روش های محافظت از پوست در برابر آفتاب

ایمنی در برابر آفتاب هرگز به فصل خاصی اختصاص ندارد. رسیدن تابستان به معنای آن است که زمان پیک نیک و رفتن به استخر و ساحل و درنتیجه آفتاب سوختگی فرا­رسیده است. اما اسکی­ بازان زمستانی و کوهنوردان نیز باید نسبت به پرتوهای خورشید احتیاط کنند. افرادی که در خارج از منزل کار می­کنند نیز باید احتیاط کنند.

روش های محافظت از پوست در برابر آفتاب

بر اساس مطالعات انجام شده، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می تواند باعث سرطان پوست و پیری زودرس پوست شود. پرتوهای مضر نور خورشید، همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات چشم شده، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و لکه های پوستی ناخوشایند و چروک بر جای بگذارند.

چگونه نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند؟

آسیب نور خورشید به بدن از طریق اشعه ماوراء بنفش (UV) ایجاد می­شود که از طریق طول موج های طولانی به نام UVA و طول موج های کوتاه تر، معروف به UVB به ما می رسد. اشعه UVB می تواند باعث آفتاب سوختگی شود. اما UVA از طول موج طولانی­تر نیز خطرناک است، زیرا می تواند به پوست نفوذ کرده و در سطوح عمیق تر به بافت آسیب بزند.

برنزه شدن

اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، موجب ایجاد رنگ دانه‌های اضافی در پوست می‌شود که این رنگ دانه­ ها موجب برنزه شدن پوست می شوند. مهم نیست که پوست شما چه رنگی باشد، همه ما قربانی احتمالی آفتاب سوختگی و در معرض قرار گرفتن بیش از حد اشعه ماوراء بنفش هستیم. اگرچه برای محافظت از پوست خود باید اقدامات احتیاطی را انجام دهیم، اما افرادی که در بیرون هستند باید احتیاط بیشتری کنند.

سابقه سرطان پوست

اگر بیماری دارید و دارومصرف می کنید، در مورد اقدامات احتیاطی اضافی برای مراقبت از آفتاب از پزشک خود سوال کنید، زیرا ممکن است برخی از داروها حساسیت به خورشید را افزایش دهند.

همچنین مواد آرایشی حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) همچنین ممکن است، حساسیت به خورشید و حساسیت به آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

کاهش زمان قرار گرفتن درمعرض نور خورشید

این امر خصوصاً از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعد از ظهر توصیه می شود، در این ساعات پرتوهای نور خورشید بسیار شدید هستند. حتی در یک روز ابری، حداکثر ۸۰ درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید می توانند از ابرها عبور کنند. در طول روز تا حد ممکن در سایه بمانید.

مراقبت با لباس

لباس هایی بپوشید که از بدن شما محافظت می­کنند. اگر قصد خروج از منزل دارید، بیشتر از حد ممکن بدن خود را بپوشانید. یک کلاه پشمی، آستین بلند، دستکش و شلواربلند بپوشید. هم اکنون لباس­های ضد آفتاب در فروشگاه ها موجود است.

در مورد ضد آفتاب جدی باشید

برچسب­های ضد آفتاب را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که دارای یک فاکتور محافظت از آفتاب، با SPF است. SPF، درجه ای را نشان می­دهد که یک ضد آفتاب می­تواند پوست را از آفتاب سوختگی محافظت کند. هرچه این تعداد بیشتر باشد، حفاظت از آن نیز بهتر خواهد بود. ضد آفتاب را با حداقل ۳۰SPF در نظر بگیرید و هر ساعت مجدداً استفاده کنید.

مقاومت در برابر آب

ضد آفتاب اگر مرطوب باشد، روی پوست شما طولانی ­تر می­ماند. ضد آفتاب­های ضدآب باید مطابق دستورالعمل برچسب مجدد استفاده شوند. مقدار توصیه شده ضد آفتاب را به طور مساوی روی تمام سطح پوست بخصوص لب، بینی، گوش، گردن و دست و پا بمالید.

چشم ها را فراموش نکنید

نورخورشید که توسط منعکس کننده هایی مانند: برف، شن، بتن یا آب منعکس می شود، بیشتر باعث افزایش مواجه با اشعه ماوراء بنفش می­شود و خطر ابتلا به مشکلات چشمی مانند آب مروارید و سرطان چشم را افزایش می دهد. عینک آفتابی مناسب، می تواند از چشم شما محافظت کنند.

هنگام خرید عینک آفتابی، به دنبال برچسب­هایی باشید که بطور خاص ۹۹٪ تا۱۰۰٪ محافظت از اشعه ماوراء بنفش را ارائه می­دهند. این نوع عینک­ها، هر دو شکل اشعه ماوراء بنفش را مسدود می­کند. از خرید عینک­های تیره یا رنگی که به عنوان لوازم جانبی مد فروخته می­شود، خودداری کنید، زیرا محافظت UV کمتری دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها