هرآنچه لازم است از تکنولوژی برش لیزری بدانید

تمام افراد از تکنولوژی و پیشرفت در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و تولیدات استقبال می‌کنند. وجود چنین تحولاتی از پرداخت هزینه سنگین، صرف انرژی بالا، به‌کارگیری نیروی انسانی بسیار در فضای کار و... ممانعت می‌کند. برش با لیزر در چند دهه اخیر به یک فرآیند محبوب و پرطرفدار تبدیل شده و به‌عنوان بخشی از ضرورت تجارت جهانی نیز مطرح می‌شود. اگر چه برش لیزری فلزات حوزه بسیار وسیعی را به خود اختصاص داده اما دستگاه‌های لیزر برای بخش‌های مختلف صنعتی، پزشکی، نظامی، تجاری و... نیز کاربرد دارند.

لیزرکات

لیزرکات

برش لیزری چیست؟

لیزرکات فرآیندی است که برای علامت‌گذاری، تغییر شکل مواد فیزیکی، حکاکی و برش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری نیز در ابتدای ظهور مانند بسیاری از صنایع با دامنه محدود عرضه شد اما بسیاری از صنایع از همان ابتدا از عملکرد آن  استقبال کردند و به آینده آن امیدوار شدند.

برش لیزری به کمک پرتو لیزر انجام می‌شود. تمرکز نور لیزر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که شدت آن برای کار در دست کافی باشد. یک برنامه کامپیوتری امکان هدایت لیزر را فراهم می‌کند. در واقع شماتیک بارگذاری شده در رایانه نحوه عملکرد دستگاه را تعیین می‌کند. بسته به نوع متریال و نتیجه مورد نظر، پرتو لیزر هم به اطراف حرکت می‌کند و هم فاصله کانونی خود را تغییر می‌دهد. به این ترتیب می‌تواند به اعماق مختلف برسد و لایه‌های مختلفی از مواد را برش دهد. در مورد فلزات، این تکنیک برای حکاکی کاربرد دارد.

آشنایی با نحوه کارکرد لیزرکات

در دستگاه برش لیزری، همه چیز با تشدید‌کننده لیزر شروع می‌شود. این قسمت پرتو لیزری را ایجاد می‌کند که در آن ذرات نور با طول موج یکسان از تشدید‌کننده ساطع و در همان جهت حرکت می‌کنند. این پرتو ممکن است در ناحیه مادون قرمز نامرئی یا برخی از طول موج‌های دیگر که مورد نیاز برنامه است، باشد.

پرتو تولیدی از امواج نوری موازی از یک یا چند آینه به سر فوکوس لنز منعکس می‌شود. هنگامی که وارد سر فوکوس می‌شود، پرتو از طریق یک سری عدسی مجدداً فرستاده شده و تمرکز نور اتفاق می‌افتد. نتیجه نهایی(نور متمرکز شده) از طریق یک نازل خارج شده و بدین ترتیب لیزرکات انجام می‌شود.

یکی از مواردی که در عملکرد لیزر به کار گرفته می‌شود، افزودن گاز فشرده به مسیر پرتو لیزر است. همانطور که پرتو از کنار عدسی فوکوس می‌گذرد، به جریانی از گاز با حرکت سریع برخورد می‌کند. این گاز معمولاً اکسیژن یا نیتروژن است. گاز به سمت پایین جریان می‌یابد و از نازل خارج ‌می‌شود. برخورد لیزر با گاز بر روی نحوه برش تاثیرگذار است.

ممکن است از اکسیژن برای موادی مانند فولاد نرم استفاده شود که لیزر باعث اشتعال آن خواهد شد. در فلزات دیگر مانند آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ که پرتو لیزر به‌سادگی باعث ذوب فلز می‌شود، از نیتروژن استفاده می‌شود.

لیزرکات فلزات

لیزرکات نه تنها بر روی تعداد زیادی فلز کار می‌کند، بلکه ابزاری همه‌کاره در بین صنایع مختلف است. این برش می‌تواند برش‌های صاف و دقیقی ایجاد کند که تمیزتر از برش‌هایی ماشین‌کاری شده است. مانند ماشین‌کاری، می‌توان آن را نیز با کامپیوتر برنامه‌ریزی و هدایت کرد، به این معنی که یک برش لیزری می‌تواند به طور خودکار تعداد زیادی قطعات فلزی را برای ماشین‌ها، کامپیوترها و غیره ایجاد کند.

لیزرکات فلزات

لیزرکات فلزات

فلزات در لیزرکات تحت عملیات‌های مختلفی قرار می‌گیرند. اغلب، اشکال عجیب و غریب مانند قاب خودرو یا قطعات هیدروفرم شده، مانند بسیاری از قطعات در صنعت هوافضا، نیاز به برش لیزری دارند. این برش نتایج بهتری نسبت به برش پلاسما دارد.

برش فلزات بازتابنده

برش فلزات بازتابنده کار سخت‌تری است. در واقع این نوع فلزات، نوری که به آن‌ها می‌تابد را منعکس می‌کنند. بنابراین هنگام هدایت یک پرتو لیزر پرقدرت نگرانی‌هایی در مورد آن‌ها ایجاد می‌شود. اگر فلز لیزر را منعکس کند، می‌تواند خود را از بین ببرد.

برای حل این مشکل باید از برش لیزر فیبر استفاده کرد. با این تکنیک، کابل‌های فیبر نوری پرتو لیزر را به فلز منتقل می‌کنند. هر نور منعکس شده به کابل فیبر نوری آسیب وارد نمی‌کند. برش لیزری آهن، برش لیزری استیل و... به کمک دستگاه لیزر فیبر قابل انجام هستند. این نوع دستگاه در نوع صنعتی امکان برش فلزات ضخیم را نیز فراهم می‌کند. فلزاتی مانند آلومینیوم، نقره، مس و طلا همگی بازتابنده هستند و در تولید خودرو و نیمه‌هادی‌ها اهمیت بسیاری دارند.

جمع‌بندی

لیزرکات یک تکنولوژی پیشرفته از تمرکز نور است که می‌تواند شرایط برای ذوب یا تبخیر مواد مختلف را به وجود آورد. این صنعت پیشرفته در برش فلزات و ساخت قطعات فلزی بسیار کاربردی است. شرکت سروسازه لیزر به کمک دستگاه‌های برش لیزری، قطعات فلزی صاف و تمیزی تولید می‌کند. ضمن اینکه فلزات مختلف را به شکل باکیفیت برش می‌زند.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها