30 حقیقت خواندنی درباره سه‌گانه پدرخوانده ساخته جاودانه فرانسیس فوردکاپولا که جالب است بدانید

سه‌گانه پدرخوانده از مشهورترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌حساب می‌آید و کمتر علاقه‌مند سینما را می‌توان یافت که این فیلم‌ها جزو لیست ده فیلم برترش نباشد. در ادامه 30 نکته جالب درباره فیلم را می‌خوانید.

پدرخوانده 4

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: . فیلم پدرخوانده ساخته فرانسیس فورد کاپولا و بر اساس رمانی از ماریو پوزو ساخته شد و انبوهی از جوایز و موفقیت‌ها را چه در گیشه و چه در اسکار و در میان منتقدان به دست آورد. تا پیش از آن، هیچ فیلمی با این کیفیت درخشان داستان زندگی گروه‌های خلاف‌کار و گانگستر به پرده سینما نیاورده بود و از همین رو یکی از بهترین و مورداحترام‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

ماجرای فیلم در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد و فیلم دربارهٔ ماجراهای هیجان‌انگیز خانوادهٔ مافیایی کورلئونه است. در فیلم بازیگرانی همچون مارلون براندو، آل پاچینو، رابرت دنیرو، رابرت دووال، دایان کیتن و جیمز کان ایفای نقش می‌کنند.

به دلیل استقبال تماشاگران از قسمت اول فیلم، دو سال بعد از اکران آن، قسمت دیگری از این فیلم به نام پدرخوانده: قسمت دوم و در سال ۱۹۹۰ نیز قسمت سوم این فیلم با نام پدرخوانده: قسمت سوم ساخته شد. کاپولا گفته است: «فقط باید فیلم اول را می‌ساختم!» اگرچه هر سه قسمت سه‌گانه پدرخوانده از محبوبیت بالایی برخوردارند اما قسمت اول آن بدون شک از دو قسمت بعدی بهتر و محبوب‌تر ازکاردرآمده است.

 در ادامه همراه مستقل‌آنلاین باشید با 30نکته جذاب که احتمالاً درباره‌ی «پدرخوانده» نمی‌دانید.

1.دیالوگ مشهور «اسلحه رو بذار باشه، شیرینی رو بردار» در فیلم پدرخوانده بداهه بود.

بر اساس فیلم‌نامه، کلمنزای ریچارد کاستلانو باید به آدمکشی که یک خبرچین را از میان برداشته بود می‌گفت: «اسلحه رو بذار باشه». او «شیرینی رو بردار» فوق‌العاده هوشمندانه را در ادامه بدیهه‌گویی کرد و یک دیالوگ افسانه‌ای زاده شد.

2.استودیو پارامونت مخالف حضور مارلون براندو در فیلم پدرخوانده بود

باورش ممکن است سخت است به نظر برسد اما واقعیت دارد — استودیوی پارامونت موافق حضور براندو در فیلم نبود، حتی هنرپیشه‌ی انگلیسی لارنس اولیویه را به جای او در نظر گرفته بود؛ اما درنهایت کارگردان فیلم فرانسیس کاپولا استودیو را قانع کرد و براندو نقش جاودانه‎ای در فیلم ایفا کرد.

3.آل پاچینو اولین انتخاب سازندگان فیلم پدرخوانده برای بازی در نقش مایکل کورلئونه نبود.

درست است که شخصیت جذاب مایکل با بازی پاچینو تبدیل به یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های سه‌گانه پدرخوانده شد اما کمپانی پارامونت بازیگران دیگری همچون رابرت ردفورد، جک نیکلسون، داستین هافمن، یا وارن بیتی را برای این نقش در نظر داشت. جیمز کان نیز برای این نقش تست بازیگری داد و همچنین مارتین شین؛ اما درنهایت پاچینوی جوان نقش را گرفت.

پدرخوانده 7

4.در فیلم پدرخوانده آن سر بریده‌ی اسب در رختخواب واقعی بود

صحنه مشهوری در فیلم هست که در آن سر بریده‌ی اسب که به‌عنوان اخطار برای نقش تهیه‌کننده‌ در فیلم به نام جک ولتز فرستاده می‌شود. آن صحنه کاملاً واقعی بود؛ اما وحشت نکنید، سازندگان فیلم برای درست کردن این صحنه ترسناک اسبی را قربانی نکردند، بلکه آن ‌را از یک شرکت تولید غذای سگ، خریداری کردند.

5.در ابتدا قرار بود داستان فیلم پدرخوانده در دهه‌ی هفتاد اتفاق بیفتد

در فیلم‌نامه‌ی اولیه، داستان اصلی ماریو پوزو در دوره‌ معاصر فیلم (یعنی دهه ۷۰) منتقل شده بود، اما کاپولا آن‌ را قبول نکرد و داستان در دورانی که در کتاب روایت‌ می‌شد ساخته شد و بعدها معلوم شد که تصمیم کاپولا درست بوده است.

6.مارلون براندو در فیلم پدرخوانده از روی کارت دیالوگ‌هایش را می‌خواند

براندو با آن‌که در نقش عنوانی خود عالی بود، اما لزوماً زحمت زیادی نمی‌کشید. کلمات ویتو کورلئونه روی کارت‌های راهنما که در تمام صحنه جاسازی شده بودند نوشته شده بود. براندو این کار را سال‌ها انجام داده بود و ادعا می‌کرد این کار او را بیشتر از خود جدا کرده و به نقشش نزدیک می‌کند.

7.کلمات مافیا یا سازمان تبهکاری در طول فیلم پدرخوانده شنیده نمی‌شود

واقعیتی وجود دارد که با شنیدن آن بعضی افراد سرشان را در ناباوری تکان می‌دهند — اما کلماتی چون «مافیا»، «سازمان خلافکاری»، برای دل‌جویی از اعضای باشگاه حقوق مدنی شهروندان ایتالیایی-آمریکایی، از فیلم‌نامه حذف شده بود تا تصویر بدی را که از کلیشه‌ی ایتالیایی‌های خلاف‌کار در میان مردم آمریکا ساخته شده بود، تغییر دهد.

8.مارلون براندو اسکار خود برای فیلم پدرخوانده را به شکلی جنجالی نپذیرفت

ممکن است اکنون چندان در یادها نمانده باشد اما آن زمان خبری بزرگ بود، براندو که جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر آن سال را برده بود. یک فعال سرخ‌پوست به نام ساچین پرکوچک را به‌جای خود به مراسم اسکار فرستاد و او این متن را از سوی براندو خواند:

«من به نمایندگی از مارلون براندو امروز عصر اینجا هستم و او از من خواسته که بگویم به خاطر رفتار صنعت فیلم با سرخ‌پوستان و بومیان آمریکایی او نمی‌تواند این جایزه‌ی سخاوتمندانه را بپذیرد.»

هالیوود اصلاً از این اتفاق خوشش نیامد و این موضوع از هو کردن‌های حضار در سالن به‌خوبی پیداست.

پدرخوانده 5

9.تعدادی از بازیگران فیلم پدرخوانده از خلاف‌کاران واقعی برای نقش خود مشورت گرفتند

این ممکن است باعث به وجد آمدن بعضی از طرفداران فیلم شود که جیمز کان، رابرت دووال و آل پاچینو همگی با وقت‌گذرانی در کنار خلاف‌کاران واقعی، در مورد نقش خود تحقیق کردند. برای مثال کان دقت زیادی به زبان بدن نشان داد و به این‌که خودی‌های مافیایی همیشه به خود دست می‌زدند و لباس یا شلوارشان را تنظیم می‌کردند، توجه ویژه‌ای کرد.

10.کاپولا کارگردان فیلم پدرخوانده با مدیران کمپانی پارامونت اختلاف داشت

در طول ساخت فیلم، کمپانی پارامونت به‌عنوان تهیه‌کننده مشکلات زیادی با کاپولا داشت به‌طوری‌که می‌خواست به بهانه‌های مختلفی نظیر ناتوانی در برنامه‌ریزی، هدر دادن بی‌جای سرمایه و اشتباه در انتخاب بازیگران، کارگردان دیگری را جایگزین وی کند. کاپولا نیز در مقابل «پدرخوانده» را جلوتر از برنامه‌ریزی‌های پارامونت و با هزینه‌ای کمتر از بودجه‌ی در نظر گرفته شده به پایان برد و بدین ترتیب دهان تهیه‌کنندگان فیلم را بست.

11.مارلون براندو از سگ بولداگ برای نقشش الهام گرفت

مارلون براندو می‌خواست که دون کورلئونه شبیه سگ نژاد بولداگ باشد بنابراین در هنگام تست، داخل دهانش پنبه گذاشت تا زیر گونه‌هایش برجسته‌تر شود. او در هنگام فیلم‌برداری از یک دندان‌گیر ویژه که توسط دندان‌پزشک طراحی شده بود استفاده کرد. این دندان‌گیر در حال حاضر در موزه‌ای در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

12.دعوای سانی و شوهر خواهرش در فیلم پدرخوانده واقعی بود

فیلم‌برداری صحنه‌ای که سانی (جیمز کان) شوهر خواهرش (جیانی روسو) را در خیابان دنبال کرده و کتک می‌زند چهار روز به طول انجامید و به ۷۰۰ برداشت رسید. در این صحنه استفاده‌ی سانی از درب سطل آشغال برای کتک‌کاری کاملاً بداهه بود. کان و روسو در طول فیلم‌برداری هم بسیار باهم بگومگو داشتند و در آخرین برداشت، کان دو تا از دنده‌های روسو را شکست.

پدرخوانده 3

13.اضطراب لنی مونتانا از بازی در مقابل براندو در فیلم پدرخوانده

لنی مونتانا بابت قرار گرفتن در مقابل مارلون براندو بسیار مضطرب بود و دیالوگ‌هایش را با استرس خاصی می‌گفت. کاپولا نیز احساس کرد که این استرس کمک خوبی به بهتر درآمدن نقش خواهد کرد و بدین ترتیب تصمیم گرفت از این ویژگی در فیلم استفاده کند.

14.آل پاچینو مدتی مراسم اسکار را به خاطر فیلم پدرخوانده تحریم کرد

آل پاچینو پس از نمایش فیلم، مراسم اسکار را به سبب اینکه وی را نامزد دریافت جایزه‌ی نقش مکمل کرده بودند تحریم کرد. مدت نقش پاچینو در فیلم حتی از مارلون براندو هم بیشتر بود. این در حالی است که براندو درنهایت، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را از آن خود کرد.

15.اورسون ولز دوست داشت نقش ویتو کورلئونه در پدرخوانده ر ا بازی کند

پیش از آغاز ساخت فیلم، اورسون ولز آمادگی‌اش را برای ایفای نقش ویتو کورلئونه اعلام کرده بود. او حتی برای رسیدن به این نقش، یک پیشنهاد خوب دیگر را رد کرد؛ اما کاپولا که خود از طرفداران ولز بود به وی گفت براندو تنها کسی است که او برای بازی در این نقش در نظر دارد.

16.صحنه شکستن دوربین خبرنگار در فیلم پدرخوانده بداهه بود

درصحنه‌ی عروسی ابتدای فیلم، جیمز کان به‌صورت کاملاً خودجوش خبرنگاری را هل می‌دهد و دوربینش را می‌شکند. این صحنه در فیلم‌نامه نبود. کان در ادامه‌ی بازی بداهه‌اش، پول دوربین را هم پرداخت می‌کند که این صحنه نیز در فیلم باقی ماند.

17.گربه مارلون براندو در فیلم پدرخوانده یک گربه ولگرد بود

گربه‌ای که در آغاز فیلم در دستان براندو است در حقیقت گربه‌ای ولگرد بود که او در هنگام فیلم‌برداری پیدا کرد. درواقع حضور این گربه در هیچ جای فیلم‌نامه قید نشده بود.

پدرخوانده 2

18.نقش جانی فونتین بر اساس شخصیت فرانک سیناترا نوشته شده بود

باوجوداینکه ماریو پوزو این موضوع را تکذیب کرده که شخصیت جانی فونتین را بر اساس شخصیت فرانک سیناترا نوشته، ولی همه بعد از دیدن فیلم متوجه شباهت‌های شخصیتی فونتین و سیناترا شدند. پس از نمایش فیلم روزی سیناترا پوزو را در رستورانی می‌بیند و از شدت عصبانیت ضمن تهدید او، رکیک‌ترین فحش‌ها را نثار وی می‌کند.

19.نسخه ابتدایی فیلم پدرخوانده 50 دقیقه کوتاه‌تر بود

نسخه‌ی ابتدایی «پدرخوانده» ۱۲۶ دقیقه بود. پارامونت پس از دیدن فیلم از کاپولا خواست تا صحنه‌های بیشتری را با محوریت خانواده‌ی کورلئونه به کار اضافه کند‌. نسخه‌ی نهایی فیلم ۵۰ دقیقه طولانی‌تر است.

20.بازیگر نقش همسر ویتو کورلئونه در فیلم پدرخوانده یک خواننده جز بود

مورگانا کینگ، خواننده‌ی بااستعداد جاز آمریکایی اولین نقش‌آفرینی‌اش را در این فیلم و در نقش کارملا کورلئونه، همسر ویتو کورلئونه انجام داد. او در ابتدای فیلم در طول مراسم ازدواج دخترش آهنگی را هم اجرا می‌کند. مورگانا که در فیلم مادر جیمز کان و آل پاچینو به‌حساب می‌آید در دنیای واقعی تنها ۱۰ سال از آن‌ها بزرگ‌تر است.

21.حضور اعضای واقعی مافیا در فیلم پدرخوانده

بااینکه گفته می‌شود تعدادی از اعضای واقعی مافیا در فیلم به‌عنوان بازیگر حضور داشته‌اند، خود کاپولا در مصاحبه‌ی سال ۲۰۰۹ با هاوارد استرن، حضور هرگونه مافیا را چه به‌عنوان بازیگر و چه به‌عنوان مشاور تکذیب کرد. بااین‌وجود گفته می‌شود لنی مونتانا یک گانگستر واقعی بود.

22.انتخاب جمله مشهور فیلم پدرخوانده به‌عنوان دومین دیالوگ برتر تاریخ سینما

جمله‌ی مشهور مارلون براندو در فیلم «پیشنهادی بهش می‌دم که نتونه رد کنه» به انتخاب موسسه‌ی فیلم آمریکا به‌عنوان دومین دیالوگ برتر تاریخ سینما انتخاب شد.

23.کمپانی پارامونت ابتدا با تاریک بودن فیلم پدرخوانده مشکل داشت.

پس از پایان فیلم‌برداری «پدرخوانده»، پارامونت معتقد بود که تصاویر فیلم بیش‌ازحد تاریک ازکاردرآمده است ولی گوردون ویلیس به‌عنوان فیلم‌بردار کار و کاپولا، آن‌ها را متقاعد کردند که وجود سایه‌های افراد در هنگام معاملات خانواده‌ی کورلئونه، بسیار مهم و تأثیرگذار است.

24.جانی روسو بازیگر فیلم پدرخوانده یک گانگستر واقعی بود

جانی روسو از طریق روابط نزدیک خود با سران مافیا و حمایت‌های آن‌ها به نقش کارلو ریزی، داماد خانواده‌ی کورلئونه دست یافت. پس از گرفتن تست از روسو، مارلون براندو اعلام کرد که به دلیل نداشتن تجربه‌ی بازیگری، با حضور وی در فیلم مخالف است. روسو نیز که از این مخالفت خشمگین بود درحرکتی متقابل او را با انواع و اقسام چیزها تهدید کرد. براندو که بی‌پروایی و خشونت روسو را دید از او خوشش آمد و به حضورش رضایت داد.

25.سیلوستر استالونه هم قرار بود در فیلم پدرخوانده بازی کند

سیلوستر استالونه برای نقش‌های کارلو ریزی و پائولی گتو تست داد ولی درنهایت پذیرفته نشد. او سال‌ها بعد برای ایفای یکی از نقش‌های مهم قسمت سوم پدرخوانده انتخاب شده بود ولی ترجیح داد به‌جای آن در فیلم راکی ۵ حضور یابد.

پدرخوانده 6

26.تالیا شایر بازیگر نقش کانی کورلئونه خواهر کاپولا کارگردان فیلم بود

کاپولا در ابتدا با بازی خواهرش تالیا شایر در نقش کانی کورلئونه مخالف بود. او جدا از اینکه تالیا را برای ایفای این نقش زیاد از حد زیبا می‌دانست، از این می‌ترسید که در چشم دیگران به خویشاوند پرستی متهم شود. با اصرار زیاد ماریو پوزو بود که شایر برای این نقش تست داد.

27.کاپولا کارگردانی فیلم پدرخوانده را پذیرفت چون بدهکار بود

یکی از دلایلی که کاپولا کارگردانی فیلم را پذیرفت، بدهی ۴۰۰ هزار دلاری او و جورج لوکاس به کمپانی برادران وارنر بود.

28.ابتدا قرار بود سرجیو لئونه فیلم پدرخوانده را بسازد

زمانی که بحث ساخت پدرخوانده مطرح شد، پارامونت کارگردانی فیلم را به سرجیو لئونه پیشنهاد داد اما لئونه آن را به خاطر جالب نبودن فیلم‌نامه رد کرد. کاری که بعدها باعث پشیمانی‌اش شد. او چند سال بعد فیلم گانگستری تحسین‌شده‌ی روزی روزگاری در آمریکا (Once Upon a Time in America) را ساخت.

پدرخوانده 1

29.مافیا سعی کرد جلوی ساخت فیلم پدرخوانده را بگیرد

جوزف کلمبو، رئیس مافیا و سازمان تبهکاری‌اش، نهایت تلاش خود را برای متوقف کردن ساخت «پدرخوانده» به کار بستند. آن‌ها رابرت ایوانز، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم را تهدید کردند که در صورت ساخت فیلم، خانواده‌اش را سر به نیست خواهند کرد. در آن زمان نامه‌های اعتراضی زیادی از اشخاص ایتالیایی – آمریکایی، خصوصاً سیاست‌مداران به پارامونت می‌رسید. آن‌ها معتقد بودند که «پدرخوانده» درواقع اثری ضد ایتالیایی است و تهدید می‌کردند که در روند ساخت فیلم مشکل ایجاد خواهند کرد و فیلم‌برداری را به هم خواهند زد. کلمبو در دیداری که با آلبرت رودی، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم داشت خواستار عدم استفاده از عبارت‌های مافیا و کوسا نوسترا (مافیای سیسیل) در فیلم شد. همچنین کلمبو در ادامه با رودی این‌چنین به توافق رسید که فیلم‌نامه را زیر نظر داشته باشد تا در صورت تمایل، بتواند بعضی از قسمت‌های آن را تغییر دهد و از افراد او نیز به‌عنوان مشاور یا بازیگر استفاده شود. پس‌ازاین توافق، روند نامه‌های اعتراض‌آمیز هم به‌طور کامل متوقف شد. چارلی بلادورن، مالک پارامونت بعد از شنیدن ماجرا از شدت خشم بلافاصله رودی را اخراج کرد و قید ساخت فیلم را زد اما در ادامه ایوانز، بلادورن را متقاعد کرد که این توافق برای فیلم مفید است و درنهایت رودی دوباره به‌عنوان مجری پروژه به کار بازگشت.

30.براندو از یک رئیس مافیا برای بازی‌اش در فیلم مشورت می‌گرفت

براندو برای بهتر بازی کردن نقش خود، بسیار به توصیه‌های آلی لتیری توجه می‌کرد. لتیری که در پدرخوانده نقش سولوو را بازی کرده، در دنیای واقعی برادرزن یکی از روسای مافیا با نام توماس ابولی بود و از سال ۱۹۵۴ با براندو رفاقت داشت.

 

منبع: tickld

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها