تاثیر مصرف روغن حیوانی بر سلامت بدن

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره روغن حیوانی و تاثیر آن بر سلامت بدن افراد توضیح داد.

تاثیر مصرف روغن حیوانی بر سلامت بدن

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره سهم چربی‌های اشباع در انرژی مصرفی روزانه افراد اظهار کرد: به طور کلی چربی‌های اشباع، ۱۰ درصد انرژی مصرفی روزانه افراد را تشکیل می‌دهد، بنابراین اگر افراد بیشتر از این مقدار چربی‌های اشباع را مصرف کنند، سلامت قلب و عروق آن‌ها به خطر می‌افتد. چربی‌های اشباع در دمای محیط جامد هستند که از جمله این چربی‌ها می‌توان به کره، روغن حیوانی و چربی موجود در گوشت و لبنیات اشاره کرد.

او بیان کرد: تنها باید ۲۰ تا ۳۰ درصد انرژی دریافتی روزانه افراد از چربی‌ها باشد که از این میان سهم چربی‌های اشباع ۱۰ درصد است در حالی‌که امروزه حدود ۴۰ درصد انرژی دریافتی روزانه اشخاص از چربی‌ها تامین می‌شود که از این میان سهم چربی‌های اشباع حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: اکنون در رژیم غذایی افراد میزان چربی‌های اشباع افزایش پیدا کرده است همچنین از سوی دیگر اشخاص از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان‌های بدون سبوس مانند نان لواش و بربری، برنج سفید و سیب‌زمینی به‌ویژه سیب‌زمینی سرخ شده به میزان بیشتری در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند، بنابراین با قرار گرفتن این ۲ عامل در کنار هم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

جوزدانی تاکید کرد: یک قاشق روغن حیوانی، ۹ گرم چربی اشباع دارد و ۴۵ درصد میزان انرژی دریافتی روزانه ما را به چربی‌های اشباع تامین می‌کند، بنابراین اگر ۲ قاشق غذاخوری روغن حیوانی در روز مصرف کنیم، ۱۰۰ درصد نیاز ما به چربی‌های اشباع تامین می‌شود.

مناسب‌ترین روغن‌های گیاهی

او تصریح کرد: از بین روغن‌های گیاهی، زیتون و کانولا بهترین اسیدهای چرب را دارند، به عبارتی این روغن‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ بالاتر و اسیدهای چرب امگا ۶ پایین‌تری دارند. روغن ذرت نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارای اسیدهای چرب امگا ۶ بیشتری است. مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۶ می‌تواند فرد را در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد.

جوزدانی یادآوری کرد: مبتلایان به کیست تخمدان هم باید در مصرف روغن کنجد احتیاط، به طور کلی افراد باید از همه روغن‌های گیاهی به میزان متعادل در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها