها نیز از تمکن مالی بالایی برخوردار بوده و تنها به دلیل اینکه کسب درآمد از این طریق به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ و سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد بسیاری از افراد به ظاهر نیازمند برای افزایش دارایی خود این شغل را انتخاب کرده‌اند. چرا که باید یاد آور شد امروزه متاسفانه تکدی‌گری برای برخی از افراد شغل محسوب می‌شود و این خود نشان از بی‌تاثیر بودن برنامه‌های مسئولان برای جمع‌آوری آن‌ها دارد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که تکدی‌گری خود می‌تواند عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی باشد چرا که متاسفانه در برخی از موارد متکدیان عاملی برای جابجایی مواد مخدر، خرید و فروش نوزاد و غیره هستند که این خود می‌تواند مبین افزایش ناهنجاری‌ها و همچنین آسیب‌های اجتماعی در سایه حضور متکدیان باشد.

 باید یادآور شد که سوء استفاده از کودکان برای تکدی‌گری خود باعث تباهی آینده آن‌ها خواهد شد هرچند امروزه بسیاری از مافیای تکدی گری از کودکان بیشتر برای مشاغل سیاه مانند کار در سر چهارراه‌ها، گل فروشی، فروش جوراب و یا آدامس استفاده می‌کنند که این نیز می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را برای کودکان به دنبال داشته باشد. چرا که کودک به راحتی با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی مواجه می‌شود و بدتر اینکه هیچ فرد و یا ارگانی از کودک در مقابل آسیب‌های اجتماعی مراقبت و یا محافظت نمی‌کند. این مهم می‌تواند آینده کودکان کار را  مشکل ساز کند چرا که زمانی که باید به تربیت و آموزش آن‌ها اختصاص یابد، متاسفانه مشغول به کار به دور از خانواده هستند و طبعا در آینده کودکان کار با مشکلات روحی و روانی بسیاری مواجه می‌شوند.

 وجود موازی کاری عاملی برای عدم کاهش تکدی‌گری

همانگونه که اشاره شد تا به امروز شاهد ارائه برنامه‌ریزی‌های متعددی برای جمع‌‌آوری متکدیان از سطح شهر هستیم، این در حالی است که متاسفانه به دلیل وجود موازی کاری‌ و همچنین بوروکراسی اداری پیچیده هیچ یک از برنامه‌های ارائه شده تا به امروز نتوانسته موثر واقع شود. هر چند در این میان باید اضافه کرد که مردم نیز علیرغم فرهنگ سازی‌ها و همچنین ارائه آموزش‌های متعدد هنوز به متکدیان کمک‌های مالی و یا غیر مالی خود را پرداخت می‌کنند که این نیز نقش به‌سزایی در برچیده نشدن بساط آن‌ها دارد.

تهران بهشت متکدیان

با توجه به اینکه آمار مهاجرت در تهران به طرز معناداری افزایش یافته است شاهد حضور گسترده اتباع خارجی و همچنین نیروی کار تکدی‌گری از سایر شهرستان‌ها هستیم که این خود بیشتر به دلیل کاهش نظارت اجتماعی در سایه مهاجرت می‌باشد به عبارت ساده‌تر بسیاری از افراد تنها به قصد تکدی‌گری به تهران می‌آیند چرا که در پایتخت کسی آن‌ها را نمی‌شناسد از این رو به راحتی می‌توانند اقدام به تکدی‌گری کنند.

مافیای تکدی‌گری

  حضور پررنگ مافیا خود می‌تواند عاملی برای افزایش بی‌رویه متکدیان در کلان شهرها به خصوص تهران باشد چرا که در حال حاضر مافیای تکدی‌گری به واسطه سوء استفاده از برخی از افراد به راحتی به کسب درآمدهای بسیار بالا دست یافته‌اند. از این رو هر روز به دنبال راهکار جدیدی برای افزایش تعداد متکدیان و همچنین روش‌های جدید تکدی‌گری هستند.

 در خاتمه باید یادآور شد که با توجه به اینکه تکدی‌گری جرم محسوب می شود از این رو انتظار می‌رود مردم نیز با عدم دلسوزی باعث برچیده شدن بساط سودجویان باشند چرا که در غیر این صورت هرروزه بر تعداد متکدیان اضافه خواهد شد که این خود می‌تواند نقش به‌سزایی در افزایش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها