ایران پس از سلیمانی

اگر دو جنگ جهانی و یازده سپتامبر را سه نقطه عطف در نظام بین الملل در نظر بگیریم ، شهادت سپهبد سلیمانی را می توان چهارمین نقطه عطف نه تنها در خاورمیانه و غرب آسیا بلکه در نظام بین الملل به حساب آورد.

ایران پس از سلیمانی

دکتر فرزاد خلفی

   این واقعه قدرت متراکم ایران را به فعلیت رساند که آثار آن به مرور زمان نشان داده می شود.

سه دهه پیش که سکوهای نفتی و هواپیمای مسافربری ایران مورد تجاوز آمریکا قرار گرفت، واکنش های کشورمان بیشتر حقوقی و سیاسی بود.اما اکنون موازنه قدرت به طرز معجزه آسایی تغییر کرده است.

   گفتمان انقلاب اسلامی فراتر از جغرافیای ایران با گستره وسیع جمعیتی از غرب آسیا تا شمال آفریقا است. 

محور مقاومت با تدبیر سپاه قدس به درجه ای از بلوغ و بالندگی رسیده است که می تواند همچون حزب الله اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کند و به مقاومت فلسطین جای سنگ و تیرکمان موشک های نقطه زن هوشمند دهد.

شهادت سردار سلیمانی ترکیب جدید از قدرت نرم و سخت را در منظر نظام جهانی به نمایش گذاشت و تراز قدرت ایران و پیوستگی و همبستگی مولفه های مشارکت اجتماعی را بالا برد. 

دولت ترامپ گرچه احمقانه ترین روش را برای کینه توزی اش انتخاب کرد، از سویی بزرگترین خدمت را به ایران و محور مقاومت نمود.

جنایت آمریکا، فاصله ها و چالش های اجتماعی و سیاسی مردم ایران و حاکمیت را کم رنگ نمود. تشییع بی نظیر سردار سلیمانی در تاریخ بشریت، مشارکت وسیع مردم و حتی همراهی بسیاری از چهره های مخالف نظام در محکومیت این اقدام خباثت آمیز قابل توجه است.

حضور دهها میلیونی مردم ایران و عراق در تکریم و تشییع پیکر سردار  سربلند اسلام از یک سو و کلید واژه انتقام سخت رهبری نظام و انتخاب ساعت ترور  برای انتقام با موشک های فوق پیشرفته و رادار گریز، آمریکا و اروپا و جهان را در شوک فرو برد. 

قدرت و هدف گیری موشک های ایران  نشان داد که قدرت ارتش پوشالی آمریکایی ها شبیه همان فیلم های هالیوودی است. 

روز و روزگار ترامپ پس از پاسخ نظامی ایران با ترس و عقب نشینی اش از تهدیدات چند روز پیش دیدنی است. برای نخستین بار  از جنگ جهانی دوم به بعد است که کشوری مثل ( ایران ) به منافع آمریکا و با سلاح برخاسته از دانش ایرانی ضربه ای سخت می زند

 ۱۸ دی ماه ۹۸ دنیا  قدرت ایران را به گونه ای دیگر می بیند. عربستان و اسرائیل حساب کار دست شان آمده است که روی آمریکا حساب باز نکنند.

مرعوبین کوچک داخلی هم خواهند فهمید که ما می توانیم. همچنانکه در توقیف کشتی انگلیسی، ساقط کردن پهپاد به اصطلاح فوق مدرن رادارگریز اول عمل کردیم و بعد حرفش را زدیم.

  ترکیب سرمایه اجتماعی با قدرت سخت می تواند وحدت ملی و انسجام درونی را تقویت کند و برکات خون شهید سلیمانی چراغ راهی برای آینده ای روشن تر باشد. آینده ای که هیچ متجاوزی دیگر جرات تعرض به منافع ایران را نداشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها