20 درصد کشته شدگان آبان ماه با سلاح های سازمانی کشته نشدند!

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با «برنامه نگاه یک» در خصوص تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گفته است: «حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود.»

حجم ویدیو: 17.58M | مدت زمان ویدیو: 00:11:17

این نخستین بار است که وزیر کشور ایران به طور تلویحی گفته است بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان کشته شدند و ۸۰ درصد آنها با سلاح های سازمانی جان خود را از دست دادند.

این با آماری که توسط نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر اعلام شده تفاوت دارد.

عفو بین الملل هفته گذشته گفت دست کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ در ۳۷ شهر و هشت استان ایران کشته شدند. با این حال، عفو بین الملل می‌گوید، تعداد واقعی کشته شدگان #آبان۹۸ احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد بوده ...

عفو بین‌الملل  گفته بود: «در تمامی موارد به غیر از چهار مورد، معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی ایران از جمله نفرات سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی که با گلوله‌های جنگی به سر یا بالا تنه معترضان شلیک می‌کردند به قتل رسیده‌اند و این نشان می‌دهد که آنها به قصد کشتن شلیک می‌کردند.»

وزیر کشور در تلویزیون: می‌گویند رحمانی فضلی اینترنت را در اعتراض‌ها قطع کرد. وقتی از طریق اینترنت آموزش نظامی می‌دهند، باید اینترنت قطع شود. آنها می‌خواستند در ایران جنگ داخلی راه بیندازند. 

از چند ماه قبل آبان، آموزش نظامی را آغاز کرده بودند و حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها بیشتر شده بود ولی ما این اقدامات را رصد کرده بودیم. 

گران شدن بنزین بهانه برای ایجاد آشوب در ایران شد. اگر بنزین دلیل ناآرامی‌ها بود، سطح نا آرامی‌ها خیلی گسترده‌تر می‌شد.

واکنش عباس عبدی به اعلام رسمی آمار کشته‌شدگان آبان ماه: چرا این همه دیر؟

عباس عبدی در کانال تلگرامی خود در رابطه با اعلام رسمی آمار کشته‌شدگان آبان ماه نوشت: چرا این همه دیر؟

«وزیر کشور: همین روزها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود. حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند.

چرا همین روزها؟ اگر ۴۰ تا ۴۵ نفر انان حدود ۲۰ درصد شوند، یعنی ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر تعدادی است که می‌خواهید اعلام کنید. حالا اگر رقم را گِرد هم کنیم می‌شود ۲۵۰ نفر.

فقط این نکته باقی می‌ماند که چرا همان ابان‌ماه اعلام نشد، که این همه تبعات نداشته باشد؟ حالا که اعلام‌ می‌شود و البته کار خوبی هم هست، حداقل جبران مافات شود و با اسم و رسم و تاریخ و محل واقعه و علت مرگ نیز اعلام شوند تا دیگر هیچ شائبه‌ای باقی نماند. اینطوری کسی نمی‌تواند ادعای دیگری داشته باشد.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها