تأسیس دانشگاه طب سنتی بزودی

شمس اردکانی گفت: براساس برنامه ریزی‌ها قرار است در آینده‌ای نزدیک، دانشگاه طب سنتی را در کشور تاسیس کنیم.

تأسیس دانشگاه طب سنتی بزودی

محمدرضا شمس اردکانی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در نخستین همایش طب ایرانی که دیروز صبح در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، درباره طب ایرانی اظهار کرد: طب ایرانی مکتبی برخواسته از قرن‌ها علم، تجربه، دانش و آگاهی بوده که به شکل مؤلفه‌ای مهم در حوزه سلامت ظهور پیدا کرده است.

او بیان کرد: طب ایرانی در دو حیطه عمل و نظر به بحث دانش پرداخته است. طب ایرانی یا سنتی نخستین وظیفه‌اش نگاهداشت سلامت مردم بوده و اگر سلامت از دست برود، متخصصان باید تلاش کنند تا سلامت مردم را برگردانند؛ بحث سبک زندگی برای حفظ سلامتی در طب ایرانی بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: طب ایرانی توانایی‌های منحصر به فردی دارد؛ این طب در حوزه سبک زندگی بسیار توانا بوده البته این به این معنی نیست که در بخش درمان ناتوان است؛ در حوزه نظر طب سنتی مکتبی با زیربنای فلسفه و حکمت بوده که بر اساس دانش خلقت برای حفظ سلامتی مردم تلاش می‌کند؛ ما امیدواریم به زودی موفقیت‌های بیشتر و دستاوردهای بزرگ‌تر طب ایرانی را در جامعه شاهد باشیم.

اردکانی تأکید کرد: طب سنتی آنقدر که به بحث علل می‌پردازد به نشانه‌ها توجه نمی‌کند، بنابراین این طب مبتنی بر پیدا کردن علل است؛ بیماری‌ها از منظر طب ایرانی اغلب بر اثر به هم خوردن تعادل‌های بدن ایجاد می‌شود؛ شخصی که وارد طب سنتی می‌شود باید با موضوعاتی همچون فلسفه، حکمت، منطق و فقه آشنایی داشته باشد. در طب سنتی بیمار بسیار اهمیت دارد و ما تلاش می‌کنیم که تعادل شخص را به او بازگردانیم و او را برای از بین بردن بیماری آماده کنیم.

 طب ایرانی با طب رایج امروزی در تقابل نیست

او تصریح کرد: طب سنتی مکتبی است که بحث‌های مختلف عملی، نظری، استدلال‌ها و تجارب را شامل می‌شود؛ طب امروزی بیشتر بر پایه تجارب است؛ هیچ تقابلی بین طب ایرانی و طب رایج امروزی وجود ندارد به عبارتی هر دو طب مکمل یک دیگر بوده و در کنار هم برای سلامتی مردم تلاش می‌کنند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: نخستین دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۶ با همکاری‌های دانشگاه‌های شهید بهشتی، ایران و شاهد تأسیس شد؛ امروزه حدود ۷ دانشکده طب سنتی و ۱۳ گروه طب سنتی در کشور وجود دارد همچنین تاکنون ۲۶۰ نفر در رشته طب سنتی فارغ‌التحصیل شده‌اند  و ۵۰ نفر هم در رشته داروسازی سنتی تحصیل کرده‌اند؛ قرار است در آینده‌ای نزدیک دانشگاه طب سنتی را در کشور تاسیس کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها