چند چکاپ ساده برای افراد بالای ۵۰ سال

با انجام مرتب آزمایش‌های ساده می‌توانید به محض مشاهده مشکلی در بدنتان، قبل از اینکه وضعیت جسمی تان بحرانی شود، آن را درمان کنید.

چند چکاپ ساده برای افراد بالای ۵۰ سال

حفظ سلامت جسمانی، رعایت الگوی تغذیه‌ای درست و مصرف مواد غذایی مناسب در سنین جوانی می‌تواند مانع بروز انواع سرطان و بیماری‌های گوناگون در دوران پیری شود. طبق توصیه پزشکان همه‌ افراد بالای ۵۰ سال باید به منظور داشتن جسم سالم چکاپ و آزمایش‌های گوناگونی را انجام دهند چرا که برخی از این چکاپ‌ها آنقدر مهم و سرنوشت ساز هستند که می‌توانند افراد میانسال را از بروز انواع بیماری‌های خطرناک و آسیب زا در امان نگه دارند یا حتی با اطمینان سرطان‌های خطرناک را در مراحل اولیه زندگی آن‌ها شناسایی کرده و به درمان به موقع این بیماری‌ها در افراد مسن کمک کنند.

از مهم‌ترین آزمایش‌های دوران میانسالی که برای تمامی افراد ضروری و مهم است می‌توان به چکاپ فشار خون، آزمایش سرطان روده بزرگ، کنترل وزن، مراقبت از چشم ها، مراقبت از استخوان ها، معاینه لگنی و پاپ اسمیر اشاره کرد چرا که این آزمایش‌ها آینده زندگی افراد پیر را به خوبی به آن‌ها نشان می‌دهد. متاسفانه بسیاری از مردان بالای ۵۰ انجام تست و آزمایشات خود را جدی نمی‌گیرند و به خوبی و درستی مراحل آن‌ها را طی نمی‌کنند حتی حدود ۲۸ درصد از مردان آمریکایی برای اطمینان به سلامتی خود تا به حال به پزشک مراجعه نکرده اند. به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش زیر به بیان انجام تست‌هایی پرداخته است که افراد بالای ۵۰ سال باید حتما آن را در اولویت زندگی خود قرار دهند.

مردان بالای 50 سال فکر سلامت خود باشند

فشار خون

بسیاری از افراد میانسال به فشار خون بالایی مبتلا هستند و متاسفانه از آن بی خبر هستند اما طبق توصیه پزشکان افراد مسنی که دچار فشار خون نرمالی هستند باید هر دوسال یک بار به بررسی فشار خون خود پرداخته و آن هایی که دارای فشار خون بالا و مبتلا به بیماری های قلبی_ عروقی، اختلالات مغزی، بیماری های کلیوی و چشمی هستند باید به منظور بهبود سلامت جسمانی خود تحت نظر دائم و کنترل پزشک متخصص قرار بگیرند.

کنترل وزن

با افزایش سن به علت نبود تحرک کافی و پایین آمدن سوخت و ساز سلول های چربی در بدن افراد افزایش می یابد و میانسالان زیادی را به اضافه وزن مبتلا می‌کند پس با انجام فعالیت های ورزشی مناسب و کافی می تواند وزن خود را کنترل کرد و مانع بروز بیماری هایی خطرناک در جسم و روان خود شد.

آزمایش سرطان روده بزرگ را جدی بگیرید!

سیستم گوارش یکی از مهم ترین اندام بدن است که مراقبت از آن در هر سنی به شدت الزامی است چراکه با تغذیه نامناسب می توان معده خود را به انواع بیماری های گوناگون از قبیل زخم معده و سرطان روده بزرگ دچار کرد پس برای پیشگیری از ابتلا به سرطان در نواحی معده و دستگاه گوارش آزمایش سرطان روده بزرگ خود را سالی یک بار جدی بگیرید.

مردان بالای 50 سال فکر سلامت خود باشند

مراقبت از چشم ها

بسیاری از افراد بالای ۵۰ سال به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه و ماکولا مبتلا می‌شوند و با افزایش سن این بیماری‌های چشمی در آن‌ها خطرناک‌تر می‌شود. در اینصورت بهتر است افراد مسن آزمایش‌های لازم برای کنترل چشمان خود را تحت مراقبت پزشک به طور مرتب انجام دهند.

 

 تست شنوایی

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که باید در زمان پیری انجام داد به عنوان تست شنوایی شناخته شده است چرا که طبق تحقیقات گوناگون ۲۵ درصد افراد ۶۵ الی ۷۴ ساله و ۵۰ درصد افراد بالای ۷۴ سال بر اثر دلایل گوناگون شنوایی خود را از دست می‌دهند که در اینصورت بررسی به موقع سلامت شنوایی آن‌ها می‌تواند باعث جلوگیری اختلالات شنوایی در آن‌ها شود.

مردان بالای 50 سال فکر سلامت خود باشند

حداقل ۲۵ درصد از افراد ۷۴-۶۵ ساله و ۵۰ درصد از افراد ۷۴ سال به بالا، شنوایی شان را از دست می‌دهند که معمولا بر اثر بیماری‌های قابل درمان رخ می‌دهد و آن‌ها به موقع به آن توجه نکرده اند؛ بنابراین تست شنوایی یکی دیگر از آزمایش‌هایی است که باید انجام شود.

مراقبت از استخوان‌ها

پوکی استخوان یک امر بسیار مهم و جدی در افراد میانسال است که توجه به آن باعث حفظ سلامت جسمی در افراد می‌شود؛ میانسالان در صورت بی توجهی به استخوان هایشان با بروز یک شکستگی کوچک در لگن خود باید منتظر زمان مرگشان باشند، پس افراد بزرگسال با آنجام آزمایش‌های به موقع سلامت استخوان‌ها می‌توانند ادامه زندگی خود را با خیال راحت طی کنند.

مردان بالای 50 سال فکر سلامت خود باشند

آزمایش کلسترول خون در دوران پیری

کلسترول در واقع مواد چربی است که در عروق و رگ ها جریان دارد و از نظر پزشکان LDL نوع بد آن است که باعث مسدود شدن رگ های انسان خواهد شد و در نهایت ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ها را در آنها افزایش می دهد؛ پس بهتر است میزان کلسترول خون خود را جدی بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها