فواید و مضرات مصرف هل در زمان بارداری!/ برخی خواص دارویی هل

مصرف برخی از ادویه ها مانند زردچوبه در دوران بارداری مفید و برخی دیگر مانند شنبلیله می تواند مضر باشد. هل در بارداری یکی از ادویه های توصیه شده برای خانم های حامله می باشد که خوردن آن به کاهش حالت تهوع کمک می کند.

فواید و مضرات مصرف هل در زمان بارداری!/ برخی خواص دارویی هل

بسیاری از متخصصان تغذیه، مصرف هل در بارداری را مجاز می دانند، اما لازم است بدانید که این ماده علی رغم خواص زیادی که دارد برای افرادی که دارای طبیعت گرم هستند، توصیه نمی شود. برای آشنایی بیشتر با خواص هل و باید و نباید های خوردن آن در دوران بارداری، خواندن این مطلب را پیشنهاد می دهیم.

هل میوه ای بسیار کوچک از تیره گیاه زنجبیل و دارای پوست تیره با دانه های خوشبو است که به عنوان چاشنی معطر در برخی غذا ها، شیرینی ها و نان ها استفاده می شود. دانه هل به سه رنگ سفید، سیاه و سبز یافت می شود که نوع سبز آن عطر تندتری دارد، بنابراین مصرف آن در کشور های گرمسیر مثل هندوستان، پاکستان و جنوب بلوچستان ایران بیشتر است. در ادامه قصد داریم درباره مصرف هل در دوران حاملگی اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

هل در بارداری

درمان عفونت دندان در دوران بارداری

مقدار هل که به عنوان طعم دهند چای استفاده می شود، مصرف آن ممانعتی برای دوران بارداری و شیر دهی ندارد و می تواند تا حدودی به کاهش تهوع در این دوران کمک نماید، البته خانم های باردار برای جلوگیری از تداخل دارویی نباید از ادویه هل به منظور خوش طعم کردن غذای خود استفاده کنند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف عرق هل به دلیل داشتن ترکیبات سنگین دارای خواص کمتری نسبت به خود گیاه هل سبز می باشد. همچنین هل به دلیل ماندگاری کوتاهی که دارد، باید از نگهداری طولانی مدت و استفاده آن خودداری شود.

گیاه هل دارای طبع گرم است، بنابراین خوردن آن به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد قارچ، ضد باکتری، آرامش بخش و طعم دهندگی برای افرادی که طبع سرد دارند، بسیار توصیه می شود. اما خوردن آن برای افراد با طبع گرم موجب تپش قلب و احساس گُر گرفتگی خواهد شد. بهتر است از این ماده خوش عطر و مفید به صورت ادویه و طعم دهنده چای و حلوا در فصل زمستان استفاده شود.

در مصرف هل در بارداری نیز همانند بسیاری از مواد غذایی دیگر نباید زیاده روی شود، ضمن اینکه خانم های باردار به منظور جلوگیری از تداخل دارویی بهتر است، از مصرف آن پرهیز کنند.

 

برخی خواص دارویی هل

مصرف هل در بارداری برای درمان استفراغ و رفع حالت تهوع مفید می باشد، ضمن اینکه برطرف کننده زخم های دهان است، به این صورت که می توان مقداری دم کرده هل را در دهان قرقره کنید. ادرار آور و قاعده آور است، برای تسکین درد گوش مفید است. بر طرف کننده خستگی، رفع بیماری های چشم، تسکین درد روماتیسم، درمان سنگ کیسه صفرا، شادی آور، درمان نقرس از مزایای مصرف هل می باشد، در ادامه، برخی دیگر از فواید دارویی هل را ملاحظه می کنید.

 

دانه هل، خاصیت گرمابخش داشته و موجب تقویت معده و روده ها خواهد شد.

خوردن آن، اشتها را تحریک کرده و موجب بهبود هضم  غذا می شود.

دم کرده داغ آن، در تسکین کولیت و رفع سوء هاضمه، باد نفخ، حالت تهوع مؤثر بوده و مانع از ترشح زیاد اسید معده می شود.

مصرف هل موجب  درمان خلط گلو شده و از ایجاد آن جلوگیری می کند، بنابراین اضافه کردن آن به پودینگ و محصولات لبنی مانند شیر که خلط آور است، اثر آن را خنثی کرده و موجب هضم سریع می شود.

ضمن اینکه دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را داشته و می تواند سینوس ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک نماید.

هل در بارداری به دلیل خواص گرمابخشی و انرژی زیاد به بهبود روحیه و بازیابی توان از دست رفته کمک زیادی خواهد کرد، ضمن اینکه اضطراب و نگرانی را کاهش داده و در رفع افسردگی مفید می باشد.

خوردن هل برای تقویت کلیه هاو نیز درمان شب ادراری کودکان مفید می باشد. همچنین بادشکن بوده و گاز معده و روده را خارج می سازد.

استفاده از چند دانه هل در بارداری یا یک عدد میوه آن، در هنگام دم کردن چای به عنوان طعم دهنده، ضمن خوش طعم تر شدن چای، دارای خاصیت درمانی است.

دانه های هل ضد نفخ و بادشکن است و موجب تقویت معده می شود، بنابراین مصرف آن به هضم راحت تر غذا کمک خواهد کرد.

 

استفاده از آن در درمان سرفه و سرماخوردگی و تب نیز مؤثر است.همچنین مصرف آن برای رفع سردرد و کاهش حملات بیماری صرع توصیه می شود.

برای افرادی که عرق بدبویی دارند، یا برای رفع بوی بد دهان می توان مقدار ۶ گرم از هل به همراه غلاف آن به صورت چای دم کرد و به مرور در طول یک روز بنوشید.

 

مضرات هل در بارداری

  • مصرف هل برای افرادی که گرم مزاج هستند، مضر است.
  • افرادی که مشکل یبوست دارند، خوردن هل توصیه نمی شود.
  • افراد دارای فشارخون و مبتلا به زخم معده نباید در خوردن هل زیاده روی کنند.
  • مصرف هل موجب افزایش تپش قلب شده و برای کسانی که مبتلا به بیماری های روده و ریه هستند، مفید نیست.
  • مصرف هل در بارداری برای خانم های مبتلا به عفونت ادراری، سوزاک و سفیلیس مضر است.
  • افراد مبتلا به ورم  پروستات بهتر است از خوردن هل خودداری کنند یا کمتر مصرف نمایند.

به طور کلی خوردن هل نباید از یک مثقال بیشتر شود و زیاده روی در مصرف آن برای روده ها نیز مضر است. در پایان ضمن سپاس از همراهی شما، امیدواریم  این مبحث از کودک و والدین برای خوانندگان این مطلب مفید واقع شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها