معرفی 10 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ سینما که لازم است تماشا کنید

یکی از ژانرهای محبوب سینما ژانر فیلم ابرقهرمانی است که با تکیه بر تلاش یک ابرقهرمان یا چند ابرقهرمان‌ها ساخته می‌شود و معمولا از کتاب‌های کامیک الهام گرفته شده‌ است. نگاهی داریم به 10 فیلم برتر این ژانر.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

فیلم ابرقهرمانی مرد آهنی

۱۰- فیلم ابرقهرمانی مرد آهنی

فیلم «مرد آهنی ۳» در فهرست ده‌گانه‌ ما در رتبه دهم قرار گرفته است. این فیلم محصول سال ۲۰۱۳ آمریکا به کارگردانی «شین بلک» و با فیلم‌نامه‌ای از «درو پیرس» در جدول پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما با فروش یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار به‌خوبی هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری تولید خود را به استودیو مارول بازگرداند و پس از فیلم‌های «آواتار»،‌ «تایتانیک»، «انتقام‌جویان» و «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» جایگاه پنجم پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینمای جهان را به خود اختصاص داد. این در حالی است که این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۳ میلادی نیز به‌حساب می‌آید.

«مرد آهنی» عنوان یکی از شخصیت‌های کتاب‌های مصور کمپانی‌ «مارول» است که از سال ۱۹۹۰ کمپانی‌های متعددی در پی ساخت فیلم از روی این داستان بودند که سرانجام «مارول استودیو» در سال ۲۰۰۶ حق ساخت این فیلم را به دست آورد و در سال ۲۰۰۸ فیلمی با همین عنوان را روانه سینماهای جهان کرد.

مرد آهنی قصه یک نابغه‌ اسلحه‌سازی به نام «تونی استارک» است که زرهی آهنی برای خود ساخته و با آن تبدیل به یک قهرمان می‌شود. اولین فیلم «مرد آهنی» را «جان فارو» در سال ۲۰۰۸ جلوی دوربین برد. این فیلم توانست در دو بخش مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شود. قسمت دوم این فیلم نیز در سال ۲۰۱۰ اکران شد و کارگردانی آن را نیز بر عهده «جان فارو» بود.

فیلم ابرقهرمانی اسپایدرمن

۹- فیلم ابرقهرمانی اسپایدرمن

شخصیت موفق دیگری که از کمیک بوک‌های کمپانی مارول پا به پرده سینما گذاشت، «مرد عنکبوتی» بود. اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های «مرد عنکبوتی» که در فهرست برترین‌های فیلم‌ ابرقهرمانی جهان رتبه نهم را به خود اختصاص داده، در سال ۲۰۰۲ به کارگردانی «سام رایمی» و با بازی «توبی مگوایر» تولید شد.

در این فیلم «مگوایر» نقش «پیتر پارکر»، یک دانش‌آموز دبیرستانی را ایفا می‌کند که پس از گزیده شدن توسط یک عنکبوت رادیواکتیو شده، بدنش دچار جهش ژنتیکی شده و بنابراین توانایی پیمودن دیوارها و سقف‌ها را پیدا می‌کند و در او یک حس عنکبوتی به وجود می‌آید که او را از نزدیک شدن خطر آگاه می‌کند.

این فیلم ابرقهرمانی موفقیت درخشانی در گیشه داشت و مجموعاً بیش از ۸۲۱ میلیون دلار فروخت و سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۲ نام گرفت و همچنین نامزد دریافت دو جایزه بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین تدوین صدا از هفتادوپنجمین دوره جوایز اسکار شد. «مرد عنکبوتی ۲»، «مرد عنکبوتی ۳» و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» سه فیلم دیگری بودند که در ادامه این فیلم ساخته شدند.

فیلم ابر قهرمانی بلید

۸- فیلم ابرقهرمانی بلید

«تیغه» نام فیلم ابرقهرمانی دیگری است که در قالب شخصیت ابرقهرمان یک فیلم هیجانی از دل کامیک بوک‌های مارول بر پرده سینما آمد. فیلمی که آمیزه‌ای از فیلم‌های خون‌آشامی و ابرقهرمانی محصول ۱۹۹۸ هالیوود بود.

در این فیلم «وسلی اسنایپس» در نقش ابرقهرمانی در شمایل یک انسان - خون‌آشام بازی کرده که از انسان‌ها در برابر خون‌آشام‌ها محافظت می‌کند.

این فیلم به کارگردانی «استفن وربنگتون» در مکان هشتم برترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما قرار دارد، با بودجه‌ای ۴۵ میلیون دلاری در نهایت موفق بفروش جهانی ۱۳۱ میلیون دلار شد. فیلم‌های «تیغه ۲» و «تیغه: سه‌گانگی» دو فیلم بعدی بودند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ در ادامه قسمت اول تولید شدند.

فیلم ابرقهرمانی اردنگی (Kick-Ass)‏

۷- فیلم ابرقهرمانی اردنگی (Kick-Ass)‌

رتبه هفتم برترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما متعلق به فیلم «Kick-Ass‌» است. این فیلم به کارگردانی «متیو وان» و تهیه‌کنندگی برد پیت محصول سال ۲۰۱۰ آمریکا است که اقتباسی از کامیک بوک منتشرشده در سال ۱۹۹۹ توسط «مارک میلار» و «جان رومیتا» است.

داستان فیلم درباره «دیو لیزسکی»، نوجوان دبیرستانی است که هیچ قدرتی ندارد، اما دوست دارد تبدیل به یک ابرقهرمان شود. این فیلم به‌صورت رسمی در ۲۶ مارس ۲۰۱۰ در بریتانیا و ۱۶ آوریل ۲۰۱۰ در آمریکا به پرده سینماها راه یافت و در نهایت به فروشی بالغ بر ۹۶ میلیون دلار در سینماهای آمریکا و جهان دست‌یافت و در سال ۲۰۱۰ پس از فیلم «آواتار» بیشترین مورد دانلود غیرقانونی را به خود اختصاص داد؛ به شکلی که بر اساس آمار ارائه‌شده این فیلم ابرقهرمانی ۱۱.۴ میلیون بار به‌صورت غیرقانونی از اینترنت دانلود شده است.

قسمت دوم این فیلم در ۱۶ اوت ۲۰۱۳ به کارگردانی «چف وادلو» و با فیلم‌نامه‌ای از «متئو وان» کارگردان قسمت اول به پرده سینماهای جهان آمد، اما نتوانست موفقیت قسمت اول را کسب کند.

فیلم قهرمانی اونجرز (انتقام جویان)

۶- فیلم قهرمانی اونجرز (انتقام جویان)

فیلم «انتقام‌جویان» تولید استودیو سینمایی مارول (کمپانی دیسنی) که بعد از «آواتار» و «تایتانیک» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، ششمین فیلم در میان برترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما است.

این فیلم تولید سال ۲۰۱۲ به کارگردانی «جاس ودن» و با بازی «رابرت داونی جونیور»، «مارک رافالو»، «کریس همسورث»، «اسکارلت یوهانسون» و «ساموئل ال. جکسون» در مجموع به فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۵۱ میلیون دلار در سینماهای جهان دست‌یافت.

قسمت دوم این فیلم تخیلی و ابرقهرمانی بر اساس سری کتاب‌های کامیک انتقام‌جویان به کارگردانی «جاش ودن» اول می ۲۰۱۵ در سینماهای جهان اکران شد.

فیلم ابرقهرمانی سوپرمن

۵- فیلم ابرقهرمانی سوپرمن

جایگاه پنجم در اختیار «سوپرمن» فیلم ابرقهرمانی به کارگردانی ریچارد دانر در سال ۱۹۷۸ بر اساس داستان‌های مصور سوپرمن ساخته است که در آن «کریستوفر ریو» در نقش سوپرمن و همچنین «مارلون براندو» در نقش پدر سوپرمن ایفای نقش می‌کند. «جین هکمن» دیگر بازیگر سرشناسی است که در این فیلم بازی می‌کند.

تولید فیلم سوپرمن ۵۵ میلیون دلار هزینه در برداشت که در زمان سال ساخت فیلم، بودجه هنگفتی برای یک فیلم به‌حساب می‌آمد؛ اما فروش فوق‌العاده «سوپرمن» که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بود راه را برای ساخت دنباله‌های این فیلم ابرقهرمانی باز کرد. قسمت دوم این فیلم در سال ۱۹۸۰، «سوپرمن ۳» در سال ۱۹۸۳، «سوپرمن ۴: در جستجوی صلح» در سال ۱۹۸۷ و «بازگشت سوپرمن» در سال ۲۰۰۶ دنباله‌های این فیلم به شمار می‌آیند.

فیلم ابرقهرمانی مردان ایکس

۴- فیلم ابرقهرمانی مردان ایکس

اولین فیلم از مجموعه «مردان ایکس» چهارمین فیلم ابرقهرمانی برتر سینما در فهرست ماست که فیلمی در ژانر اکشن و تخیلی به کارگردانی «برایان سینگر» و محصول سال ۲۰۰۰ است.

این فیلم بر اساس کمیک‌بوک‌هایی از مارول به همین نام ساخته شد که در آن یک باند منحصربه‌فرد از موجودات قدرتمند و جهش‌یافته ژنتیکی در دنیایی زندگی می‌کنند که توسط انسان‌ها مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند دنیایی را برای زندگی مسالمت‌آمیز میان انسان‌ها و میوتنت‌ها (موجودات جهش‌یافته) ایجاد کنند.

«پاتریک استوارت»، «هیو جکمن» و «هال بری» بازیگران اصلی این فیلم ابرقهرمانی محسوب می‌شوند که با بودجه ۷۵ میلیون دلاری توانست نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار در سینماهای جهان فروش داشته باشد. موفقیت این فیلم در سال ۲۰۰۰ استودیو مارول را بر آن داشت تا چند فیلم‌ ابرقهرمانی دیگر مانند «مرد عنکبوتی»، «چهار شگفت‌انگیز» و «هالک» را نیز تولید کند.

فیلم ابرقهرمانی بتمن

۳- فیلم ابرقهرمانی بتمن

آنچه امروز به‌عنوان فیلم ابرقهرمانی مدرن می‌شناسیم در حقیقت در سال ۱۹۸۹ با فیلم «بتمن»، ساخته کارگردان معروف «تیم برتون» معرفی شد و نقطه آغازی برای ساخت فیلم‌های بتمن دیگر در آینده شد. در این فیلم «مایکل کیتون» در نقش بروس وین (بتمن) و «جک نیکلسون» نیز در نقش ژوکر بازی کردند.

این فیلم ۲۳ ژوئن ۱۹۸۹ اکران خود را در سینماهای جهان آغاز کرد و در نهایت به فروش جهانی در حدود ۴۱۱ میلیون دلار دست‌یافت. می‌توان گفت مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی که بر اساس شخصیت تخیلی بتمن ساخته شده‌اند تا کنون برترین فیلم‌های ابرقهرمانی جهان بوده‌اند؛ فیلم‌هایی که تاکنون چندین میلیارد دلار را برای کمپانی‌های سازنده به ارمغان آورده‌اند.

«بازگشت بتمن»، «بتمن برای همیشه»، «بتمن و رابین»، «بتمن آغاز می‌کند» و سه فیلم «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» ساخته کریستوفر نولان فیلم‌هایی هستند که در ادامه مجموعه فیلم‌های بتمن ساخته شده‌اند، گرچه برخی از آن‌ها از لحاظ داستانی با فیلم اصلی ۱۹۸۹ ارتباطی ندارد.

فیلم ابرقهرمانی شگفت‌انگیزان

۲- فیلم ابرقهرمانی شگفت‌انگیزان

رتبه دوم برترین فیلم‌های ابرقهرمانی در اختیار انیمیشن کامپیوتری «شگفت‌انگیزان» به کارگردانی «برد برد» محصول کمپانی دیسنی است که توانست در سال ۲۰۰۴ و در هفتادوهفتمین دوره جوایز اسکار جایزه بهترین انیمیشن و بهترین تدوین صدا را به دست آورد.

این فیلم با هزینه ساخت ۹۲ میلیون دلار در گیشه ۶۳۱ میلیون دلار فروخت. داستان این فیلم که بر خلاف سایر فیلم‌های ابرقهرمانی از عنصر انیمیشن استفاده می‌کند، درباره یک خانواده ابرقهرمان است که در یک منطقه روستایی زندگی می‌کنند اما مجبورند قدرت‌های خود را پنهان کنند؛ اما پدر خانواده که در آرزوی سال‌های شکوهمند گذشته و کمک به مردم است درگیر مبارزه با یک شخصیت شرور و روبات قاتل او می‌شود و بدین ترتیب کل خانواده برای نجات جهان وارد داستان می‌شوند.

این فیلم با استقبال گسترده منتقدین سینمایی همراه شد و «راجر ابرت»، منتقد سرشناس و فقید سینما امتیاز سه و نیم از چهار را به این فیلم ابرقهرمانی داد. از جوایز دریافتی این فیلم می‌توان به نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم‌نامه و بهترین میکس صدا، جایزه Annie بهترین انیمیشن سال و نامزدی جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب اشاره کرد.

فیلم ابرقهرمانی شوالیه تاریکی

۱- فیلم ابرقهرمانی شوالیه تاریکی

«شوالیه تاریکی» به کارگردانی و نویسندگی «کریستوفر نولان» در سال ۲۰۰۸ فیلم ابرقهرمانی است که شاید کمتر کسی در نسبت دادن عنوان برترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما به آن شک و تردید به خود راه دهد. این فیلم با بازی درخشان «هیث لجر» فقید در نقش ژوکر و «کریستین بیل» در نقش بتمن در واقع دنباله فیلم قبلی بتمن به نام «بتمن آغاز می‌کند» در سال ۲۰۰۵ بود. «مورگان فریمن»، «گری اولدمن»، «مایکل کین»، «گری جیلنهال» و «آرون ایکهارت» از جمله دیگر بازیگران این فیلم ابرقهرمانی هستند.

این فیلم توانست چندین رکورد گیشه‌ای را به نام خود ثبت کند و با فروش کلی بیش از ۱ میلیارد دلار، شانزدهمین فیلم پرفروش تاریخ شود. همچنین این فیلم نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که در این میان، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای «هیث لجر» به همراه آورد. «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» آخرین قسمت از سه‌گانه کریستوفر نولان در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ به پرده سینماها راه یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها