مستقل آنلاین بررسی می کند

استفاده از روغن‌های صنعتی سرطان‌زا در تهیه ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف در صورت فرایند پلیمریزاسیون به روش کامل و صحیح نمی‌تواند سرطان زا باشد که این خود عاملی برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان در میان مردم جامعه خواهد بود.

استفاده از روغن‌های صنعتی سرطان‌زا در تهیه ظروف یکبار مصرف

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی: متاسفانه این روزها شاهد فعالیت زیرزمینی برخی از کارگاه های تصفیه روغن پایه خوراک پتروشیمی هستیم. روغن های صنعتی که می تواند سلامت افراد را تحت شعاع قرار دهند.

گفتنی است روغن های پایه که پس از تصفیه، بیشتر برای  تهیه مواد اولیه ظروف یکبار مصرف در برخی از پتروشیمی ها استفاده می شود، که در صورت عدم تصفیه مناسب به دلیل ترکیبات سرطان زایی که دارد، می تواند باعث افزایش آمار سرطان یا ابتلا به بیماری های دیگر در میان مردم و به خصوص کودکان شود چرا که بسیاری از  این ظروف یکبار مصرف در بسته بندی یکی از برندهای معروف بستنی کشور استفاده می شود اتفاقی که تا به امروز متاسفانه از نگاه تیز بین مسئولان به دور مانده است.

بروکراسی اداری پیچیده عاملی برای فرار متخلفان

چندی پیش با همکاری مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست قرار شد تا یکی از کارگاه های غیر قانونی تصفیه روغن خام واقع در شورآباد که بدون مجوز اقدام به فعالیت می کردند، پلمپ شود .اتفاقی که متاسفانه به دلیل بروکراسی اداری پیچیده زمینه فرار افراد خاطی را به راحتی فراهم کرد چرا که انتظار می رفت  پس از اعلام گزارش در اولین فرصت ممکن مسئولان امر اقدام به پلمپ کارگاه تصفیه روغن غیر بهداشتی نمایند، اما  این در حالی است که بنا به دلایل مختلف این مهم محقق نشد و شرایط پهن کردن بساط آنها در مناطق دیگر به راحتی فراهم شد که این خود جای بسی تامل دارد. علاوه بر موارد ذکر شده باید یادآور شد که خاک های استفاده شده برای تصفیه روغن در طبیعت رها می شود که این خود می‌تواند لطمات جبران ناپذیری برای محیط زیست به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است که طبق تحقیقات به عمل آمده روغن های معدنی دارای ترکیبات آروماتیک و چربی های اشباع نشده هستند،  که در صورت عدم تصفیه  اصولی  و بهداشتی  این آلاینده ها می توانند به یک ماده سرطان زا تبدیل شوند که متاسفانه بسیاری از افراد سودجو تنها برای کسب درآمد بیشتر اقدام به حذف کامل این دو ترکیب نمی کنند، چرا که  حذف آنها نیاز به صرف هزینه های بیشتر دارد بنابراین به راحتی از انجام آن  سرباز می زنند و تنها روغن را از نظر ظاهری شبیه محصول بهداشتی و اصلی می کنند. این نوع روغن با این که به میزان درصد پایین در فرایند تولید پلی استایرن استفاده  می شود، بنا به اظهار نظر متخصصان استفاده از این ماده به اندازه بسیار کم نیز می تواند عاملی برای ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌های دیگر شود. حال این سوال مطرح می شود که چرا مسئولان وزارت بهداشت و محیط زیست اجازه فعالیت به این کارگاه های غیر مجاز می دهند و در صورت اعلام گزارش مبنی بر فعالیت آنها با تعلل برخورد می کنند؟

تبانی عاملی برای استفاده هرچه بیشتر از روغن خام در تهیه ظروف یکبار مصرف

باید در نظر داشت که پتروشیمی های معتبر قبل از دریافت روغن پایه اقدام به انجام آزمایش های لازم بر روی نمونه روغن جهت اطمینان از  سلامت و بهداشت می‌کنند اما این در حالی است که برخی از افرادی که اقدام به تصفیه روغن غیر بهداشتی می کند در برخی از شرکتهای پتروشیمی خصوصی دارای سهم  هستند  به گونه ای که با تبانی سعی بر استفاده از روغن های پایه غیر بهداشتی در تهیه پلی استایرن دارند که این خود می تواند نشان از نظارت ضعیف کارشناسان بهداشت بر فعالیت پتروشیمی‌های خصوصی داشته باشد. چرا که انتظار می رود با توجه به حساسیت بالای تولید مواد اولیه تهیه ظروف یکبار مصرف نظارت بیشتری بر روند فعالیت شرکت های پتروشیمی خصوصی انجام شود.

 در پایان باید خاطر نشان کرد که ظروف یکبار مصرف در صورت فرایند پلیمریزاسیون  به روش کامل و صحیح نمی تواند سرطان زا باشد که این خود عاملی برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان  در میان مردم جامعه خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها