مروری بر زندگی و آثار اروین یالوم نویسنده و روانپزشک آمریکایی خالق رمان مشهور «وقتی نیچه گریست»

اروین یالوم (Irvin David Yalom) متولد 1931 در شهر واشینگتن آمریکا) , روانپزشک وجودگرا (اگزیستانسیالیست) و نویسنده آمریکایی است. در مطلبی که می‌خوانید به معرفی این نویسنده پرطرفدار در میان ایرانی‌ها پرداخته‌ایم.

اروین یالوم

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: اروین دیوید یالوم Irvin David Yalom)) متولد 1۹۳۱ در شهر واشینگتن آمریکا) , روانپزشک وجودگرا (اگزیستانسیالیست) و نویسنده آمریکایی است.

او تحصیلات خود را در سال ۱۹۵۶ در شهر بوستون در رشته پزشکی و در سال ۱۹۶۰ در شهر نیویورک در رشته روانپزشکی انجام داد و پس از گذراندن خدمت سربازی در ارتش، در سال ۱۹۶۳ به استادی دانشگاه استنفورد رسید. او در حین تدریس در دانشگاه استنفورد الگوی روانشناسی هستی‌گرا یا اگزیستانسیالی را پایه‌گذاری کرد. یالوم دارای آثار دانشگاهی متعددی است. در کنار تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی‌اش چند رمان موفق هم به رشته تحریر درآورده است. او در سال 2002 جایزه انجمن روان‌پزشکی آمریکا دریافت کرد، اما در میان عموم مردم خصوصاً ایرانیان بیشتر به عنوان نویسنده رمان‌های روانشناختی، به ویژه رمان مشهور «وقتی نیچه گریست» شهرت دارد.

الگوی روانشناسی هستی‌گرا چیست؟

درمان وجودی یا هستی‌گرا درمانی یا روان‌درمانی اگزیستانسیال (به انگلیسی:  Existential psychotherapy) نوعی روش فلسفی بر درمان است که اساس عملش بر این باور است که کشمکش درونی درون هر فرد ناشی از مواجه اشخاص با مفروضات مسلمی از هستی است. این مفروضات، همان‌گونه که توسط اروین یالوم اشاره شده، عبارت‌اند از: غیرقابل اجتناب بودن مرگ، آزادی و مسئولیت همراه با آن، انزوای وجودی (که اشاره به پدیدارشناسی دارد)، و در نهایت بی‌معنایی (در مفهوم اگزیستانسیالیسمی). این چهار فرض، که همچنین به عنوان دلواپسی‌های غائی نیز به آن‌ها اشاره شده، بدنه «درمان وجودی» را تشکیل داده و چارچوبی را در فهم مشکل مراجع برای درمانگر و در راستای بسط یک رویه درمانی ایجاد می‌کنند.

در مکتب بریتانیایی درمان وجودی، این چهار مسلمات به عنوان تنش‌ها و تناقضات قابل پیش‌بینی از چهار بعد وجود انسان، در عرصه‌های فیزیکی، اجتماعی، شخصی و معنوی در نظر گرفته شده‌است.

درمان وجودی که با نام‌های روان‌شناسی (روان‌درمانی) اگزیستانسیال یا هستی‌گرایانه نیز شناخته می‌شود، رویکردی پویا یا پویه‌نگر است و بر دلواپسی‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان ریشه دارند. روان‌پویه‌شناسی هر فرد شامل نیروها، انگیزه‌ها و ترس‌های ناخودآگاه و خودآگاهی است که در درونش به کنش مشغول‌اند. روان‌درمانی‌های پویه‌نگر، درمان‌هایی بر اساس مدلی پویای از کارکرد روانی هستند. اکتشاف عمیق از چشم‌انداز درمانگر اگزیستانسیال، پالودن و کنار زدن دلواپسی‌های روزمره و تفکر عمیق فرد درباره موقعیت است.

آثار داستانی اروین یالوم

  • (۱۹۷۴) هر روز نزدیک تر از پیش

  • (۱۹۸۹) جلاد عشق و دیگر داستان‌های روان‌درمانی

  • (۱۹۹۲) وقتی نیچه گریست (ابتدا با نام « و نیچه گریه کرد» توسط مهشید میرمعزی در سال ۱۳۸۱ ترجمه و توسط نشر نی انتشار یافت و پس از آن در سال ۱۳۸۵ با ترجمه دکتر سپیده حبیب از سوی انتشارات کاروان منتشر شد)

  • (۱۹۹۶) دروغگویی روی مبل

  • (۱۹۹۹) مامان و معنی زندگی

  • (۲۰۰۵) درمان شوپنهاور (ترجمه: مرجان معتمد حسینی، نشر نوای مکتوب ۱۳۹۶) (ترجمه: دکتر سپیده حبیب، نشر قطره)

  • (۲۰۰۵) پلیس را خبر می‌کنم (ترجمه، مصاحبه و تألیف برخی از بخش‌ها با نظارت نویسنده: مرجان معتمد حسینی، نشر نوای مکتوب ۱۳۹۶)[۴]

  • (۲۰۱۲) مسئله اسپینوزا

  • (۲۰۱۵) خلق شدگان در یک روز و داستان‌های روان‌درمانی دیگر که در زمستان ۱۳۹۴ توسط نرگس خوزان ترجمه و به وسیله انتشارات قطره به چاپ رسید و همچنین با عنوان مخلوقات فانی و چند داستان روان درمانی دیگر توسط خانمها نیلوفر رحمانیان و مرجان معتمد حسینی ترجمه و توسط نشر آوای مکتوب به چاپ رسید.

آثار غیرداستانی اروین یالوم

  • (۱۹۷۰) تئوری و عمل در رواندرمانی گروهی، ویرایش دوم ۱۹۷۵، ویرایش پنجم ۲۰۰۵

  • (۱۹۸۰) روان‌درمانی اگزیستانسیال (ترجمه دکتر سپیده حبیب، نشر نی)

  • (۱۹۸۳) Inpatient Group Psychotherapy

  • (۱۹۹۶) The Yalom Reader

  • (۲۰۰۱) هنر درمان (نامه‌ای سرگشاده به نسل جدید روان‌درمانگران و بیمارانشان) (در سال ۱۳۸۶ با ترجمه دکتر سپیده حبیب از سوی انتشارات کاروان منتشر شد)

  • (۲۰۰۸) خیره به خورشید نگریست (غلبه بر وحشت از مرگ در سال ۱۳۹۱ توسط اورانوس قطبی نژاد آسمانی به فارسی ترجمه گردید)

  • (۱۹۹۷) یالوم خوانان [گلچینی از مشهورترین آثار اروین یالوم] (در سال ۱۳۹۶ با ترجمه حسین کاظمی‌یزدی توسط انتشارات پندار تابان منتشر شده‌است)

  • (۲۰۱۷) من چگونه اروین یالوم شدم

چند نکته جالب در مورد زندگی اروین یالوم

بیاید یک سری حقایق جالب را در مورد او مرور کنیم!

  1. اروین دیوید یالوم در ۱۳ ژوئن ۱۹۳۱ در واشنگتن دی سی متولد شد.​​​​​​​​

  2. حدود ۱۵ سال قبل از تولد او در ایالات‌متحده، والدین یهودی یالوم از روسیه به آمریکا مهاجرت کردند (‌گرچه کشور اصلی آن‌ها لهستان بود)‌ و در نهایت یک مغازه خواربار فروشی در واشنگتن دی سی باز کردند
  3. .یالوم بیشتر دوران کودکی خود را صرف خواندن کتاب در خانه پدری‌اش در بالای مغازه خواربار فروشی و در یک کتابخانه محلی کرد.
  4. بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، او به دانشگاه جورج‌واشنگتن و سپس به دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون رفت.
  5. ​او پس از فارغ‌التحصیلی با لیسانس از دانشگاه جورج‌واشنگتن در سال ۱۹۵۲ و دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در سال ۱۹۵۶، دوره کارورزی خود را در بیمارستان مونت سینایی در نیویورک و و در کلینیک پریپس از بیمارستان جان‌هاپکینز در بالتیمور به گذراند و در نهایت دوره آموزشی خود را در سال ۱۹۶۰ به پایان رساند. ​
  6. پس از دو سال خدمت سربازی در بیمارستان عمومی تریپلر در هونولولو، یالوم کار آکادمیک خود را در دانشگاه استنفورد آغاز کرد. ​
  7. او در سال ۱۹۶۳ به عنوان مدرس دانشگاه انتخاب شد و در طول سال‌های بعد ارتقا یافت و در سال ۱۹۶۸ به عنوان استاد پذیرفته شد.
  8. کمی پس از این دوره، او با تدریس در مورد روان‌درمانی گروهی و توسعه مدل روان‌درمانی وجودی خود، برخی از ماندگارترین مشارکت‌های خود را انجام داد.​
  9. نوشته‎های او در مورد روان‌شناسی وجودی بر آنچه که او به عنوان چهار دسته از شرایط انسانی می‌داند تمرکز می‌کند: انزوا، بی‌معنایی، مرگ و میر و آزادی و در مورد راه‌هایی بحث می‌کند که در آن فرد انسان می‌تواند به این نگرانی‌ها چه به صورت عملکردی و چه به صورت ناکارآمد پاسخ دهد. ​
  10. یالوم علاوه بر نوشته‌های علمی و غیر داستانی خود، تعدادی رمان تولید کرده و تکنیک‌های نوشتن را نیز تجربه کرده‌است. ​
  11. در هر روز یالوم از یک بیمار دعوت می‌کند تا در مورد تجربه درمان با او هم‌کاری کند. ​
  12. آثار یالوم به عنوان کتاب‌های درسی دانشگاهی و منابع استاندارد برای دانشجویان روانشناسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ​
  13. دیدگاه جدید و منحصر به فرد او از رابطه بیمار / مشتری به برنامه‌های آموزشی روانشناسی در مدارسی مانند کالج عدالت کیفری در نیویورک اضافه شده‌است.
  14. یالوم هنوز در حال ادامه دادن یک پروژه شخصی تحقیقاتی پاره‌وقت است و تعدادی فیلم مستند در زمینه تکنیک‌های درمانی تالیف کرده‌است.
  15. همچنین زندگی یالوم در فیلم مستند پرواز از مرگ در سال ۲۰۰۳ به تصویر کشیده شده‌است، فیلمی که به بررسی رابطه خشونت انسانی با ترس از مرگ در ارتباط با تاثیرات ناخودآگاه می‌پردازد. ​
  16. موسسه روان درمانی ایروین یالوم، که او با پروفسور روتلن جسلسون در آن همکاری می‌کند، برای پیشبرد رویکرد یالوم در روان‌درمانی در حال فعالیت است.
  17. او با نویسنده و تاریخ‌شناس ماریلین یالوم ازدواج‌کرده است. ​
اروین یالوم و همسرش
اروین یالوم و همسرش

منبع: uselessdaily

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها