شرع نمی‌گوید در راه عزاداری امام حسین بمیرید

ماجرا از جایی شروع شد که روحانی گفت: روز عرفه باید با شکوه و رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد و اماکن مذهبی برگزار شود. در عید قربان هم مردم با توزیع گوشت قربانی به یاری نیازمندان بیایند. عزاداری محرم چه در مناطق قرمز و چه سفید برگزار شود.

حجم ویدیو: 1.66M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50

رئیس جمهور ادامه داد:

همه جا باید عزاداری امام حسین (ع)برگزار شود، چه در شهر و چه در روستا، چه در جایی که قرمز است یا سفید است.

کسی نمی‌تواند بین علم و دین فاصله ایجاد کند. ما هم علم را رعایت می‌کنیم هم به دین عمل می‌کنیم و از همه متولیان فرهنگی و اماکن مذهبی می‌خواهیم که در چارچوب دین و رعایت پروتکل‌ها کار را پیش ببریم. ما می‌خواهیم هم عزاداری کنیم هم عزادار امام حسین را مبتلا نکنیم. این چیزی است که هم مردم و هم دین و هم امام حسین (ع) از ما می‌خواهد.

حال واکنش برخی به این سخن رئیس جمهور را بخوانیم:

مسیح مهاجری خطاب به رئیس جمهور: تعارف با این و آن را کنار بگذارید

در برگزاری مراسم محرم هیچ یک از اصول مبارزه با کرونا را نمی توان رعایت کرد. روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به قلم مسیح مهاجری نوشت:

همین دیروز که آقای رئیس‌ جمهور مجوز برگزاری عزاداری محرم را صادر کردند، وزارت بهداشت 12 استان را در وضعیت قرمز و 13 استان را در وضعیت هشدار اعلام کرد.

در چنین وضعیتی معلوم نیست چرا آقای رئیس ‌جمهور توصیه اکید می‌کند عزاداری ‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. 

اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوئیم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچ یک از پروتکل ها در عزاداری‌ ها وجود ندارد. 

آقای رئیس‌جمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستید. لطفاً تعارف با این و آن را کنار بگذارید و با ایجاد محدودیت‌های لازم به‌ویژه در زمینه تجمعات، کاری کنید که پائیز آینده مثل تمام پائیزها رنگارنگ و پر از خاطره‌های شیرین برای مردم ایران باشد.

فاضل میبدی ادامه داد: شرع هیچ جا نمی‌گوید که باید در راه عزاداری امام حسین بمیریم. امسال اصلا صلاح نیست عزاداری‌ها در تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار شود.

یکی از اهداف امام حسین رفاه، کرامت و سلامتی انسان بوده و این حرف بسیار غلطی است که بگویند ما در راه امام حسین باید بمیریم و اگر هم مُردیم اشکالی ندارد.

هیچ عقلی چنین حرفی نمی‌زند، شرع هم نمی‌گوید که در راه عزاداری امام حسین بمیریم و بگوییم این مرگ، مرگ مطلوبی است. 

حتی اگر حج خانه خدا هم باعث شود که جان افراد در خطر بیافتد، باید تعطیل شود نه اینکه به حج برویم و در راه حج بمیریم و بگوییم اشکال ندارد.

امسال اصلا صلاح نیست عزاداری‌ها در تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار شود چراکه احتمال خطر کرونا بسیار زیاد است و هر اتفاقی بیفتد به نام دین تمام می‌شود و باعث وهن به دین اسلام است.

برگزاری مراسم محرم فاجعه آمیز است

مینو محرز متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا نیز برگزاری تجمعات محرم را فاجعه‌آمیز خوانده و می‌گوید: 

در شرایطی که بیشتر شهر‌های بزرگ کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند و سفر به برخی استان‌ها اکیدا پرخطر اعلام شده، رییس جمهور از برگزاری مراسم عزاداری محرم خبر داده است, آیینی که ویژگی صوری آن تجمع انسانی در عزای امام حسین است.

اگرچه روحانی خواستار اجرای پروتکل ‌های بهداشتی در مراسم عزاداری شده، اما به زعم کارشناسان علمی ستاد ملی کرونا چنین چیزی ممکن نیست.

هنوز در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استان‌ها در وضعیت قرمز است. کمتر از یک ماه دیگر تا محرم مانده و معلوم نیست چه می‌شود.

مخالفت احمد توکلی با تصمیم روحانی برای برگزاری مراسم‌ در محرم در دوران شیوع ویروس کرونا

 توکلی، نماینده پیشین مجلس نوشته است:

 آقای روحانی! عزاداری امام حسین (ع) خلوص می‌خواهد نه شکوهی که جان هزاران عزادار را به خطر می‌اندازد و در حافظه مردم از عاشورا خاطره ناخوشی می‌سازد؛ 

توکلی توییتر

در این شرایط باید جلسات کوچک خانگی را بیشتر ترویج کرد و بسته‌های غذایی را به محتاجان رساند.

خطر کرونا را جدی بگیریم/ هر ۳۵ ثانیه یک ایرانی به کرونا مبتلا می‌شود

درخواست فرمانده مدیریت کرونا: ۵۰ درصد کارکنان استان تهران دور کار شوند

فرمانده مدیریت کرونا در نامه به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار دورکاری ۵۰ درصد کارکنان و کارمندان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به منظور کاهش تردد در سطح شهر برای جلوگیری از شیوع کرونا شد.

چه اصراری است که در این ایام کرونا، موج دینی برای برپایی مراسم محرم  و صفر باشد؟  

محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت:

روزه که واجب الهی است، اگر با  احتمال ضرر روبرو باشد، حرام می شود.

مهم‌تر از آن: جامعه مذهبی و علمای بزرگ و رهبری انقلاب در موج اول کورنا امتحان خوبی دادند. واقعا با  تعطیلی مساجد و حرم ها مراقبت از جان مردم را توصیه کردند.

این سرمایه را از علمای شیعه نگیرید. امام حسین راضی نیست که به خاطر مراسم او یک مومن در معرض مریضی قرار گیرد.

عشق امام حسین آن قدر عمیق است که با برگزار نشدن مراسم در یکسال،‌ ضعیف نمی‌شود.

با برافروختن احساسات مذهبی و شور حسینی، جان مردم را به خطر نیندازید.

امام حسین سر پل صراط جلوی تک‌تک کسانی که جان محبانش را به خطر انداخته‌اند خواهد گرفت.

آقای روحانی، شما رئیس ستاد کرونا هستید. نه منبری سال های دور. مراقب سخنانتان برای ایام محرم باشید.

آقای میرباقری! غرب‌گرایان کجای تصمیم‌سازی‌ها درباره محرم هستند؟!

روزنامه ایران نوشت:

آیت‌الله سید مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری اخیراً گفته است: «ما در ماه مبارک رمضان کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که مسأله قرنطینه را مقدم بر اجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم. چه بسا جریان غرب‌گرا ناراحت نمی‌شود که مراسم مذهبی به‌طور کلی تعطیل شوند و از اینکه مراسم مذهبی و عزاداری تعطیل شود، خوشحال می‌شوند. غرب‌گرایان تلاش می‌کنند تا مراسم عزاداری تعطیل شود.»

به نظر می‌رسد نیازی به توضیح نباشد که تصمیم‌سازی‌ها در این باره به عهده ستاد ملی مقابله با کروناست که رهبر معظم انقلاب هم در همان روزهای اولیه شروع به کار آن، همه را به رعایت تصمیم‌های این ستاد توصیه کردند. ستادی که نمایندگانی از نهادهای مختلف در آن حضور دارند و در موارد ویژه هم تصمیم‌سازی‌ها با مشورت نهادهای مربوط به همان مورد اتخاذ می‌شود.

جناب میرباقری نگفته‌اند که غرب‌گرایان فارغ از اینکه از تعطیلی مراسم سوگواری امام حسین(ع) خوشحال می‌شوند یا نمی‌شوند، در کجای روندهای تصمیم‌سازی حضور دارند؟ و چرا تلاش دارند بی‌جهت احساسات مذهبی مردم را علیه ستاد ملی مقابله با کرونا پرابهام  سازند؟

قربانی کردن دام در تهران ممنوع شد

«سیدعلی بابایی»، مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت:

امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های درون شهری و مخاطرات موجود در محل‌های عرضه دام و همچنین دستورالعمل ابلاغی ستاد کرونا استان تهران، مراسم قربانی به شکل سنوات گذشته برگزار نمی‌شود.

هماهنگی‌های لازم با انجمن صنفی کشتارگاه‌های دام استان انجام شده و تمامی کشتارگاه‌های دام استان این آمادگی را دارند تا لاشه استحصالی را با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا تحویل شهروندان دهند.

قم را سه ماه قرنطینه کامل کنید اجازه بدید هر کاری خواستند بکنند

من اهل هیات و روضه‌ام اما اگر اینها خیلی دوست دارند پیشنهاد میکنم قم را سه ماه قرنطینه کامل کنید اجازه بدید هر کاری خواستند بکنند و ایمانش بر کرونا غلبه کند.

قرنطینه قم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها