سایت‌های همسریابی یا بهشت کلاهبرداران!

به تازگی خانمی با مراجعه به پلیس آگاهی به طرح شکایت از فرد کلاهبرداری پرداخته که در یک سایت همسریابی با وی آشنا شده و پس از جلب اعتماد وی مبلغ هنگفتی را تحت عنوان خرید ملک با شرایط ویژه از وی کلاهبرداری نموده است.

سایت‌های همسریابی یا بهشت کلاهبرداران!

سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در یادداشتی نوشت: به تازگی خانمی با مراجعه به پلیس آگاهی به طرح شکایت از فرد کلاهبرداری پرداخته که در یک سایت همسریابی با وی آشنا شده و پس از جلب اعتماد وی مبلغ هنگفتی را تحت عنوان خرید ملک با شرایط ویژه از وی کلاهبرداری نموده است. کارآگاهان پلیس، بلافاصله پس از وصول شکایت مالباخته، با انجام یک سلسله اقدامات پلیسی موفق به دستگیری فرد کلاهبردار گردیدند، اما نکات تامل برانگیزی در این پرونده موجود می‌باشد که بازگویی آن می‌تواند از تکرار اتفاقاتی از این دست برای سایر زنان مجردی که اقدام به عضویت در سایت‌های همسریابی می‌نمایند جلوگیری بعمل آورد.

اولین نکته ناراحت کننده فاصله کوتاه بین آشنایی و مالباختگی شاکی می‌باشد. فاصله زمانی ۱۰ روزه؟! یعنی شاکیه تنها چند روز پس از آشنایی، تمامی پس انداز خود را بدون هیچ رسید و مستند قانونی در اختیار فرد کلاهبردار قرار داده است.

پس از وقوع کلاهبرداری و خاموش شدن گوشی فرد کلاهبردار، تازه این خانم متوجه می‌شوند غیر از خط تلفن خاموش شده هیچ اطلاعات و مشخصات قابل پیگیری ندارند که در اختیار کارآگاهان پلیس قرار دهند.

اولین سوالی که در ذهن هر فردی با شنیدن این داستان نقش می‌بندد این است که اینهمه اعتماد از کجا نشات می‌گیرد؟

متاسفانه اکثر شهروندان ما تعریف اشتباهی از فضای مجازی و سایت‌های همسریابی دارند که باعث می‌شود براحتی بواسطه این فضا دچار آسیب روحی و ضرر و زیان مالی و حتی حیثیتی شوند.

عدم رعایت نکات هشداری، سایت‌های همسریابی را به بهشت و جزیره گنج کلاهبرداران بدل نموده است. این افراد با ایجاد پروفایل‌های دروغین و فریبنده، به طور هم زمان نسبت به اغفال تعداد زیادی از خان‌های مجرد اقدام نموده و پس انداز و دارایی این افراد را با وعده هایی، چون خرید خودرو، ملک و. با شرایط ویژه به یغما می‌برند و این ماجرا تنها به ضرر و زیان مالی ختم نشده و از آنجایی که مجرمین در سایت‌های همسریابی در قالب خواستگار و با پیشنهادات عاطفی به سوژه مورد نظر خود نزدیک می‌شوند آسیب‌های روحی عمیقی را نیز متوجه قربانیان خود می‌سازند که به هیچ وجه قابل جبران نمی‌باشد و حتی دستگیری و مجازات فرد کلاهبردار نیز از ضربات روحی و عاطفی وارد شده بر روان قربانی نمی‌کاهد.

فضای مجازی درست مشابه خیابان، پارک، اتوبوس و محل کار شما و یا هر مکان عمومی دیگری در جامعه مملو از افراد خوب و بد می‌باشد که هر کدام با قصد و نیتی خاص به سمت شما می‌آیند یا از کنار شما رد می‌شوند و تنها تفاوت آن با فضای حقیقی این است که شما به جای قرار گرفتن فیزیکی در آن فضا از پشت میز خود امکان رویارویی با افراد و محیط‌های جدید را برای خود فراهم می‌نمایید، اما این شرایط نباید باعث شود تا شما ملاحظاتی که در مراودات اجتماعی خود رعایت می‌کنید در این فضا نادیده بگیرید.

سایت‌های هسریابی فضایی است که تنها گزینه‌های مختلفی را برای ازدواج پیش روی شما قرار می‌دهد، اما این به معنی آن نیست که گلچینی از بهترین‌های جامعه در اختیار شما قرار گرفته است. شما همیشه باید در مواجهه با افرادی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های همسریابی با آن‌ها آشنا می‌شوید بسیار محتاطانه برخورد نمایید و هرگاه ادعا‌های مطرح شده آن‌ها در مورد موقعیت مالی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی اشان را مورد راستی آزمایی قرار دادید گام بعدی را در مسیر آشنایی بردارید.

متاسفانه بسیاری از خانم‌های مجرد که اکثرا کارمند و دارای تحصیلات دانشگاهی نیز هستند و انتظار می‌رود بواسطه حضور در جامعه، آگاهی و آمادگی بیشتری برای مواجهه با موقعیت‌های آسیب زا داشته باشند براحتی در این سایت‌ها توسط افراد کلاهبردار فریب خورده و یا عکس‌ها و فیلم‌های شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار می‌دهند و با دست خود زمینه را برای اخاذی و سوءاستفاده فراهم می‌آورند و یا اندوخته مالی خود را براحتی به این افراد سپرده و مالباخته می‌گردند.

با اینکه پلیس آگاهی تهران بزرگ بار‌ها اقدام به انتشار پیام‌های هشداری در خصوص انواع کلاهبرداری در سایت‌های واسطه خرید و فروش و همسریابی نموده و از طریق مصاحبه با کلاهبرداران دستگیر شده تلاش نموده تا علاوه بر مقابله با جرائمی از این دست در مسیر آگاهسازی و پیشگیری نیز گام بردارد، همچنان شاهد فریب شهروندان بواسطه عدم توجه به نکات هشداری می‌باشیم.

در این نوشتار نیز تلاش می‌کنیم تا با آموزش ویژگی‌های افراد کلاهبردار و شیوه و شگرد مورد استفاده آنان از بروز جرائم ناشی از اعتماد به فضای مجازی پیشگیری بعمل آوریم.

خانم‌ها، بخصوص دختران کارمند مجرد، طعمه مناسبی برای کلاهبرداران هستند. فرد مجرم با تصور برخورداری این دختران از پس‌انداز مالی و نیاز عاطفی آنان، از کانال‌های مختلفی از جمله محیط کار، سایت‌های همسریابی و ... وارد می‌شود.

این افراد با جلب اعتماد شما و پهن کردن دام‌های وسوسه‌انگیز مالی بسرعت نقشه خود را پیاده می‌کنند و تا شما به خودتان بیایید سرتان کلاه گذاشته و ناپدید شده‌اند!

شگرد افراد کلاهبردار معمولاً به این شیوه است:

- اغراق در ابراز علاقه و صمیمیت:

به طوری که شاید فردای اولین روز آشنایی در حالی که شما هنوز از لحاظ عاطفی خنثی هستید این فرد به شدت مدعی دلباختگی به شما می‌باشد.

- اغراق در سخاوت و دست و دلبازی:

اگر آشنایی شما به خارج از فضای مجازی کشیده شده و با این فرد ملاقات حضوری داشته باشید با توجه به برآوردی که از وضعیت مالی شکار خود نموده است، برای شما هزینه می‌کند و گاهی برای جلب اعتماد، از اولین دریافتی خود قربانی برای وی دست و دلبازی می‌نماید تا وی را به منظور دادن باقیمانده پس انداز و سرمایه اش تشویق نماید.

- استفاده نکردن از کارت‌های عابربانک یا هرگونه مراوده مالی مستند:

این افراد برای اینکه مالباختگان مستندی مبنی بر تحویل پول به آن‌ها نداشته باشند و پیگیری پلیسی را نیز با مشکل مواجه سازند با شگرد‌ها و بهانه‌های مختلف شما را مجاب می‌کنند که پول مورد نظر را نقدا به آن‌ها پرداخت کنید.

- استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری ناشناس:

این افراد به منظور فرار از قانون مجموعه‌ای از سیم کارت‌های مربوط به افراد بلامکان یا متوفی را مورد استفاده قرار داده و با پایان فرآیند کلاهبرداری از شما سیم کارت مورد نظر را نیز دور می‌اندازند.

- پیشنهاد گفتگو در فضای مجازی به‌عنوان مثال (سکرت چت در تلگرام) به جای ارسال پیامک:

به منظور پاک نمودن ردپای هرگونه ارتباط با مالباخته

- محاصره عاطفی طعمه‌هایشان به گونه‌ای که وی فرصت فکر کردن به مسائل دیگر را پیدا نکند:

این کلاهبرداران به گونه‌ای شما را در مغناطیس ابراز علاقه خود و بمباران عاطفی قرار می‌دهند و فرد را درگیر پیام‌های عاشقانه اغراق آمیز خود می‌کنند که قربانی فرصت پیگیری جدی و آزمودن ادعا‌های آنان را پیدا نکند.

- اشاره غیرمستقیم در گفتگو‌ها در مورد میزان دارایی‌های خود به منظور جلب اعتماد:

با توجه به اینکه اساس کار و کلید موفقیت کلاهبرداران زنده نمودن حس حرص و طمع در قربانیان می‌باشد این افراد در مکالمات خود سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف ذهن شما را متوجه موقعیت مالی و اجتماعی مطلوب خود نمایند.

- منتسب نمودن خود به نهاد‌های امنیتی و نظامی و یا مشاغل مورد تایید جامعه:

گاهی اوقات این افراد به منظور جلب اعتماد قربانیان و همچنین توجیه برخی رفتار‌های عجیب خود سعی می‌کنند خود را به یک نهاد امنیتی و انتظامی و اطلاعاتی منتسب کنند.

- اصرار زیاد برای تسریع در برگزاری جلسه خواستگاری و ازدواج:

این افراد برای جلب اعتماد شما اصرار زیادی دارند که با خانواده شما آشنا شده و جلسه خواستگاری را برگزار نمایند، اما در عمل هر بار با دلایل مختلف این امر را به تعویق می‌اندازند.

- معرفی خود به عنوان نخبه علمی و اینکه سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده و با نحوه سرمایه‌گذاری‌های کلان در کشور‌های خارجی آشنایی دارد:

این اقدام آنان تنها در جهت توجیه نبود پیشینه تحصیلی و شغلی آنان در داخل کشور و همچنین وسوسه شما برای سرمایه گذاری خارجی صورت می‌گیرد.

- در تمام طول آشنایی هیچگونه اوراق شناسایی یا مدارک تحصیلی و شغلی از وی نمی‌بینید.

در پایان بار دیگر تاکید می‌نمایم به سایت‌های همسریابی اعتماد ننموده و پس از آشنایی اولیه درست مانند خواستگاری سنتی به تحقیق در خصوص ادعا‌های مطروحه از سوی کیس مورد نظر خود بپردازید.

مطمین باشید اگر تمام چارچوب‌ها و مرز‌هایی که در مراودات خود در فضای حقیقی دارید در فضای مجازی نیز رعایت نمایید و خانواده و نزدیکان خود را در جریان خواستگار اینترنتی خود و مشخصات مورد ادعای وی و پیشنهادات مالی و شغلی اش قرار دهید بی تردید آسیبی متوجه شما‌ نمی‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها