پیام ظریف به نخست‌وزیر جدید انگلستان:

ایران دنبال رویارویی نیست

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - تقابل و تنش بین جمهوری اسلامی و بریتانیا موضوع تازه‌ای نیست. از دوره قاجار تا عصر پهلوی و ۴ دهه پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، این تنش‌ها وجود داشته است.

ایران دنبال رویارویی نیست

 تا آنجا که "جک استراو" وزیر خارجه پیشین انگلستان که در محافل سیاسی این کشور و به‌دلیل سفرهای پرشمارش به ایران به"جک تهرانی" شهرت یافته، در کتابش تحت عنوان "همه چیز زیر سر انگلیس است" اقرار کرده: گرچه ایران هیچگاه مستعمره انگلستان نبوده اما رفتار استعماری این کشور طی نزدیک به دو قرن اخیر، همواره به ایران ضربه زده است.

سخنان "استراو" در کنار اعتراف، رگه‌هایی از منطق را نیز درخود دارد؛ همان منطقی که "سیدمحمد خاتمی" در سرمقاله اخیرش در روزنامه "گاردین" به آن اشاره کرده و خواستار یک "ائتلاف عقلانی جهانی صلح آمیز" برای حل مشکلات خاورمیانه و برای پیش‌گیری از تنش‌های بیشتر شده است.

این رویکرد از سوی معتبرترین چهره‌ی سیاسی ایران در جهان در حالی مطرح شده که "بوریس جانسن"، ساکن جدید "ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت" مقر نخست وزیر انگلستان، گفته بود در صورت رسیدن به این مقام، به جمهوری اسلامی سخت‌تر خواهد گرفت.

ازسوی دیگر "دانلد ترامپ" جمهوری‌خواه که حزبش به صورت سنتی با حزب محافظه‌کار انگلستان به رهبری جانسن، نزدیکی بیشتری دارد ضمن ابراز خرسندی از به قدرت رسیدن او گفت: "جانسن می‌تواند یک رهبر عالی برای انگلستان باشد".

اندیشه صلح‌طلبی و منطق، اندیشه‌ای است که از "بنیاد باران" تا اروپا و آمریکا را درنوردیده و در برابر کژاندیشی و تنش‌طلبی از کاخ سفید تا تل‌آویو و ریاض قرار گرفته و این انتخاب جامعه مدنی در درون کشورها و جامعه جهانی است که به کدام اردوگاه فکری بپیوندند.

بی تردید اذهان آگاه و ضمایر روشن، مبدا بنیاد باران را می‌پسندند و با اینکه برای غلبه بر یکجانبه‌گرایی و "دگماتیسم سیاسی" راه سختی در پیش دارند اما، راهی به‌جز تلاش در پیش رو ندارند تا از خطری که "سمبل اصلاحات" به آن اشاره کرده، مصون بمانند.

تبریکِ تلخ

با انتخاب بوریس جانسن به نخست‌وزیری بریتانیا،‌ "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتشار پیام تبریکی به او اعلام کرد که «ایران به دنبال رویارویی نیست».

در پیام توئیتری که ظریف عصر دیروز سه‌شنبه اول مرداد ماه منتشر کرده، علاوه بر تبریک به جانسن با ذکر «همتای پیشین»، نوشته: «به صورت ساده و خالص، توقیف نفت ایران توسط دولت "می"، با درخواست آمریکا، یک دزدی دریایی است».

ظریف در انتهای پیامش نوشته که «ما (ایران) ۱۵۰۰ مایل از خط ساحلی خلیج فارس را داریم و این آب‌های ما است و از آن دفاع می‌کنیم».

جانسون دیروز با کسب بیش از ۹۲ هزار رای در رقابتی درون حزبی (محافظه‌کار) موفق به کسب جایگاه نخست‌وزیری و ریاست این حزب شد.

جانسن در جریان رقابت‌های انتخاباتی  گفته بود که در صورت پیروزی به صورت «بسیار بسیار سرسختانه» با ایران رفتار خواهد کرد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش ناوگان دریایی بریتانیا گفته بود: «این خیلی مهم است که کشتی‌های بریتانیا بتوانند از آب‌های جهانی استفاده کنند».

جمهوری اسلامی و بریتانیا در حال حاضر بر سر موضوع کشتی‌های توقیف‌شده دو کشور، تنش و اختلاف‌نظر دارند.

همچنین "آلیستر برت"، معاون پیشین وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، دیروز سه‌شنبه ۱ مرداد ماه در یادداشتی در روزنامه "گاردین" با اشاره به بحران‌ موجود در روابط تهران و لندن به نخست‌وزیر آینده کشورش توصیه کرد در اولین فرصت رفتار ایران را مطالعه و در این زمینه 'خبره' شود.

"برت" در تحلیل خود نوشت: «نخست‌وزیر آینده حق دارد از بی‌مهری تقدیر و سرنوشت بگوید. علاوه بر فقدان اکثریت در پارلمان، برنامه نامشخص در امور داخلی و گرداب برگزیت، حال یک بحران جهانی تمام‌عیار به نام ایران در صدر برنامه‌های اوست».

"برت" حل و فصل بحران ناشی از توقیف یک فروند نفتکش بریتانیایی به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز به تلافی توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق  را «آزمایش زودهنگام توانایی» نخست‌وزیر جدید در امور «دیپلماتیک» می‌داند.

ظریف پیش‌تر اما هرگونه "تلافی‌جویی" در این خصوص را تکذیب کرده بود.

حال باید دید با تغییر نخست‌وزیر انگلستان که به نظر می‌رسد به‌جز 'برجام' اختلاف نظر دیگری با ترامپ بر سر ایران ندارد چگونه با سیاست‌های جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد و طبیعی است که سیاست کلان خارجی جمهوری اسلامی نیز احتمال تغییر داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها