ساخت آجری که زنده است!

مهندسان دانشگاه «کلورادو بولدر» در آمریکا، موفق به ساخت آجری از میکروب شده اند که کربن جذب می کند و زنده است.

ساخت آجری که زنده است!

محققان آمریکایی با استفاده از میکروب‌ها موفق به ساخت آجری شده‌اند که کربن جذب می‌کند، این آجر زنده است و می‌تواند نفس بکشد.

مهندسان دانشگاه «کلورادو بولدر» در آمریکا برای ساخت این آجرها، کولونی هایی از باکتری سازگار با محیط زیست را به مخلوطی از ماسه و ژلاتین اضافه کردند، نتیجه این آزمایش منجر به ابداع یک ماده جدید ساختمانی شد که یک ارگانیسم زنده است و نفس می کشد، این آجر همچنین می تواند به صورت مستقل تکثیر شود.

میکروب های موجود در این آجر «سیانوباکتری» هستند که با جذب دی اکسید کربن، فتوسنتز را برای رشد انجام می دهند، آنها یک ماده پودری به نام کربنات کلسیم - ماده اصلی سیمان - تولید می کنند که ماده را سفت می کند.

«ویل سروبار» مهندس سازه که ریاست این پروژه را برعهده داشت، گفت: افزودن باکتری زنده به مخلوط مرده ذرات ماسه و ژلاتین به این مخلوط حیات می دهد. همچنین کولونی های باکتری با سرعت تصاعدی رشد می کنند به طوری که هر آجر به طور مستقل می تواند پس از سه نسل به هشت آجر تبدیل شود.

بخش ساختمان سازی و ساخت و ساز عامل انتشار حدود ۴۰ درصد دی اکسید کربن در جهان است، اما از آنجاییکه «سیانوباکتری» دی اکسید کربن را جذب می کند، این آجر زنده می تواند تا حدودی به کاهش بخشی از این آلودگی کمک کند.

به علاوه از آنجاییکه این آجر می تواند به طور مستقل تکثیر شود، سازندگان ساختمان می توانند مواد را در محل ساخت و ساز تولید کنند و در نتیجه تولید گازهای گلخانه ای ناشی از فرآیندهای تولید و حمل و نقل را کاهش دهند.

همچنین اگر محققان موفق شوند نسخه ای از این مخلوط را تولید کنند که بتواند دمای خشک را تحمل کند، این آجرها می توانند راهی برای ساخت سازه های آتی بر روی ماه یا مریخ ارائه دهد، چرا که در این صورت به مواد ساختمانی کمتری برای حمل با فضاپیما نیاز خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها