گفتگوی میرزایی نیکو با مستقل آنلاین از انتخابات دوم اسفند

مهندسی خاص مانع حضور ۶۰ درصد از مردم شد

میرزایی نیکو میگوید انتخابات راه رسیدن به دموکراسی است. اما انتخابات دوم اسفند طوری مهندسی شد که بعضی از گردونه خارج شدند و فقط گروهی امکان شرکت در انتخابات را داشتند. در این گونه انتخابات، دموکراسی شکل نخواهد گرفت.

مهندسی خاص مانع حضور ۶۰ درصد از مردم شد

 «قاسم میرزایی نیکو»، نماینده تهران با سابقه‌ی عضویت در سپاه پاسداران و تدریس در دانشگاه امام حسین درباره نقش احزاب در انتخابات و به ویژه انتخابات مجلس یازدهم با ما گفتگو کرد.

 عضو فراکسیون امید و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات مجلس یازدهم و نتایج آن به خبرنگار مستقل‌آنلاین گفت:  

فکر می‌کنم که برای انتخابات مجلس یازدهم یک مهندسی کامل و دقیق صورت گرفت و این مهندسی باعث شد که بخشی از مردم در انتخابات شرکت نکنند. انتخابات راه دمکراسی است، برای دمکراسی صندوق انتخابات می‌تواند راهی برای همه خواسته‌ها باشد؛ وقتی طوری انتصابات صورت می‌گیرد و کاندیداها چنان محدود می‌شوند که فقط عده‌ای امکان رای آوردن داشتند و جریان طوری برنامه‌ریزی می‌شود که شرکت کردن یا نکردن مردم فرقی نمی‌کند، دمکراسی شکل نخواهد گرفت. به عنوان مثال حزب ایثارگران در کل ایران کاندیدا نداشت. وقتی چنین روندی وجود دارد پس یعنی احزاب بروند کشک بسابند.

 این عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به انتخابات سال ۹۴ اظهار داشت:

جریان مقابل می‌گویند چطور تکرار آقای خاتمی و ۳۰ نفری که به مجلس راه یافتند خوب بود و نتیجه الان بد است؟! پاسخ این است که در آن انتخابات همه گروه‌ها حضور داشتند و ۶ لیست ۳۰ نفره دیگر هم همزمان وجود داشت اما این‌بار همه گروه‌ها امکان مشارکت در انتخابات را نداشتند. حتی اجازه ندادند که اعتدالی‌ها به انتخابات راه یابند.

میرزایی‌نیکو آمار اعلام شده مشارکت مردم در انتخابات را دقیق ندانست و عنوان کرد:

نکته بعدی این است که ملت تصمیم گرفت اعتراض خود را به نوعی اعلام کند اما اینکه آمار طوری اعلام شود که گویی نزدیک به ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند، این هم جفاست. در طول ۴۰ سال انقلاب هیچگاه چنین نبوده است که در اعلام نتایج اولیه، لیست ۴۰ نفره بدهند بلکه در انتخابات‌های قبل از اولین صندوقی که شمارش می‌شد، مثلا می‌گفتند از آرای ماخوذه تهران از ساعت ۹ صبح تاکنون افراد این مقدار رای را آورده‌اند و آرای باطله را هم اعلام می‌کردند. در این دوره از زمان شمارش آرا فقط سی و چند اسم را خواندند و بعد هم اسامی افراد منتخب را اعلام کردند. در استان‌ها هم نتایج را استان به استان اعلام نکردند بلکه گفتند ملی اعلام می‌کنیم، در حالی‌که ۴۰ سال است که نتایج استان به استان اعلام شده است. در برخی از استان‌ها رقم اعلامی آخر شب با رقم صدا و سیما متفاوت بوده است.

او افزود:

اینها مواردی است که نشان می‌دهد ما در همه زمینه‌ها با مردم صادق نیستیم. در مسئله کرونا، جریانات آبان ماه و تعداد کشته‌ها، هواپیمای اوکراینی و ... دروغ گفتیم. دروغ ریشه همه فسادها است. تمام فسادها و پلشتی‌ها را اگر بتوان در یک اطاق ریخت، کلید آن اطاق دروغ است. وقتی در همه مسائل دروغ گفته می‌شود و آن را سیاست‌گذاری می‌نامند، کشور به هیچ جایی نخواهد رسید. مردم می‌فهمند، دروغ‌ها افشا می‌شود، بالاخره کسی که پای صندوق می‌ایستد اعلام می‌کند که روند چطور بوده است. ۹۰ نفر را به دلیل مسائل اقتصادی و فساد رد صلاحیت کردند. چرا اعلام نمی‌کنند که فساد این افراد چیست. به من گفتند تو پاکدست هستی و به دلیل موضع‌گیری‌ها رد صلاحیتت کردیم.

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم خاطرنشان ساخت:

تعداد رای قالیباف با نفر شانزدهم تهران در سال ۹۴ برابر است، همین مورد، میزان آرا و مشارکت را نشان می‌دهد. حاکمیت، دولت و سران قوا باید این موارد را تجزیه و تحلیل کنند، مگر اینکه از قبل تصمیم گرفته باشند که روند همین باشد.

او در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال ۱۴۰۰ چطور باید برنامه‌ریزی کنند، گفت:

 اصلاح‌طلبان در وهله اول باید وضعیت داخلی خودشان و بعد هم وضعیت کلی کشور را تجزیه و تحلیل کنند. یک نقد داخلی باید صورت بدهند، وقتی می‌دانند مردم به دلایل معیشتی، مسئله هواپیمای اوکراینی، گرانی بنزین، تورم ، بیکاری و... توجه‌شان به مجموعه نظام و حاکمیت کم شده است یا اصلا مخالفت می‌کنند، باید متوجه می‌شدند که مردم به اصلاح‌طلبان هم رای نخواهند داد. پس اصلاح‌طلبان و گروه‌هایی که انشعاب پیدا کردند، باید پاسخگو باشند. اصلاح‌طلبان ۳ لیست ارائه دادند و انشقاق داشتند حداقل اصولگرایان در پایان یک لیست مشترک ارائه کردند. بچه دبیرستانی هم می‌دانست که اصلاح‌طلبان رای نخواهند آورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها