رئیس کل بانک مرکزی در کلاب هاوس قاطعانه گفت همچنان رئیس می‌ماند؛

همتی جفت پوچ

سه شب پیش در حالیکه همتی در کلاب‌هاوس گفتگوی مستقیم داشت، جو انتخاباتی بازار ارز را زیر و رو کرد. دلار بیش از ۶۰۰ تومان رشد کرد و به کانال ۲۴هزار تومانی قدم گذاشت.

همتی جفت پوچ

همتی در این نشست انتخاباتی گفت رئیس‌جمهور دستور کاهش نرخ ارز به من نداده است.

او گفت: سیاست من در بازار ارز مشخص است و سیاست ارزپاشی را متوقف کردم.

برخی می‌گویند بانک مرکزی نرخ ارز را بالا برده است؛ اصلا اینطور نیست. من هیچ نامه‌ای درباره بورس، در فروردین ۹۹ به رهبر انقلاب ننوشتم.

او در سخنانی متناقض گفت: اصلا قبول ندارم که اگر FATF را بپذیریم، نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

نگاهی گذرا به نتایج نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد همتی بیشترین رای منفی را دارد و در میان عامه، نماینده وضع موجود و از مقصران کاهش ارزش پول ملی شناخته می‌شود.

رئیس بانک مرکزی که از دیروز رئیس سابق خوانده می‌شود ابتدا با وعده دلار ۷ تومانی وارد صحنه شد ولی قریب به ۵ ماه قبل و در اوج نوسان‌های بازار ارز اظهار داشت: اگر ما نبودیم، دلار ۵۰ هزار تومان می‌شد.

او در ۱۳ بهمن در گفتگوی ویژه خبری گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل نرخ ارز است و با توجه به این‌که انتظارات تورمی کاهشی است، دلار به زیر۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یادداشت‌های اینستاگرامی او همیشه تاثیر قابل توجه بر قیمت ارز داشت، اما گفتگوی دو شب پیش او در ساعات پایانی شب تاثیر عجیبی بر بازار گذاشت و شاید اگر گفتگو در طول روز انجام می‌شد بیش از یکهزار تومان افزایش قیمت دلار را در پی داشت.

اما از اشتباهات استراتژیک همتی در گفتگوی کلاب‌هاوس این بود که اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور ندارد.

دیروز و با اعلام خبر برکناری همتی معلوم شد او با حضور در این گفتگو هم ریاست بانک مرکزی را از دست داده و هم آمادگی کاندیداتوری ریاست جمهوری نداشته است.

گفتگوی همتی در فضای کلاب‌هاوس چند محور عمده از رویه و تفکر او را نمایان کرد: اولا اینکه او عزم جدی برای ریاست جمهوری ندارد و علت حضور در این صحنه اصولا برای هدف دیگری است که شاید با آغاز مناظره‌های تلویزیونی این علت را دریابیم.

ثانیا با مروری گذرا بر سخنان او می‌توان موکدا اعلام کرد که همتی پایگاه رایی برای خود مشخص نکرده و اساسا مبانی تئوریک متناقضی دارد. سخنان او در چند محور به گونه‌ای متناقض است که او را میان یک پوپولیست احمدی‌نژادی و یک موافق سیاست‌های بانک جهانی، در نوسان نشان می‌دهد.

یارانه‌ی مستقیم و پرداخت مبالغ قابل توجه به مردم را نمی‌توان در کنار مخالفت او با اقتصاد دولتی نشاند.

با توجه به اینکه او سال‌ها در دانشگاه اقتصاد تدریس کرده این تناقضات را نمی‌توان مبتنی بر ناآگاهی او از مبانی تئوریک دانست بلکه نشانه‌ای است از اینکه مطلقا برنامه‌ای در کار نیست یا قصد انتشار برنامه اجرایی خود را ندارد.

برای شخصی مانند همتی که سابقه ریاست بانک مرکزی را دارد، ارائه‌ی برنامه از لوازم اولیه ورود به رقابت‌هاست. ضمنا چهره‌‌های تقریبا ناشناس که در سطح اول تصمیم‌گیری نظام نبوده‌اند همچون همتی، طبعا برای جلب آراء باید با برنامه‌ی مدون وارد صحنه‌ی رقابت شوند.

او که ادعای برنامه مدون ندارد، کارنامه مثبتی نیز از خود بجا نگذاشته، چهره‌های محبوب و مردمی را در پشت سر خود ندارد، به عبارت دیگر با دست خالی و جفت پوچ وارد صحنه انتخابات شده است.

آیا باید به حرف سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی تکیه کرد که گفت: همتی با دعوت شورای نگهبان برای خالی نبودن عرصه کاندیدا شده است و از او تعهد گرفته‌اند که حق انصراف از رقابت‌ها را ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها