پشم سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

اهداف دنیای صنعت کنونی، بر پایه بهینه سازی میزان مصرف انرژی تنظیم شده است. از این از انواع تجهیزات و لوازم برای پیشگیری از مصرف بی رویه انرژی در محیط های مختلف استفاده می شود. متریال عایق پشم سنگ یکی از مهمترین لوازم مصرفی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی هستند و در سر تا سر کشور ما مورد استفاده قرار می گیرند. مصارف صنعتی، ساختمانی و... این محصولات سبب رونق تولید آن ها در عرصه های مختلف شده است. پشم سنگ به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی نقش موثری در پیشگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان های امروزی ایفا می کند.

پشم سنگ چیست؟

در اثر ذوب سنگ بازالت در طبیعت متریال پرکاربرد صنعتی به نام پشم سنگ به وجود می آید. این محصولات پس از جمع آوری از طبیعت، در کارخانه های تولیدی پروسه به خصوصی را پشت سر می گذرانند. این الیاف معدنی از گروه سنگ های آذرین در طبیعت هستند و خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در ساختار آن ها از رزین و روغن های اضافی به عنوان مواد جانبی استفاده می کنند تا کیفیت عایق کاری این اقلام را افزایش دهند. ضریب انتقال حرارتی بالای پشم سنگ ایران عایق یکی از مهمترین ویژگی های صنعتی آن به شمار می رود. این متریال با محدوده تحمل دمایی بالا بین 30- تا 75 درجه سانتی گراد در عرصه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کارشناسان تخمین زده اند که قدرت عایق سازی پشم سنگ 33 برابر دیوارهای بتنی است. از این رو به کارگیری آن ها سبب کاهش وزن بدنه ساختمان و افزایش بهره بری از انرژی مصرفی خواهد شد. خواص زیستی محیطی پشم سنگ برای حفاظت از طبیعت نیز از مجموعه مزایای استفاده از آن به شمار می رود. این مزایای سودمند سبب گسترش کاربری این متریال در عرصه های صنعتی و ساختمانی شده است. در این بخش به برخی از کاربردهای آن اشاره می کنیم.

پشم سنگ چه کاربردهایی دارد؟

انواع متریال پشم سنگ بر اساس ویژگی های کمی و کیفی، انواع و دسته بندی در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. الیاف پتویی، لحافی، تخته ای، فله ای و... پشم سنگ هر یک با کاربری خارق العاده در این حوزه شناخته می شوند و ویژگی های منحصر به فردی دارند. صنعتگران می توانند بسته به نوع نیازهای خود هر یک از انواع الیاف طبیعی پشم سنگ را خریداری کنند. در این بخش به برخی از مهمترین مصارف این متریال در عرصه های مختلف می پردازیم.

کاربرد پشم سنگ در عرصه کشاورزی

یکی از مهمترین کاربردهای متریال پشم سنگ، مربوط به حوزه های کشاورزی و کشت و برداشت محصولات است. در سال های اخیر روش های جدیدی برای کاشت گیاهان ابداع شده است. این مجموعه در پروژه های کاشت گیاهان بدون خاک مورد استفاده بوده اند که آن را به نام روش هایدروپونیک می شناسند. در این فرایند پشم سنگ به جای خاک مورد استفاده قرار می گیرد و مواد معدنی و مایحتاج رشد گیاهان را در اختیار آن ها قرار می دهد. این ماده ترکیبات مفیدی برای گیاهان و بهبود وضعیت رشد آن ها فراهم می کند؛ از میان آن ها می توان به اکسید مولیبدن اشاره کرد.

استفاده از متریال پشم سنگ در حوزه کشاورزی به تقویت خاک های حاصلخیز برای کشت و برداشت محصولات نیز مربوط می شود. این متریال ترکیبات معدنی بی شماری را در خود جای می دهند که در حوزه کشاورزی کارایی خواهند داشت.

کاربردهای پشم سنگ در عرصه ساخت و ساز

متریال پشم سنگ در حوزه های ساختمانی و عمرانی همیشه از جایگاه مهمی برخوردار بوده اند. استفاده از آن ها در عایق سازی صوتی و حرارتی محیط مزایای بی شماری به همراه دارد. بر اساس آخرین آمار بیشترین میزان اتلاف انرژی در کشورهای خارجی مربوط به واحدهای صنعتی است. اما در کشور ما این آمار مربوط به منازل و مصارف خانگی است! به همین خاطر با به کارگیری الیاف عایق در ساختمان های مسکونی، از مصرف بی رویه انرژی در بخش های مختلف پیشگیری خواهد شد.

با استفاده از این متریال میزان نویز در محیط ساختمان به حداقل می رسد و سکوت و آرامش در محیط برقرار خواهد شد. کارایی پشم سنگ برای آب بندی بهتر ساختمان نیز بر مزایای آن در ساختمان های امروزی می افزاید. استفاده از آن از نفوذ رطوبت به داخل محیط پیشگیری خواهد کرد. یکی دیگر از مزایای پشم سنگ در عرصه های ساختمانی پیشگیری از خروج حرارت از محیط است که نیاز به استفاده از لوازم گرمایشی در محیط را به حداقل می رساند. با استفاده از آن، ساختمان های مسکونی در برابر زلزله هم مقاوم تر عمل می کنند.

کاربرد پشم سنگ در جاده سازی

از متریال پشم سنگ در خصوص ساخت و تولید تونل، پل، سد و... در صنایع جاده سازی و شهرسازی استفاده می شود. این متریال با مقاومت بالایی در این حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرند و از ایجاد خسارات ناشی از بلایای طبیعی پیشگیری می کنند. با به کارگیری آن ها صدمات ناشی از زلزله به این سازه های شهری به حداقل می رسند.

کاربردهای صنعتی پشم سنگ

یکی دیگر از حوزه هایی که به میزان بالایی از متریال پشم سنگ استفاده می کنند، عرصه های صنعتی و کارخانه ای است. خواص حرارتی بالای این متریال سبب افزایش میزان استفاده از آن ها در کارخانه های پتروشیمی، خودروسازی و... شده است. به کارگیری آن ها سبب کاهش اتلاف انرژی در محیط و فرایند تولید می شود. به این ترتیب هزینه های اولیه تولید محصولات به حداقل می رسد و سود بالایی برای صنعتگران به همراه می آورد.

کاربرد پشم سنگ در حوزه نفت و گاز

این متریال در عرصه پالایش نفت و گاز به عنوان یک ماده کاربردی برای آب بندی و پیشگیری از نفوذ حرارت شناخته می شود و مصارف وسیعی دارد. با استفاده از آن از نفوذ آب گرم به سیستم نیز پیشگیری خواهد شد که یکی از مهمترین مزایای آن به شمار می رود.

استفاده از پشم سنگ در صنایع الکتریکی

قابلیت های این ماده طبیعی از ایجاد خطرات برق گرفتگی در این حوزه پیشگیری می کند. به همین خاطر به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی در این عرصه ها شناخته می شود. با به کارگیری آن عایق سازی الکتریکی در فضا به خوبی انجام می گیرد. کاهش اتلاف انرژی در سیستم تجهیزات الکتریکی نیز از مزایای استفاده از پشم سنگ به شمار می رود.

نکات استفاده از پشم سنگ

برای استفاده از این متریال در بخش های مختلف صنعت، باید به برخی نکات و پارامترها توجه داشته باشید. از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در استفاده از این متریال حتما مراقب چشم ها و دهان خود باشید و از ابزارهای ایمنی برای نصب پشم سنگ استفاده کنید. ورود این متریال به چشم و دهان آسیب هایی برای سلامت بدن به همراه دارد.
  2. استفاده نادرست از پشم سنگ سبب ایجاد آلودگی هوا می شود.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با الیاف پشم سنگ و مصارف عدیده آن ها در حوزه های صنعتی گوناگون اطلاعاتی را بررسی کردیم. برای بهینه سازی در مصرف انرژی و افزایش مقاومت در عرصه های مختلف، استفاده از این الیاف کاربردی توصیه می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها