حبوبات فله‌ای بخریم یا بسته‌بندی؟

حبوبات فله‌ای جای خود را به حبوبات بسته‌بندی شده داده است. امروز بقالی‌های محلی هم پر شده‌اند از حبوبات بسته‌بندی با نام‌های مختلف تجاری. محصولات بسته‌بندی کار را برای مصرف‌کننده راحت‌تر کرده‌اند اما آیا صرفه اقتصادی هم دارند؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده، این گزارش را بخوانید.

حبوبات فله‌ای بخریم یا بسته‌بندی؟

شاید تا همین چند سال پیش مرسوم بود که حبوبات مورد نیازمان را از بقالی‌های محل یا عطاری‌ها تهیه کنیم اما امروز سبک زندگی ما تغییر کرده و تمایلمان به خریدهای بزرگ ماهانه بیشتر شده است. حالا حبوبات هم مانند بسیاری دیگر از محصولات غذایی، اسم و رسم‌دار شده‌اند و برای خود جایی در قفسه‌های فروشگاه‌ها پیدا کرده‌اند.

حبوبات بسته‌بندی شده از سوی شرکت‌ها یک مزیت بزرگ دارند و آن موضوع سلامت و بهداشت محصول است. محصولی که در شرکت تهیه و بسته‌بندی می‌شود باید استانداردهای بهداشتی مراجع قانونی را داشته باشد. علاوه بر اینکه، خرید و نگهداری حبوبات بسته‌بندی شده به مراتب آسان‌تر است.

بسته‌بندی‌ها گران‌‍ترند

اگرچه اطمینان از بهداشتی بودن یک محصول مهم است اما قیمتی که باید بابت آن پراخت شود هم اهمیت دارد. پروسه تهیه و بسته‌بندی حبوبات، هزینه بر است اما شاید آنچه برای ما به عنوان یک مصرف‌کننده در اولویت قرار بگیرد، مبلغی است که باید بابت آن محصول پرداخت کنیم. سازمان میادین و میوه‌تره بار تهران در نرخنامه جدید خود، قیمت انواع حبوبات به شکل باز و بسته‌بندی را اعلام کرده است. در مقایسه‌ای که میان این دو نوع عرضه محصول انجام گرفت، مشخص شد، مصرف‌کنندگان باید مبلغ بیشتری برای خرید حبوبات بسته‌بندی نسبت به حبوبات باز در همان اندازه بپردازند.

بررسی جدول قیمت‌ها نشان می‌دهد، حبوبات بسته‌بندی در مقایسه با فله، با قیمت حدود دو تا چهار هزار تومان بیشتر به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. برای مثال قیمت هر کیلوگرم انواع جو به شکل فله ۴۵۰۰ تومان است که قیمت بسته‌بندی آن به ۵۹۰۰ تومان می‌رسد. هر کیلوگرم انواع لوبیای بسته‌بندی شده نیز حدود ۳ هزار تومان گران‌تر از لوبیای فله به فروش می‌رسد.

قیمت حبوبات فله و بسته‌بندی (از سوی سازمان میادین و میوه و تره‌بار)

با توجه به اینکه محصولات شرکت‌ها در بسته‌بندی‌های ۹۰۰ گرمی عرضه می‌شود، برای امکان مقایسه بهتر، قیمت‌های محصولات شرکتی بر اساس یک کیلوگرم محاسبه شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها