ماجرای گم شدن پول‌های نفت در بانک ملت؟

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگر در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

ماجرای گم شدن پول‌های نفت در بانک ملت؟

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور امروز در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی متهمان این پرونده هستند و در کنار این متهمان سه متهم به نام‌های رحمت اله باختری، سمانه حضرتی آشتیانی و مجید سعادتی به  متواری هستند.

متهمان پرونده از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه  بانک‌های ملت و پارسیان،  خرید و فروش کشتی، پرداخت وجوه به مهدی فلاحتیان، واگذاری نفت خام به رحمت الله باختری، تحصیل مال نامشروع و موضوع سفر‌های محرمانه در کنار  قاچاق حرفه‌ای ارز  به ترکیه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

در ابتدای جلسه رسول قهرمانی نماینده دادستان با اشاره به اظهارات متهمان در دفاع از خود گفت: متهمان اظهاراتی آشفته و مطالبی ضد و نقیض را از روز اول بیان می‌کنند، گاهی گفته شد پول‌هایی که فلاحتیان داده تسهیلات بودند، در حالی که هیچ مصوبه‌ای برای این تسهیلات وجود ندارد.

نماینده دادستان ادامه داد: البته در جایی دیگر گفته شد که شرکت کارگزاری بوده، اما اگر پول‌ها به عنوان کارگزاری داده شده‌اند، چرا هیچ قراردادی موجود نیست؟ وکیل آقای فلاحتیان گفته که حساب امانی بوده، اما دیواندری اظهاراتی خلاف واقع دارد، نظام نامه در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۲ توسط آقای دیواندری امضاء شده است.

متهم دیواندری گفت: پول‌ها را آرام داده است.

او تصریح کرد: من خوشحال هستم که شما اینجا پاسخ دهید و با نامه، شب نامه و خبرنگار صحبت‌هایتان را بیان نکنید، زیرا جای این کار‌ها اینجا نیست.

قهرمانی با اشاره به پول‌های داده شده به فلاحتیان، بیان کرد: البته گاهی صحبت شد که این پول‌ها سرمایه‌گذاری بودند، در حالی که همین سرمایه‌گذاری هم قرارداد می‌خواهد، اما چرا سرمایه‌گذاری به تصویب هیئت مدیره نرسیده است.

نماینده دادستان درباره خرید و فروش بن گفت: شرکت داریس در تاریخ ۸ بهمن سال ۹۱ یعنی همان زمانی که شروع به پرداخت پول به فلاحتیان کردند، مصوبه‌ای درباره بن‌های کره به تصویب رساندند.

او افزود: این بن‌ها متعلق به بابک زنجانی بودند، زیرا زنجانی شراکتی با بانک ملت داشت و زمانی که این شراکت به هم می‌خورد، تصمیم می‌گیرد که مبلغی بن را به بانک بدهد و بانک هم می‌گوید بن‌ها باید به ارز‌های مرغوب‌تر همچون یورو و درهم تبدیل شوند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا ۱۹۵ میلیارد بن توسط زنجانی به بانک ملت داده شود.

قهرمانی اظهار کرد: پس از آن که پول‌ها از زنجانی گرفته شدند، شرکت داریس مصوب کرد تا آقایان نجف زاده، سعادتی و یک صرافی بن‌ها را به ارز مرغوب تبدیل کنند که تا اینجای کار هیچ تخلف و مشکلی وجود ندارد.

نماینده دادستان با بیان اینکه استعلام نجف زاده از وزارت اطلاعات اخذ نشده بود، گفت: پس از آن که بانک استعلام نجف زاده را از واجا نمی‌گیرد، شورای عالی امنیت ملی به دیواندری نامه می‌زند که ارتباطش با نجف زاده باید قطع شود، دیواندری گفته که نجف زاده تنها مشاور است، در حالی که بعد‌ها مشخص شد نجف زاده مشاور نبوده است.

او گفت: پس از آن که قرار شد بن‌ها به فروش بروند مشتریانی پیدا شدند که یکی از مشتریان فلاحتیان بود و سعادتی نامه‌ای به آرام مدیر شرکت داریس زد و گفت مشتری پیدا شده پول بدهید تا ۹۰ میلیون درهم از فلاحتیان بگیرم، در حالی که بن‌ها به فلاحتیان فروخته شدند، اما او پولی پرداخت نکرد و البته سرنوشت ۳۰۰ میلیون درهم دیگر اصلاً مشخص نیست، زیرا این ۳۰۰ میلیون دیگر بن بابک زنجانی نبود، بلکه آن‌ها منابع حاصل از فروش نفت بودند.

قهرمانی تصریح کرد: آقای دیواندری می‌خواهد به گونه‌ای نشان دهد که گویی آرام نقش داشته، اما آقای دیواندری باید بداند که ممکن است پای آرام در دادگاه باز شود، اما پای ایشان از دادگاه بیرون نخواهد رفت.

نماینده دادستان درباره لایحه دیواندری گفت: من تصور می‌کنم که باید عینک بخرم، زیرا دیواندری یک چیزی می‌گوید، در حالی که متن لایحه او چیز دیگری است و این لایحه از عجایب روزگار است.

او با اشاره به نامه مجید سعادتی به رئیس شعبه فردوسی بانک ملت اظهار کرد: سعادتی در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۹۱ به آقای آرام نامه نوشت و در آن از آزادسازی منابع خارج از کشور صحبت کرد و گفت ۸ میلیارد به حسابش ریخته شود، اما موقع پرداخت نامه‌ای به شعبه زد و حساب فلاحتیان علی گودرز را معرفی کرد.

قاضی موحد پرسید: آیا فولاد خریداری شده است؟

قهرمانی پاسخ داد: اصلاً فولادی وجود ندارد، آقایان بیجا می‌کنند که با پول مردم فولاد می‌خرند.

نماینده دادستان ادامه داد: فروش بن به فلاحتیان و دریافت درهم که با دستور آرام انجام شده است هیچ مشکلی ندارد، اما دیواندری باید بگوید چرا پول‌ها را از فلاحتیان نگرفته است.

قاضی موحد پرسید از این پول سود گرفته شده که میزان آ‌ن مشخص نیست. اگر سودی اخذ شده باید گفته شود مقدار آن چقدر بوده و اینکه چرا به ازای ون درهم اخذ شده، به دلیل آن که ون از درهم کمتر است شرکت متضرر شده است.

نماینده دادستان گفت: ۲ سوال مهم باقی است، یکی اینکه از دی ماه تا مرداد ماه ۳۴۰ میلیون درهم در شرکت مینیون به حساب فلاحتیان واریز شده و فلاحتیان گفته سود‌هایی داده است، اما این سود را چه کسی دریافت کرده است؟ دوم اینکه در شرکت پارسیس به حساب فلاحتیان مبلغ ۲۲۶ میلیون درهم واریز شده است که ۱۱۶ میلیون درهم آن نیست و آقایان باید مستندات خود درباره آن ۱۱۶ میلیون درهم را ارائه دهند.

قاضی موحد پرسید: اضافی پرداختی‌ها چه شده است؟

نماینده دادستان گفت: آقایان باید بدانند سود ۳۰۰ میلیون درهم به کجا رفته است؟

قاضی موحد گفت: آیا پول بابک زنجانی ارتباطی به بانک‌های شخصی او داشته است؟

نماینده دادستان اظهار کرد: این پول در بانک سرمایه گذاری شده بود و ارتباطی به بانک‌های شخصی بابک زنجانی در مالزی و تاجیکستان ندارد، ۶۰ درصد از سهام این ۲ بانک به بانک ملت فروخته شد و پس از قطع شراکت بابک زنجانی، بانک ملت ۹۰ میلیون درهم گرفت.

قهرمانی با اشاره به مصوبه بدون تاریخ ۱۵۰ میلون درهمی اظهار کرد: دیواندری این مصوبه را امضا کرده است، در حالی که اصل آن بدون تاریخ بود و اکنون آن را در دادگاه تاریخ دار نشان می‌دهند و اگر تا پایان جلسه امروز اصل مصوبه به دست ما برسد، من جرم جعل را هم برای دیواندری لحاظ خواهم کرد.

او درباره سعادتی گفت: دیواندری سعادتی را بالا آورده و او را مدیر روابط عمومی کرده و او را در شعبه مستقل ارزی قرار داده است، شعبه مستقل نیمی از بودجه کل بانک ملت را دارد و سعادتی بدون هیچ تعهدی مدیر آنجا شده است.

قهرمانی با بیان اینکه برای شرکت امرالد حسابی باز نشده بود، گفت: با وجود آن که این شرکت فعالیت تراستی می‌کرد، اما حسابی نداشت و مدیر واقعی شرکت امرالد سعادتی بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها