آیا خشکی دهان و گلو شرایط را برای رشد ویروس را فراهم می‌کند ؟

کرونا با دود سیگار و قلیان منتقل می شود!

گاردین نوشت: ویروس کرونا روی ذرات آلوده هوا مشاهده شده است. روزنامه جروزالم پست نیز نوشت: محققان چینی می گویند ویروس کرونا می تواند در چشم نیز به حیات خود ادامه دهد. مطالعه جدید نشان می‌دهد چشم مبتلایان به کرونا تا هفته‌ها می‌تواند مسری باشد. مطالعه موردی درباره زنی 65 ساله در ایتالیا نشان داد کروناویروس قبل از اینکه با علامت تب همراه شود، خود را در چشمان بیمار کپی کرده بود. درحالی‌که تب، سرفه، خستگی و اختلال در حس چشایی از علائم رایج در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است، به تازگی‌ از لکه‌های روی پوست به عنوان نشانه‌های جدید این بیماری یاد شده است. در همه گروه‌های خونی مبتلابه کرونا، بهبودیافته و متأسفانه فوتی داشتیم و نمی‌شود درباره اینکه گروه‌های خونی خاصی به این بیماری مبتلا می‌شوند، یا خیر، ادعای قطعی کرد.

کرونا با دود سیگار و قلیان منتقل می شود!

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: از آنجا که سیگار و قلیان، تعداد زیادی ذرات معلق در هوا تولید می‌کنند، ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف کننده، ویروس در هوا منتشر شود و در نتیجه عامل انتقال به اطرافیان باشد.

یکی از نگرانی‌های مردم در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، اطلاع از چگونگی راه‌های انتقال آن است. با توجه به گذشت زمان و شناخت بیشتر راه‌های انتقال این ویروس، سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا دود دخانیات می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلا به این ویروس به سایر افراد باشد؟ دخانیات چگونه می‌تواند بر انتقال ویروس کرونا تاثیرگذار باشد؟ محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به مقالاتی که در این زمینه منتشر شده و دیگر مستندات، به این سوال پاسخ داده‌اند.

قطرات ریزی که از تنفس افراد در هوا شناور می‌شوند، می‌توانند ویروس کرونای جدید را گسترش دهند. گفته می‌شود که ویروس کرونا از طریق این قطرات ریز در هوا حدود سه ساعت حالت عفونی خود را حفظ می‌کنند. از آنجا که سیگار و قلیان، تعداد زیادی ذرات معلق در هوا تولید می‌کنند، ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف کننده، ویروس در هوا منتشر شود و در نتیجه عامل انتقال به اطرافیان باشد. از طرف دیگر، مصرف دخانیات باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و به دنبال آن تمایل افراد به بیرون ریختن آب دهان بیشتر می‌شود که می‌تواند شیوع کووید ۱۹ را افزایش دهد. همچنین در اماکن و فضاهای سربسته که امکان مصرف دخانیاتی مثل قلیان وجود دارد، ویروس‌ها از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده به راحتی منتقل می‌شوند.

بنا بر آن چه در وب‌سایت موسسه ملی تحقیقات سلامت آمده است، ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم از افراد مبتلا به کووید ۱۹ که مصرف کننده دخانیات نیز هستند، به سایر افراد منتقل شود. همچنین در معرض دود سیگار و قلیان بودن نیز آسیب جدی به ریه‌های فرد وارد می‌کند که خود این موضوع می‌تواند در صورت ابتلا به کووید ۱۹ شدت بیماری و احتمال مرگ را افزایش دهد. جهت پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات خودداری کنید، رعایت آداب تنفسی، قرار نگرفتن در مکان‌های کوچک و سربسته که به استعمال دخانیات می‌پردازند، تهویه مناسب هوا و حفظ فاصله ایمن با این افراد توصیه می‌شود.

کرونا جهش پیدا کرده است

محققان چینی می‌گویند کروناویروس جهش یافته در اروپا کشنده‌تر از نوع شیوع یافته در سواحل غربی آمریکا است.

محققان دانشگاه ژجیانگ تاکنون 30 نوع کروناویروس معروف به SARS-COV-2 پیدا کرده‌اند که 19 نوع آن جدید محسوب می‌شود. بدترین نوع آن می‌تواند 270 برابر کشنده‌تر از نوع ضعیف آن روی انسان عمل کند. انواع کروناویروس یافت شده در آمریکا از گونه‌های خفیف‌تر بوده است.

ماسک را ضد عفونی نکنید

ضدعفونی کردن ماسک راهکار قابل قبولی برای استفاده مجدد از آن نیست و به هیچ عنوان این کار توصیه نمی‌شود.

بسیاری از افراد ماسک را برای استفاده مجدد ضد عفونی می‌کنند در حالیکه این کار مناسب نبوده و خود عامل انتقال ویروس کرونا است.

ویروس کرونا چقدر در گل‌ولای زنده می ماند؟

در چندین مطالعه، مدت زمان بقای انواعی از ویروس‌های کرونا در آب آزمایشگاهی، آب دریاچه و فاضلاب یا پساب مورد بررسی قرار گرفته است. ویروس‌های کرونا توانسته‌اند از ۱۰ تا ۲۲ روز در آب زنده بمانند. نوع ویروس کرونا، نوع آب، دما و خاصیت اسیدی آب، مقدار مواد شیمیایی موجود در پساب و حضور سایر میکروارگانیسم‌ها (موجودات ریز زنده) در آب از عوامل تأثیرگذار بر مدت زمان بقای ویروس‌ها بودند. 

علاوه بر این، در پساب‌ها ممکن است مواد آنتی ویروس (موادی که باعث از بین رفتن ویروس می‌شوند) وجود داشته باشند و بر زمان بقای ویروس کرونا تأثیرگذار باشند. با این حال طبق مطالعات، با توجه به ترکیبات موجود در فاضلاب یا پساب، ممکن است مدت زمان بقای ویروس ۲ تا ۴ روز باشد.   

اضافه وزن، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد

 بر اساس تحقیقات جدید در انگلیس، داشتن اضافه وزن، افراد را بیشتر در معرض خطر بستری شدن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان قرار می دهد.

بیش از ۳۰ درصد بیماران کرونا علائم عصبی دارند

همه چیز در مورد کرونا

رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت:

بیماری کرونا معمولا علائمی نظیر تب، سرفه‌های خشک، گاهی مشکلات تنفسی شناخته می‌شود، اما تحقیقات اخیر تنفسی نشان داده است که در بیش از ۳۰ درصد بیماران علاوه بر سیستم تنفسی، عفونت در سیستم عصبی نیز ایجاد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نواحی مغز که به وسیله این دسته از ویروس‌ها دچار عفونت می‌شود، ناحیه‌ای در قسمت پایین مغز به نام "بصل‌النخاع" است. این ناحیه حاوی نورون‌هایی است که در کنترل عملکرد سیستم تنفس و قلب و عروق نقش دارد.

ایجاد عفونت و در نتیجه اختلال در عملکرد نورون‌ها می‌تواند مشکلات تنفسی بیماری مبتلا به کرونا را تشدید کند، از طرفی دیگر در نتیجه آسیبی که ویروس‌ها به سیستم تنفسی وارد می‌کنند، کارایی این سیستم برای تبادل گاز‌های تنفسی کاهش یافته و به دنبال آن میزان اکسیژن خون کم می‌شود.

کمبود اکسیژن خون می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد مغز شود، از جمله علائم ناشی از آسیب سیستم عصبی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شامل سردرد، اختلال در هوشیاری، سرگیجه، تشنج، کاهش حس‌های چشایی و بویایی، گزگز اندام‌ها و اختلالات عروق مغزی می‌شود.

 پزشکان در ایران کروناویروس را در ریه‌های زنی 30 ساله و بدون هیچ علامتی پیدا کردند

فرد مورد نظر در تهران بدون علامت جهت انجام آزمایش سی تی اسکن مراجعه کرده و ویروس کشنده در ریه‌های وی دیده می‌شود. این زن 30 ساله زندگی عادی خود را ادامه می داد که سی تی گرفت. دکتر بهمن رسولی رادیولوژیست با آپلود سی تی وی به سایت استرالیایی radiopaedia.org متوجه این موضوع شد.

پخش ۴ متری کروناویروس و قابلیت انتقال آن توسط کفش‌ها

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که افراد آلوده به کروناویروس جدید می‌توانند با سرفه، صحبت کردن و حتی تنفس خود، ذرات هواپخش ویروسی را در شعاع چهار متری خود پخش کنند و این ذرات ویروسی می‌توانند با کفش افراد نیز جابجا شوند.

یک مطالعه جدید از یک بیمارستان در چین نشان داد که نیمی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کروناویروس را روی کفش‌های خود حمل کرده اند، اما هنوز هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد. این مطالعه که در ماه آوریل در ژورنال پزشکی به نام بیماری‌های عفونی در حال ظهور (EID) منتشر شد نشان داد که کفش‌ها از جمله مواردی هستند که ویروس را با خود حمل می‌کنند. اما، از آنجا که نمونه‌های آزمایش شده در بیمارستان بوده و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته اند هنوز قطعیتی وجود ندارد که ویروس بتواند روی کفش‌های شما زندگی کند.

یک پرسش مهم وجود دارد، چقدر احتمال دارد که ویروس کرونا روی کفش‌های من جمع شود؟ به گفته خبرنگار تحقیقاتی ان بی سی، ویکی نگوین، "بسیار بعید" است که ویروس روی کفش جمع شود مگر این که در خانه سالمندان، بیمارستان یا فضای دیگری که افراد مریض زیادی داشته باشد کار کنید.

حتی اگر ویروس روی کفش شما جمع شود، مراکز کنترل بیماری ایالات متحده (CDC) تأکید می‌کنند که اگرچه ممکن است فرد با لمس یک سطح یا شیء آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم خود، COVID-۱۹ را دریافت کند. اما تصور نمی‌شود این اصلی‌ترین شیوه انتشار ویروس باشد.

چه مدت ویروس کرونا می‌تواند روی کفش زندگی کند؟

تاکنون مطالعه‌ای صورت نگرفته است که دقیقا مشخص کند طول مدت زندگی ویروس بر روی پارچه‌ها یا سطوح نرم چه میزان است. مطالعه‌ای که در روز ۱۶ آوریل در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر شد، نشان داد که این ویروس در پلاستیک و فولاد ضد زنگ پایدار است. این زمان پایداری تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد.
این مطالعه همچنین نشان داد که این ویروس می‌تواند تا ۴ ساعت روی مس، روی مقوا تا ۲۴ ساعت و در آئروسل‌ها تا سه ساعت روی مس زندگی کند.

چه اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌تواند انجام شود؟

 

همه چیز در مورد کرونااکثر منابع توصیه می‌کنند که مردم در تلاش برای جلوگیری از شپوع ویروس، به فاصله گذاری اجتماعی ادامه داده و از حضور در مناطق شلوغ خودداری کنند. نگوین همچنین توصیه کرده است که به محض ورود به خانه خود کفش خارج از منزل را از پا در آورده و کفش تمیز بپوشید و با کفش آلوده وارد خانه شوید.

مثل همیشه، مراقب باشید دست‌های خود را بعد از دست زدن به هر سطح آلوده بالقوه حداقل با آب گرم و صابون بشویید و از لمس صورت خود جلوگیری کنید.

چگونه می‌توان کفش را با خیال راحت تمیز کرد؟

نگوین توصیه کرد اگر کفشتان شرایط استاندارد دارد در ماشین لباسشویی و طبق دستورالعمل شرکت سازنده کفش این کار را انجام دهد. بهتر است از آب گرم برای شستشو استفاده کنید و بعد از شستشو کفش را با دمای مناسب خشک کنید. در غیر این صورت کفش‌ها را در یک لگن آب گرم با مواد شوینده شتسشو دهید.

شناسایی یکی‌دیگر از علائم پوستی کرونا

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در بررسی‌های خود درباره کروناویروس نسبت به بروز احتمالی علائم و نشانه‌های این بیماری روی پوست هشدار دادند.

متخصصان در بررسی‌های خود به منظور درک بهتر بیماری‌زاییِ کروناویروس به علائم جدیدی از ابتلا به این ویروس پی بردند که مشابه با سرمازدگی است و ضرورت دارد افراد نسبت به این نشانه دقت لازم را داشته باشند.

همه چیز در مورد کرونا

در حال حاضر آسیب ناشی از کروناویروس روی سیستم تنفسی تایید شده است به این مفهوم که این ویروس ریه‌ها و دیگر اندام‌های مرتبط با آن را مورد هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل علائم این بیماری معمولا با سرفه‌های مداوم، تنگی نفس، تب، علائم مشابه با آنفلوآنزا و سردرد خود را نشان می‌دهد. تمامی این موارد از علائم تایید شده بیماری کووید-۱۹ است و نشانه‌های اصلی در فرد مبتلا به حساب می‌آید.

هرچند، نشانه‌های بیشتری از کروناویروس همزمان با شیوع هر چه بیشتر این ویروس و همه‌گیر شدن آن تشخیص داده شده است. یکی از علائم دیگر ابتلا به کروناویروس از دست دادن حس بویایی و چشایی است چرا که کروناویروس سلول‌های مرتبط با حس بویایی و چشایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین اسهال از دیگر علائم این ویروس است چرا که امکان انتقال کروناویروس از طریق مدفوعی-دهانی و عدم شستشوی دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی وجود دارد.

در تازه‌ترین مطالعات براساس یافته‌های "اتحادیه ملی متخصصان پوست در فرانسه" نیز نشانه جدیدی از این ویروس شناسایی شده که شامل بروز ضایعات پوستی مشابه با سرمازدگی در برخی از مبتلایان به کووید-۱۹ است. در برخی از بیماران، پوست بدن در بعضی نقاط دچار تورم و قرمزی‌ِ کهیرمانند و دردناک شبیه به حالت سرمازدگی می‌شود.

به گزارش مدیکال دیلی، علاوه بر این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا تغییر رنگ لب‌ها و صورت را نشانه‌ای از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ عنوان و تایید کرده تب، سرفه و تنگی نفس علائمی از کروناویروس هستند که دو تا ۱۴ روز پس از ابتلا بروز پیدا می‌کند.

ویروس کرونا می‌تواند باعث سکته مغزی شود

بر اساس یافته جدید دانشمندان، بیماری کرونا می‌تواند باعث سکته مغزی در افراد شود.

پایگاه خبری "CNN" نوشت، برخی پزشکان آمریکایی گزارش دادند که بیماری کرونا باعث سکته مغزی ناگهانی در بیماران ۳۰ تا ۴۰ ساله شده است!

همه چیز در مورد کرونا

آنان همچنین بیان کردند که این مبتلایان، هیچ سابقه بیماری زمینه‌ای نداشته و همچنین علائم بیماری کرونا آنها خفیف بوده است.

حال دانشمندان شواهی را مورد بررسی قرار دادند که نشان می‌دهد، ویروس کرونا می‌تواند باعث انسداد ناگهانی رگها در سر شده و در نتیجه فرد مبتلا دچار سکته مغزی شود.

"توماس آکسلی" و تیم او در بیمارستان "Mount Sinai" نیویورک، پنج نفر از بیمارانی را که دچار سکته مغزی ناگهانی شده بودند مورد بررسی قرار دادند.

همه چیز در مورد کرونا

این بیماران همگی زیر پنجاه سال سن داشته و علائم خفیفی از بیماری در آنها مشهود بوده است.

آکسلی در مصاحبه با cnn گفت: «به نظر می‌رسد که ویروس باعث افزایش لخته شدن در شریانهای اصلی شده و منجر به سکته مغزی شدید می‌شود.»

وی همچنین ادامه داد که ۷۰ درصد از مبتلایانی که دچار سکته‌ی مغزی ناگهانی شده‌ از جوانان بوده‌ و زیر ۵۰ سال سن داشتند همچنین همگی آنها علائم بسیار خفیفی از بیماری را نشان داده بودند.

آکسلی بیان کرد که سکته مغزی ناگهانی، آن هم سکته در شریانهای اصلی مغز، در جوانان بسیار بعید است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

نگرانی جدید پزشکان: بسیاری از مبتلایان علائم کرونا ندارند اما ناقل هستند

نتیجه دو تحقیق پزشکی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از مبتلایان به ویروس جدید کرونا هیچکدام از علائم بیماری «کووید ۱۹» را نداشته‌اند.

به گزارش یورونیوز؛ در یکی از این تحقیق‌ها از تقریبا دو هزار نفر در ایالت فلوریدا تست پادتن (آنتی بادی) بیماری «کووید ۱۹» گرفته شد. تحقیق دیگر نیز بر روی ساکنان یکی از خانه‌های سالمندان ایالت واشنگتن انجام شد.

یافته‌های این دو پژوهش که روز جمعه منتشر شد بر نگرانی دانشمندان مبنی بر اینکه گروهی از مبتلایان بدون آنکه بدانند ناقل نوع جدید ویروس کرونا هستند افزوده است.

نتیجه تحقیق دانشگاه پزشکی میامی نشان می دهد که موارد ابتلا به این ویروس در یکی از بخش های ایالات فلوریدا احتمالا بیش از ۱۶ برابر شمار رسمی مبتلایان است.

کارلوس گیمنز، شهردار میامی درباره نتیجه این پژوهش علمی گفت که به نظر می رسد بسیاری از ساکنان بدون اینکه از علائم ابتلا به «کووید ۱۹» رنج ببرند ناقل ویروس جدید کرونا بوده اند. به گفته شهردار میامی شناسایی ناقلان ویروس برای سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

همه چیز در مورد کرونا

یکی از نگرانی‌های فعلی پزشکان احتمال انتقال نوع جدید ویروس کرونا به افراد مسن و گروه های آسیب پذیر از سوی ناقلان بدون علائم است.

نتیجه یک تحقیق دیگر در ایالت واشنگتن در شمال غربی ایالات متحده نیز نشان می دهد که نیمی از ساکنان یکی از خانه های سالمندان این ایالت بدون آنکه علائم ابتلا به «کووید ۱۹» داشته باشند به ویروس جدید کرونا مبتلا بوده‌اند. یافته‌های پژوهشگران در این باره در نشریه پزشکی نیو اینگلند (New England Journal of Medicine) منتشر شده است.

محققان بر این باور هستند که انتقال ویروس از طرف ناقلانی که علائم ابتلا به «کووید ۱۹» نداشته اند احتمالا به شیوع سریع و گسترده کرونا در یکی از خانه های سالمندان ایالت واشنگتن منجر شده است. بیش از نیمی از ساکنان این خانه سالمندان بدون اینکه علائم ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را داشته باشند به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بودند.

پژوهشگران براساس یافته های این تحقیق توصیه کرده اند که افراد هنگام حضور در مکان های شلوغ از ماسک استفاده کنند. آنها همچنین از لزوم تست گیری گسترده از ساکنان خانه های سالمندان، زندان ها و مراکز نگهداری افراد بی خانمان سخن گفته اند.

پیش از این نیز پژوهش هایی در مورد احتمال انتقال ویروس جدید کرونا از سوی افراد سالم انجام شده بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها