اگر قصد جراحی ترمیمی بینی را دارید بخوانید

بعضی از افراد بعد از عمل بینی از آن ناراضی هستند و به عمل ترمیمی یا ثانویه روی می آورند.

به گزارش نمناک؛ جراحی بینی یکی از شایع ترین جراحی های زیبایی است. برخی از افراد پس از جراحی بینی به دلایل مختلف از نتایج عمل راضی نیستند و نیاز به ترمیم و بازسازی بینی دارند.

این عمل که از آن به عنوان جراحی بینی ترمیمی یا جراحی بینی ثانویه یاد می شود، از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به عمل اولیه برخوردار است و کار جراحی دشوارتر است چرا که بافت بینی در عمل ابتدایی دستخوش تغییراتی شده که کار را برای جراح ترمیم بینی سخت تر می کند. در ادامه این بخش از نمناک نکاتی را آورده ایم که باید قبل از اقدام به جراحی دوباره بدانید و سپس اقدام به جراحی نمایید.

نکات مهم و اصلی قبل از جراحی

اگر می خواهید برای جراحی بینی ثانویه اقدام کنید به نکات زیر توجه کنید:

برای ترمیم بینی جراحی شده عجله نکنید و به بینی جراحی شده تان فرصت ترمیم و التیام بدهید.

در انتظارات خود واقع گرا باشید.

برای پیدا کردن جراح ترمیم بینی جراحی شده تان، به اندازه کافی وقت بگذارید زیرا عمل ترمیم بینی جراحی شده عمل پیچیده ای است و نیاز به دست هایی باتجربه و متبحر دارد.

بدانید که با هر بار جراحی مجدد پیچیدگی های عمل جراحی رینوپلاستی بیشتر می شود.

اگر چهارچوب بینی شما آنقدر سالم نیست که بتواند یک جراحی دیگر را تحمل کند، بیشتر صبر کنید و یا حتی از انجام جراحی صرف نظر کنید.

بافت زخمی در داخل بینی نباید وجود داشته باشد یا مقدار آن در کمترین حد ممکن باشد.

در صورتی مجدد عمل کنید که یک سال از جراحی بینی قبلی تان گذشته باشد.

خطرات عمل ترمیمی بینی

در مورد سوال رایج اکثر شما کاربران در این مورد باید بگوییم، خطرات عمل ترمیمی بینی شامل خطراتی است که در عمل اول بینی وجود دارد که پزشک پیش از جراحی در موردش با شما صحبت می کند و هیچ خطر متفاوتی در جراحی ثانویه وجود ندارد. در کل شما در هر دوبار جراحی بینی در معرض برخی خطرات مثل عوارض بیهوشی، عفونت، مشکل در جای زخم و ... خواهید بود.

برای رینوپلاستی ترمیمی چقدر باید صبر کرد؟

باید بدانید در عمل جراحی بینی جراح پوست بینی را از روی اسکلت غضروفی – استخوانی آن جدا می کند تا بتواند تغییرات مورد نظر را روی ساختار بینی اعمال نماید.

برای اینکه پوست به طور کامل به اسکلت زیر خود متصل شده و فرآیند ترمیم کامل شود، بعد از انجام جراحی بینی، مدت یکسال زمان نیاز است. قبل از یکسال بینی ورم دارد و شکل نهایی بینی مشخص نیست اما فرمی از بینی که بعد از یک سال ایجاد می شود تقریبا همان فرم و شکل نهایی بینی است پس شما باید یکسال صبر کنید و سپس رینوپلاستی ترمیمی را انجام دهید.

رینوپلاستی ثانویه چگونه انجام می شود؟

رینوپلاستی ثانویه نیز با روش بسته و باز قابل انجام است و معمولا مابین 1/5 تا 2 ساعت طول می کشد. انتخاب روش عمل که باز یا بسته باشد به جراح بستگی دارد اما اصلاحات محدود و کوچک را می توان با تکنیک های بسته که تنها بخیه های داخلی در بینی به منظور دسترسی به ساختار بینی وجود دارند، انجام داد. در جراحی باز برش هایی در پل بینی به منظور بالا کشیدن پوست بینی و بهبود ظاهر صاف و مستقیم ساختار بینی ایجاد می شود.

مراحل و روند جراحی بینی ترمیمی

این جراحی در اغلب موارد با بیهوشی کامل انجام می شود.

برش در عمل ترمیم بینی به دو صورت باز و بسته انجام می گیرد.

غضروف در اغلب عمل های ترمیم بینی به کار می روند. غضروف از بدن خود فرد ( گوش یا قفسه سینه ) گرفته می شود و در برخی موارد می توان غضروف مصنوعی به کار برد.

مشکلات ساختاری بینی رفع و غضروف در جای مناسب قرار داده می شود تا شکل خوبی به بینی داده شود.

سپس پزشک اقدام به بخیه زدن می کند که بخیه زدن در جراحی بینی مرحله بسیار حساسی است و در صورتی که پزشک تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، شاهد ایجاد بافت اسکار روی بینی هستیم.

بعد از بخیه زدن روی بینی اسپلینت گذاشته و تامپون در مجراهای بینی گذاشته می شود.

بیمار بعد از جراحی به اتاق ریکاوری انتقال داده می شود و تمامی علائم حیاتی وی تحت نظر قرار می گیرد تا به هوش بیاید.

اقدامات قبل از جراحی بینی ترمیمی

قبل از این جراحی لازم است آزمایشاتی انجام گیرند تا مشخص شود که بیمار مشکل خاصی از جمله کم خونی، مشکلات انعقاد خون، دیابت و … ندارد.

دو هفته تا یک ماه قبل از جراحی بینی از مصرف برخی قرص ها مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ویتامین ای و برخی داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید و در صورت نیاز از داروهای جایگزین استفاده نمایید.

چهار هفته قبل از جراحی باید مصرف سیگار و دخانیات قطع شود.

مراقبت های بعد از عمل ترمیم بینی

بعد از عمل ترمیم نیاز است که یک همراه با فرد باشد زیرا فرد بعد از جراحی هوشیاری بالایی ندارد.

بعد از عمل ترمیم بینی باید از مصرف برخی داروهایی که موجب رقیق کردن خون می شوند، پرهیز شود.

بعد از جراحی بینی سر باید کمی بالاتر از حالت عادی باشد و از دو بالشت در زیر سر استفاده شود.

بعد از جراحی بینی فرد باید تا جای ممکن استراحت کند و به هیچ عنوان فشار بیش از حد به سر وارد نکند.

چسب زدن بعد از جراحی ترمیم بینی باید به طور صحیحی انجام شود.

بعد از عمل در صورت بنابر صلاحدید پزشک می توان از ماساژ استفاده نمود تا به بینی شکل مناسبی داده شود و ترمیم سریع تر صورت گیرد.

برای راحتی بیمار توصیه می شود که شب ها از یک دستگاه بخور استفاده شود تا گلو در چند روز اول بعد از عمل دچار خشکی نشود.

به بیماران توصیه می شود که از انجام فعالیت های شدید بپرهیزند اما می توانند راه بروند.

استفاده از عینک یا هرگونه جسمی که به بینی فشار وارد کند برای 4 هفته بعد از جراحی منع می شود. برای اینکه نیاز بیماران به عینک رفع شود فرد می تواند از عینک های مخصوص یا لنز کمک بگیرد.

دوران نقاهت در رینوپلاستی ثانویه

یک هفته اول بعد از جراحی روی بینی گچ گرفته می شود تا آسیبی به بینی وارد نگردد. در این مدت پزشکان توصیه می کنند، بیماران بازگشت به فعالیت اجتماعی را به تاخیر اندازند و استراحت کامل داشته باشند.

در طول هفته دوم بعد از جراحی فرد می تواند به آرامی به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردد. به طور کلی توصیه می شود که دو هفته بعد از عمل ترمیم بینی فرد استراحت داشته باشد تا دوران نقاهت به خوبی طی شود.

عوارض جراحی بینی

عوارضی که ممکن است در اثر جراحی بینی رخ دهد عبارتند از:

خونریزی بعد از عمل بینی

عفونت

هماتوم یا جمع شدن خون در زیر پوست

واکنش به داروهای بیهوشی و بی حسی

تورم و کبودی

خون دماغ شدن

باقی ماندن جای زخم و بخیه

پاره شدن رگ خونی کوچک روی پوست

نامتقارن شدن سوراخ های بینی

درد پس از جراحی

تفاوتهای عمل جراحی ترمیمی بینی با جراحی اولیه بینی

افرادی که قرار است برای بار دوم، سوم و… عمل بینی شوند، دوره ای طولانی از استرس، اشکال در تنفس در صورت وجود، نگرانی از نظرات و انتقادات اطرافیان، کاهش اعتماد به نفس، بحث و جدل با جراح اول و... را ممکن است تجربه کنند.

عمل جراحی و دستکاری بافت بینی در عمل ثانویه بسیار سخت تر و پیچیده تر از عمل اولیه است زیرا جراح باید از تشدید تشکیل بافت اسکاردر بینی جلوگیری نماید و مراقب باز ماندن یا بازسازی راه هویی بینی باشد.

زمان عمل دوم معمولا بیشتر و طولانی تر است.

زمان بهبودی پس از عمل طولانی تر خواهد بود.

در عمل دوم عواملی مانند غیر قابل پیش بینی تربودن میزان تشکیل بافت اسکاردر روند ترمیم بینی ، جذب غیرهمگون گرافت های بکار رفته، جابه جاشدن گرافت های غضروفی بکار رفته و ورم طولانی مدت می توانند بر نتیجه ی نهایی اثرات منفی بگذارند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها