دو نماینده اصولگرای مجلس درباره ارتباط دولت و مجلس گفتند:

احتمال استیضاح وزرا جدی است

احتمال استیضاح وزرا جدی است
امانقلیچ شادمهر  رحمت الله فیروزی 

احتمال استیضاح وزرا جدی است

 

سرویس سیاسی

 

مجلس این روزها در گیر و دار مسائل مختلفی است که هر کدام از آن‌ها گوشه‌ای از تشتت فراکسیون‌ها و جبهه‌های مختلف فضای سیاسی کشور را نشان می‌دهد.

از جمله مواردی که مشخصا نشانه‌ی شکست ایده‌ی یک‌دستی حاکمیت است مسئله‌ی انتخابات هیئت رئیسه مجلس است که هنوز معلوم نیست ائتلاف جبهه پایداری و هیئت موتلفه موفق به کنار زدن قالیباف خواهد شد یا لابی‌های مجلس دادوستدی برای رای رئیس خواهد داشت. 

در کنار پیش‌بینی ناپذیری رای هیئت رئیسه؛ همچنین تعداد امضاهای لازم برای استیضاح برخی وزرا جمع‌آوری شده ولی هیئت رئیسه مجلس تقاضای استیضاح را اعلام وصول نمی‌کند و نمایندگانِ خواهان استیضاح، ناراضی و در حال تلاش برای کنار زدن قالیباف و دیگر اعضای هیئت رئیسه هستند.

در کنار این موارد، طرح صیانت، از اساس دو جبهه جدید در مجلس شورای اسلامی باز کرده که سرانجام آن را هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

درحالیکه تصور می‌شد مجلس یک‌دست در همراهی با دولت و قوه قضاییه عملکرد کم‌حاشیه‌تری داشته باشد اما گویا تضادها هر روز بیشتر علنی می‌شوند.

 

در همین ارتباط ابتدا گفتگو کردیم با رحمت الله فیروزی پوربادی، نماینده نطنز و عضو کمیسیون عمران در مجلس که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

فیروزی پوربادی، در آغاز درباره طرح استیضاح سه وزیر در مجلس و احتمال وقوع آن، به مستقل گفت: 

 

برای استیضاح معمولا درخواست‌ها به هیئت رئیسه داده می‌شود و پس از اعلام وصول به وزیر ده روز فرصت پاسخ داده می‌شود اما هنوز چیزی در این زمینه اعلام وصول نشده است.

البته من این طرح‌ها را امضا نکرده‌ام، اما احتمال وقوع آن‌ها بستگی به اصرار نمایندگان استیضاح کننده دارد و اگر پیگیر این موضوع باشند به نتیجه می‌رسد.

استیضاح هم بالاخره یک سوال از وزیر است در هر حال عده‌ای از نمایندگان ادعاها و انتقاداتی دارند اما در هفته اخیر مجلس جلسه خاصی نداشته است و مشخص نیست چه گفتگوهایی در میان بوده است. یکشنبه مجلس جلسه علنی دارد و آنجا سرانجامِ تقاضای استیضاح مشخص می‌شود.

وی در ادامه درباره خبر طرح استیضاح رئیسی افزود:

من هم این خبر را شنیدم اما در کانال اخبار مجلس چیزی ندیدم بالاخره نمایندگان می‌توانند سوال کنند اما اینکه این خبر درست باشد را نشنیدم.

 

فیروزی به سرنوشت طرح صیانت اشاره کرد:

طرح صیانت هنوز در دستور کار است و به صحن علنی می‌رود و باید دوباره بررسی شود. باید این طرح دوباره در مجلس مطرح شود، الان این طرح در اختیار صحن مجلس است.

 وی در پایان نسبت به کنار گذاشتن قالیباف در اثر اختلافات میان اصولگرایان در مجلس گفت:

بالاخره در همه مجالس اختلاف نظربوده است ولی فکر نمی‌کنم تغییری در ریاست مجلس ایجاد شود.

الحمدلله که مردم خوب ما در راهپیمایی روز قدس با وحدت شرکت کرده و با مشت محکم به دهان دشمنان این پیام را دادند که ما در راهمان مستحکم هستیم.

 

 در ادامه گفتگو کردیم با امانقلیج شادمهر، نماینده گنبدکاووس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس که مشروح آن را می‌خوانیم:

 امانقلیچ شادمهر درباره طرح استیضاح سه وزیر دولت به مستقل گفت:

 

احتمال وقوع استیضاح جدی است و هر روز قوت می‌گیرد چون در این مدت نتیجه برنامه‌های وزرای اقتصادی که در جهت بهبود اقتصاد و معیشت مردم باشد ندیده‌ایم و ۵ وزیر در معرض استیضاح هستند. چون حجم انبوه سوالاتی که ما از وزیران داریم این را می‌طلبد که طرح به قوت خود باقی بماند.

 

من طرح استیضاح وزیر کار و وزرایی که صلاح دیدم را امضا کردم. بالاخره نمایندگان در ایفای نقش نظارتی و وظیفه خود کوتاه نمی‌آیند و با کسی تعارف ندارند.

اگر مدیرانی که آقای رئیسی انتخاب کرده در سه محور جهادی، تحول‌طلبی و انقلابی نباشند مجلس ورود پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه درباره توصیه‌های برخی نسبت به صلاح ندانستن استیضاح وزیر کار اشاره کرد:

صلاح وزرا فقط عملکرد وزراست و طرح استیضاح منتفی نیست. حتی درون وزارت کار و بدنه آن هم نارضایتی نسبت به وزیر وجود دارد و این صحبت که هیئت رئیسه نمی‌گذارد طرح اعلام وصول شود واقعیت ندارد.

رئیسی باید خود را برای تغییر کابینه بخصوص وزرای اقتصادی آماده کند.

 

 شادمهر سپس درباره طرح استیضاح رئیسی افزود:

بله یکی از نمایندگان این طرح را مطرح کرده بود و فقط خود آن شخص طرح را امضا کرده بود اما به نتیجه نمی‌رسد و امضای دیگری ندارد؛ بعید می‌دانم دیگران هم امضا کنند.

 

 این عضو کمیسیون آموزش تحقیقات در ادامه نسبت به سرنوشت طرح صیانت گفت:

 

طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شد و به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد، مجلس نیز ورود نخواهد کرد. توپی که به زمین مجلس فرستادند با تدبیر از آن خارج شد و مجلس خود را درگیر این موضوع نخواهد کرد.

 شادمهر سپس درباره احتمال کنار زدن قالیباف در نتیجه تضاد میان اصولگرایان در مجلس افزود:

 

این خبر صحت ندارد! البته مجلس سلیقه‌های مختلفی را دارد به هر حال در جبهه اصولگرایی هم خودتان می‌دانید اختلاف سلیقه وجود دارد.

اما اینکه این اختلافات منتهی به برکناری قالیباف شود امکان ندارد چون آقای قالیباف در این مدت به عنوان یک مدیر تحول‌خواه به خصوص کار خود را کرده است. هر چند تلاش‌هایی برای تغییر ایشان شده و افرادی برای ورود به هیئت رئیسه تلاش می‌کنند اما در نهایت رای نمایندگان مشخص می‌کند، بنظرم در نهایت کنار رفتن قالیباف به نتیجه نمی‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها