۲ دستور تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ و بدون تخم مرغ ( مخصوص ماه مبارک رمضان)

دسرهای مخصوص ماه رمضان؛ 2 طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ و بدون آن لُگیمات یا به قول عرب‌ها لُقیمات یکی از دسرهای عربی و مخصوص استان‌های جنوبی ایران برای ماه مبارک رمضان است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و هندوستان هم زیاد سرو می‌شود. این دسر قدیمی با قدمتی حدود ۲۰۰ سال که به «لقمه قاضی» هم مشهور است به خاطر بافت لطیف و شیرینی ملایمش بیشتر با چای و قهوه یا بستنی سرو می‌شود.

۲ دستور تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ و بدون تخم مرغ ( مخصوص ماه مبارک رمضان)

طرز تهیه دسر عربی لگیمات بدون تخم مرغ

 

طرز تهیه دسر لگیمات بدون تخم مرغ

 

مواد لازم

آرد سفید: ۲ پیمانه (هر پیمانه آرد برابر با ۱۲۰ گرم است)

نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری

شیرخشک قنادی: ۳ قاشق غذاخوری

ماست پر چرب: ۲ پیمانه

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

خمیرمایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۸ قاشق چایخوری

هل: ½ قاشق چایخوری

رازیانه: ½ قاشق چایخوری

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع برای سرخ کردن لگیمات: به مقدار لازم

آب ولرم: به مقدار لازم

طرز تهیه

طرز تهیه دسر لگیمات بدون تخم مرغ

برای درست کردن دسر لگیمات ابتدا آرد سفید، نشاسته ذرت، شیر خشک قنادی، شکر، خمیر مایه فوری، نمک، هل و رازیانه را با هم مخلوط کنید. سپس ماست را به تدریج و کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که مواد حالتی مثل یک مایه شل و چسبنده و مرطوب مثل ماست پیدا کنند. یادتان باشد خمیر این شیرینی باید شل باشد

روی خمیر را به مدت یک ساعت بپوشانید و ظرف خمیر را در یک جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه سبب شود که خمیر به اصطلاح شیرینی پزی “برسد” و حجم خمیر دو برابر شود. یک دستکش یک بار مصرف بپوشید و کمی دستکش را چرب کنید. خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود. حالا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که لگیمات‌ها در آن شناور شوند. خمیر را داخل ماسوره مخصوص درست کردن شیرینی بامیه بریزید و به همان ترتیبی که بامیه را داخل روغن می‌ریختید لگیمات را هم در روغن به صورت گرد گرد بریزید و سرخ کنید.

حین سرخ شدن مرتب لگیمات‌ها را به آرامی هم بزنید (اگر قیف ندارید از اسکوپ بستنی استفاده کنید، برای این کار اسکوپ بستنی را چرب کنید و به همین منظور یک ظرف روغن مایع کنار دست‌تان بگذارید و هر بار اسکوپ را در روغن مایع فرو کنید و سپس از خمیر لگیمات بردارید). همین که سطح شیرینی طلایی شد کافی است. می‌توانید لگیمات‌های داغ داغ را در شهد سرد شده در دمای محیط بریزید یا روی لگیمات عسل یا شیره خرما یا شیره انگور بریزید. لگیمات را بعد از بیرون آوردن از شهد در یک صافی یا آبکش فلزی بگذارید تا هم شربت اضافی آن‌ها گرفته شود و هم نرم و خمیری نشوند.

مواد لازم برای شهد لگیمات

مواد لازم و طرز تهیه شهد دسر لگیمات

آب: ½ یک لیوان فرانسوی

شکر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

گلوکز مایع یا شربت ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ¼ لیوان فرانسوی

طرز تهیه شهد دسر لگیمات

برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید. سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و کمی خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. ‌

طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ

طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ

 

مواد لازم

آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی

تخم مرغ:۱ عدد

آرد برنج: ۳ قاشق مرباخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری

خمیر مایه فوری :۱ قاشق غذاخوری

ماست: ۱/۲ لیوان

آب ولرم: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه

 2 طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ و بدون تخم مرغ

برای درست کردن دسر لگیماتی که تخم مرغ دارد ابتدا باید تخم مرغ را با ماست، خمیرمایه فوری، آرد برنج و بیکینگ پودر مخلوط کنید. در مرحله بعد آرد را بریزید و با دست خمیر را ورز دهید. در صورتی که خمیر سفت بود کمی آب ولرم هم به آن اضافه می کنیم تا خمیر رقیق شود(همانطور که گفتیم خمیر لگیمات باید مثل ماست شل و رقیق باشد و البته چسبنده باشد) . خمیر را به مدت یک ساعت در جای گرمی می گذاریم تا خمیر برسد و پف کند.

روغن را داخل ماهیتابه یا قابلمه تفلون یا چدن عمیق بریزید. حالا به همان ترتیب خمیر را در قیف ماسوره بریزید یا با قاشق غذاخوری بردارید و در روغن داغ گرد گرد بیندازید و سرخ کنید. خمیر داخل روغن پف می کند و به اندازه یک گردوی بزرگ می‌شود. وقتی رنگ لگیمات طلایی شد از روغن خارج کنید و به همان ترتیب در شهدی که در دمای محیط سرد شده بیندازید تا روی آن حسابی شهد دار و شربتی شود. روی دسر لگیمات را با پودر پسته یا پودر نارگیل یا شکلات نوتلای ذوب شده تزیین کنید. برای این کار ‌در یک کاسه مایکروویو مقداری از نوتلا را ماکروویو کنید تا گرم و روان شود. سپس نوتلا را روی آنها بریزید تا از شکلات پوشانده شوند.

نکات مهم

نکات مهم طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ و بدون تخم مرغ

*حرارت روغن برای سرخ کردن لگیمات حتما باید متوسط باشد.

*هربار خمیر را هم بزنید و پفش رو بگیرید و فقط به اندازه ظرفیت تابه از خمیر بردارید و داخل قیف بریزید. اگر اضافی خمیر در قیف بماند پف می‌کند وظاهر لقیمات خوب نمی‌شود.

‌*می‌توانید لگیمات‌ها را بعد از آغشته شدن در شهد در پودر قند و پودر دارچین بغلتانید تا طعم متفاوتی پیدا کنند. اگر پودر قند دوست ندارید روی لگیمات فقط کمی پودر دارچین بپاشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها