چگونه بهترین میلگرد را انتخاب کنیم؟

موقعیت جغرافیایی، کیفیت و قیمت؛ 3 فاکتور اصلی انتخاب میلگرد

چگونه بهترین میلگرد را انتخاب کنیم؟

میلگرد یا آرماتور یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز است. میلگردها در 2 نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند که نوع آجدار آن در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این آج‌ها هستند که باعث چسبندگی بین میلگرد و بتن می‌شوند.

مقاومت فشاری بتن بسیار بالا بوده و معمولاً نیروهای عمودی نمی‌توانند مشکلی برای ساختمان به وجود بیاورند؛ اما نیروهای افقی مانند زلزله یا طوفان می‌توانند به‌راحتی به بتن آسیب برسانند. به همین دلیل میلگردهای آجدار برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار می‌روند، تا ساختمان را از آسیب‌های احتمالی پس از زلزله و طوفان مصون نگه‌دارند.

شما به‌عنوان خریدار میلگرد باید با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه‌تان، بودجه‌بندی و کارکرد موردنیاز، بهترین برند میلگرد موجود در بازار را انتخاب کنید. برای این کار نیاز به اطلاعات فراوانی ازجمله کارخانه‌های فولاد اطراف شهرتان، محصولات تولیدی آن‌ها و قیمت‌های ‌روز این محصولات دارید.

با ما همراه باشید...

 

هر نوع میلگرد چه کاربردی دارد؟

میلگردهای آجدار در 3 نوع A2، A3 و A4 تولید می‌شوند که باید هنگام خرید با توجه به نیاز و نوع کاربری یکی را انتخاب کنید:

 

1.میلگرد A2

این میلگرد دارای آج مارپیچی بوده که از فولاد نیمه‌سخت تهیه شده و مقاومت کششی آن از 3000 تا 5000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع متغیر است. تغییر شکل نسبی این میلگرد 19 درصد بوده و انجام عملیات جوشکاری روی آن توصیه نمی‌شود. از این میلگرد در مکان‌هایی که سازه نیاز به استحکام زیادی نداشته باشد، مثل سازه‌های کم‌ارتفاع استفاده می‌شود.

 

2.میلگرد  A3

آج میلگردA3 ، جناقی شکل (هفت و هشت) و به‌صورت ضربدری است. این میلگرد هم از فولاد نیمه‌سخت تولید می‌شود؛ اما مقاومت کششی آن بالاتر بوده و از 4000 تا 6000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع متغیر است.

میلگرد A3 نسبت به میلگرد A2 تردتر بوده و تغییر شکل نسبی آن تنها 14 درصد است. عملیات جوشکاری روی این میلگرد هم توصیه نمی‌شود و بیشتر به‌صورت طولی در ستون یا دیوار به کار می‌رود.

 

3.میلگرد  A4

میلگرد A4 دارای آج دوکی‌شکل به‌صورت مرکب است. این میلگرد گرچه قیمت بالاتری دارد، از استحکام بالاتری نیز برخوردار است که درنهایت 25 درصد باعث صرفه‌جویی در تعداد میلگرد موردنیاز در سازه می‌شود؛ همچنین نیروی انسانی کمتری نیاز خواهد بود که درنهایت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

میلگرد A4 دارای مقاومت کششی 5000 تا 7000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع بوده و از فولاد سخت تهیه می‌شود؛ بنابراین عملیات جوشکاری روی آن امکان‌پذیر است. از این نوع میلگرد معمولاً در کارهای صنعتی و سخت استفاده می‌شود.

 

کجای ایران هستید؟

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در انتخاب میلگرد، موقعیت جغرافیایی پروژه شماست. ازآنجایی‌که وزن بار مقاطع فولادی زیاد است، هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی و حمل‌ونقل رقم قابل‌توجهی خواهد بود؛ بنابراین هنگام خرید باید سعی کنید از کارخانه‌هایی میلگرد تهیه بخرید که موقعیت جغرافیایی آن‌ها نزدیک به محل پروژه باشد.

بیایید نگاهی بیاندازیم به کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در هر منطقه از ایران:

 

1.تولیدکنندگان میلگرد در مرکز ایران

«مجتمع ذوب‌آهن اصفهان» بزرگ‌ترین و معروف‌ترین تولیدکننده مقاطع طویل فولادی، ازجمله میلگرد در مرکز کشور است. وزن میلگرد ذوب‌آهن نسبت به دیگر رقبای خود به جدول اشتال نزدیک‌تر بوده و از مرغوب‌ترین میلگردهای موجود در بازار به شمار می‌رود.

«کارخانه کویر کاشان» هم یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در مرکز ایران است. تولید تمامی سایزها، یکی از مزایای میلگرد کویر کاشان است.

«میلگرد بافق یزد» از دیگر گزینه‌های موجود در مرکز کشور است که به دلیل کیفیت بالا و بارگیری به‌روز از شهرت خوبی در میان سازندگان برخوردار است.

فولاد قزوین نیز از دیگر تولیدکنندگان میلگرد کشور است که تمرکز خود را بر تولید میلگردهای آجدارA2  و A3 با سایز ۸ تا ۲۰ قرار داده است. میلگرد هیربد زرندیه، میلگرد آریان فولاد قزوین و میلگرد ابر کوه یزد از دیگر برندهای موجود در مرکز ایران هستند.

 

2.تولیدکنندگان میلگرد در شمال‌غرب ایران

شمال‌غرب ایران یکی دیگر از قطب‌های تولید فولاد در ایران محسوب می‌شود و کارخانه‌های فولادی بسیاری در این منطقه واقع شده‌اند. «مجتمع فولاد ظفر بناب» یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید میلگرد در شمال غرب ایران بوده که میلگرد آن به نسبت دیگر کارخانه‌های کشور سبک‌تر است. قیمت میلگرد بناب به ازای هر شاخه مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر کارخانه‌ها خواهد بود؛ زیرا به‌ازای وزن مشخص، تعداد بیشتری میلگرد خواهید داشت. سیادن ابهر هم از تولیدکنندگان میلگرد شمال غرب کشور است.

«میلگرد میانه» یکی دیگر از میلگردهای معروفی است که در این منطقه واقع شده است. قیمت میلگرد میانه در حدود قیمت میلگرد ذوبی است. کارخانه‌های آذر فولاد امین، ارگ تبریز و شاهین بناب از دیگر تولیدکنندگان میلگرد در این منطقه محسوب می‌شوند.

 

3.کارخانه‌های میلگرد در شمال‌شرق کشور

کارخانه‌های «نیک صدرای توس» و «فولاد خراسان» دو تولیدکننده میلگرد در شمال‌شرق ایران هستند. در این میان میلگرد نیشابور که محصول مجتمع فولاد خراسان است به دلیل کیفیت بالا در میان فعالان حوزه ساخت‌وساز در کل کشور شهرت زیادی دارد. وزن میلگرد نیشابور بالا بوده و به همین دلیل قیمت هر شاخه آن نسبت به میلگردهای سبک‌تر موجود در بازار، بیشتر است. از دیگر کارخانه های شمال شرق کشور میتوان کارخانه فولاد شاهرود را نام برد. قیمت میلگرد شاهرود تقریبا با میلگرد کارخانه نیشابور برابر است.

 

4.کارخانه‌های تولید میلگرد در شرق ایران

«صنایع فولاد کرمان» (بردسیر) میلگردهایی در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متر در گریدهای A2 و A3 تولید می‌کند. همچنین «مجتمع جهان فولاد سیرجان» یکی دیگر از تولیدکنندگان میلگرد در شرق کشور محسوب می‌شود.

 

5.کارخانه‌های تولید میلگرد غرب ایران

کارخانه‌های صبا فولاد زاگرس، جهان فولاد غرب، راد همدان و میلگرد خرم‌آباد از تولیدکنندگان میلگرد در غرب ایران هستند که می‌توانید میلگرد موردنیاز خود را از آن‌ها تهیه کنید.

 

6.کارخانه‌های تولید میلگرد در شمال کشور

«فولاد آناهیتا گیلان» پنجمین تولیدکننده برتر میلگرد در ایران است که محصولات آن از کیفیت خوبی برخوردارند. همچنین میلگرد فایکو ساری، حسن رود و فولاد گلستان از دیگر تولیدکنندگان میلگرد شمال کشور هستند که کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

 

7.کارخانه‌های تولید میلگرد در جنوب ایران

در جنوب ایران 2 کارخانه «فولاد روهینا جنوب» و «کارخانه گروه ملی اهواز» از تولیدکنندگان مهم میلگرد هستند. همچنین کارخانه‌های «فولاد اروند کاوه» و «نورد کوثر اهواز» نیز از دیگر تولیدکنندگان میلگرد در جنوب کشور به شمار می‌روند که در این میان میلگرد روهینا و گروه ملی اهواز از کیفیت بهتری برخوردارند.

 

 

گران‌ترین و ارزان‌ترین میلگرد را از کجا بخرید؟

اغلب قیمت میلگرد به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود. هرچه میلگرد سبک‌تر باشد، وزن هر کیلوگرم آن پائین تر خواهد بود. به همین دلیل در بازار، قیمت هر کیلو میلگرد ظفر بناب،راد همدان و سیرجان حدید جنوب بالاست اما اگر به‌صورت شاخه‌ای قیمت‌ها را بررسی کنیم قیمت میلگرد بناب یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین میلگردهای بازار خواهد بود. در کل با در نظر گرفتن وزن و کیفیت میلگردهای موجود در بازار باید گفت میلگرد ذوب‌آهن، میلگرد نیشابور و میلگرد میانه از نمونه‌های موجود در بازار هستند.

نکته‌ی دیگری که باید در نظر داشته باشید نوسانات لحظه‌ای میلگرد در بازار است؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید سری به سایت اینترنتی آسرون به نشانی www.asroon.ir بزنید و از قیمت به‌روز انواع برندهای میلگرد اطلاع یابید.

خصوصاً با اوضاع نابسامان مسکن و ساخت و ساز در سال 99، رصد روزانه بازار آهن امری ضروری است. شما می‌توانید برای اطمینان‌خاطر بیشتر با شماره 02143000023 تماس بگیرید و با مشاوران حوزه آهن و فولاد صحبت نمایید تا از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها